دلیل پیچیده شدن چالش های انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در ادامه سفر خود به ژاپن اظهار داشت: امروز دنیا با چالش‌هایی مواجه است که نیازمند همکاری صادقانه و هماهنگی بیشتر میان دولت‌های مختلف است؛ بهبود دسترسی به انرژی، تنوع منابع انرژی، امنیت انرژی، بهره‌وری انرژی و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در زمره برنامه‌های استراتژیک و سیاستگذاری دولت‌های حاضر در اجلاس منشور بین‌المللی انرژی است.





وی ادامه داد: این امر می‌تواند نشانه بسیار خوبی از وجود اجماع کلی در میان اعضای جامعه ملل در خصوص موضوعات متفاوت و مرتبط با انرژی باشد.





وزیر نیرو تصریح کرد: امروز ارتباط میان انرژی، امنیت غذا و آب در زندگی امری انکارناپذیر است، به همین دلیل مسئولیت خطیری بر عهده همه ما وجود دارد.





چیت‌چیان تأکید کرد: انرژی برق‌آبی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر نقش مهمی در تولید برق در بسیاری از کشورها ایفا می‌کند و نقش سوخت‌های فسیلی مثل نفت، گاز و گازوییل را در تولید انرژی، حداقل تا سال 2030، کسی نمی‌تواند منکر شود.





وی ادامه داد: بخش اعظمی از گرمایش زمین، تغییر اقلیم و فجایع طبیعی ناشی از فعالیت‌های بشری است و امروز همه این‌ها تبدیل به تهدیداتی اساسی برای سلامت بشر و محیط زیست شده‌اند.





وزیر نیرو خاطرنشان کرد: همه باید برای مدیریت و رفع این مخاطرات بسیج شوند و پر واضح است که هر نوع سیاست‌گذاری نادرست در خصوص انرژی همچون سیاست‌گذاری‌های یک طرفه می‌تواند به پیچیدگی این چالش‌ها انجامیده و زمینه ساز تخریب روند زندگی روزمره شود.





وی اضافه کرد: همکاری‌های بین المللی در زمینه انرژی بر اساس سیاست‌های توافقی و درست تعریف شده، و اجرای این خط مشی‌ها در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی می‌بایست براساس دستورکار مشترک انجام پذیرد.





چیت‌چیان با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار بویژه هدف شماره 7 در حوزه انرژی مهم‌ترین اجزای دستورکار توسعه ای سازمان ملل برای سال 2030 است، اظهار داشت: نیاز است از این دستورکار به عنوان چتری برای همه سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها استفاده شود. در واقع، هدف شماره 7 اشاره شده در منشور جهانی انرژی، بر ابزار اجرایی همچون بسیج منابع مالی، افزایش ظرفیت سازی و انتقال فناوری تأکید می‌کند.





وزیر نیرو در ادامه با اشاره به رسالت منشور جهانی انرژی گفت: این منشور همکاری میان دولت‌ها و سایر ذی‌نفعان را تشویق می‌کند و به همین خاطر می‌تواند اساسی برای مساعی مشترک کشورهای حاضر در این نشست برای فراهم کردن منابع متنوع انرژی باشد.





وی تصریح کرد: امید است این اجلاس زمینه‌ساز تأمین انرژی پایدار، ارزان و البته قابل قبول از منظر اجتماعی و زیست محیطی برای کشورهای عضو باشد.




منبع: ایلنا







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;