دورخیز گاز طبیعی برای تصاحب بازارهای انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)؛ انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در سال‌های آینده در پی افت قیمت‌های آن تا حدودی پایین آمده و پس از یک دوره رکود در بازه زمانی یک‌ساله 2013-2014 میلادی، مجددا با رشد همراه باشد اما پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که این بهبود از حد انتظارات، پایین‌تر خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی، با انتشار نسخه 2015 میان‌مدت گزارش بازار گاز خود، اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی در حد فاصل بین سال‌های 2014 تا 2020 میلادی با رشدی بالغ بر 2 درصد همراه باشد، هرچند این رشد از میزان متوسط 3/ 2 درصدی ثبت شده در طول 10 سال گذشته، پایین‌تر خواهد بود.

 براساس پیش‌بینی کارشناسان، انتظار می‌رود میزان تقاضای کلی برای گاز طبیعی در سال 2020 میلادی به حدود 926/ 3تریلیون متر‌مکعب (TCM) برسد که از حجم 495/ 3 تریلیون متر‌مکعب در سال 2014 به‌طور محسوسی بیشتر خواهد بود. در سال‌های اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که اعضای آن متعهد به اصول اقتصاد آزاد و دموکراتیک هستند، تقاضا در بخش برق توسط عواملی از جمله رشد ناامیدکننده و کند تولید برق و نیز افزایش تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر به چالش کشیده شده است، همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای ژاپن نیز در پی بازگشت نیروگاه‌های هسته‌ای به چرخه انرژی، چهار سال پس از فاجعه فوکوشیما، سقوط خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی درخصوص نوسانات بهای گاز طبیعی در مدت اخیر اعلام کرد: قیمت‌های بسیار بالای واردات در بازه 2014-2013 زمینه‌ساز تضعیف رشد تقاضای گاز در بازارهای جهانی، به‌خصوص در بخش برق شده و با وجود برنامه‌های طراحی شده و تصمیمات اتخاذ شده از سوی چندین کشور آسیایی برای محدود کردن سهم گاز در بخش‌های چرخه انرژی خود باعث در اولویت قرار دادن زغال‌سنگ شده است. قیمت‌های پایین‌تر کمک خواهد کرد تا گاز سهم خود را مجددا در بازار انرژی بازسازی کند، اما آژانس بین‌المللی انرژی در این‌باره گفته است که هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه آسیایی، به اندازه کافی اعتماد بلند‌مدت به بازار گاز وجود ندارد. براساس اعلام این آژانس، صنعت جهانی گاز باید ثابت کند که می‌تواند تامین و عرضه گاز در سطوح قیمت‌های قابل‌ملاحظه که در گذشته نزدیک از آنها فاصله گرفته است را به خوبی پشتیبانی کند و در نتیجه با ارائه محصولات خوب، جلب اعتماد و ایجاد جذابیت برای فعالان و اقتصادهای کلان، جانی دوباره به واحدهای تولیدی خود ببخشد.

ماریا ون در هوون، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده است: «اعتقاد به اینکه بازارهای آسیا برای هر مقدار گاز و در هر سطح قیمتی، تقاضا خواهد داشت، نادرست است. تجربه دو سال اخیر، چشم صنعت گاز را به یک واقعیت تلخ باز کرده است؛ در جهانی که بازار آن از زغال سنگ بسیار ارزان و هزینه‌های در حال سقوط برای انرژی‌های تجدید‌پذیر اشباع است، گاز با شرایط دشواری برای رقابت و پیروزی دست و پنجه نرم می‌کند.»

براساس اعلام موسسه پلاتس و طبق آمارهای رسمی موجود؛ قیمت نقدی گاز طبیعی در شمال‌شرق آسیا، از میزان متوسط 56/ 16 دلار بر هر میلیون بی‌تی‌یو (واحد حرارتی انگلیس) در سال 2013 میلای، به رقم 83/ 13دلار بر هر میلیون بی‌تی‌یو در سال 2014 کاهش یافت و در سال جاری میلادی نیز تا‌کنون به‌طور متوسط تا 59/ 7 دلار بر هر میلیون بی‌تی‌یو افت داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین در ادامه گزارش خود آورده است، رشد تقاضای گاز چین در سال 2014 میلادی، به‌طور متوسط از میزان 14 درصد ثبت شده در پنج سال اخیر، تا حدود تک رقمی کاهش یافته است. انتظار می‌رود در سال‌های باقی‌مانده تا پایان دهه جاری میلادی، شاهد افزایش سالانه به‌طور متوسط 10 درصدی این میزان برای چین باشیم.













انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;