خنک‌سازی بدون مصرف برق؛ اختراع جدید دانشمندان

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: محققان دانشگاه میسوری در حال توسعه یک کیت الکترونیکی قابل تصب روی پوست هستند که می‌تواند دمای بدن انسان را بدون مصرف انرژی تا ۶ درجه سانتی‌گراد خنک کند.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز به نقل از کولینگ پست، محققان می‌گویند این وسیله چندکاربردی است که علاوه بر پتانسیلی برای جلوگیری از سکته مغزی یا خستگی در افراد آسیب‌پذیر، می‌تواند برای پایش فشار خون، فعالیت الکتریکی قلب و سطح آبرسانی پوست استفاده شود.
بر اساس این گزارش، چنین کیت‌های الکترونیکی با قابلیت نصب روی پوست پایه‌ای برای صنعت پوشاک هوشمند هستند که قابلیت خنک‌سازی هم دارند. این وسایل الکترونیکی در روند خنک‌سازی مانند پمپ یا فن، انرژی مصرف نمی‌کنند.
ژن یان، استادیار دانشگاه میسوری در این باره گفت: این وسیله می‌تواند تشعشعات نور آفتاب را از بدن انسان دور کند تا جذب گرما به کمترین میزان برسد و همزمان دمای بدن را کاهش یابد، از این رو، استفاده از این وسیله این امکان را به ما می‌دهد که در طول ساعات روز دمای بدن را در ۱۱ درجه سانتی‌گراد برسانیم و حفظ کنیم. ما معتقدیم که این یکی از نخستین نمونه‌های کیت الکتریکی قابل نصب روی پوست است که از چنین قابلیتی برخوردار است.
در حال حاضر، این وسیله کوچک نمونه با سیم است و محققان می‌گویند یکی دو سال زمان نیاز دارند تا نسخه بی‌سیم آن را طراحی کنند.
ما امیدواریم بتوانیم این تکنولوژی را بعد از طراحی نسخه بدون سیم به صنعت پوشاک متصل کنیم تا قابلیت خنک‌سازی آن با نصب روی لباس‌ها موثرتر واقع شود. علاوه بر این، ما معتقدیم این وسیله می‌تواند به کاهش مصرف برق و همچنین کمک به جلوگیری از گرمایش جهانی کمک کند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;