خطر جدی برای شیراز با زلزله‌ای کوچک

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی، روزنامه تماشا نوشت: روز پنجم دی مصادف با حادثه دلخراش زلزله بم به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گذاری شده است، روزی که به دلیل از دست دادن جان در حدود 26 هزار نفر از هموطنان عزیز کشورمان از خاطر هیچ ایرانی پاک نخواهد شد.


متأسفانه در سال جاری نیز شاهد تکرار حادثه تلخ دیگری در اثر یک رویداد طبیعی دیگر در غرب کشور بودیم که آن نیز منجر به از دست دادن جان حدود 500 نفر از عزیزان هموطنمان گردید.



به بهانه نامگذاری این روز نامورچی رئیس سازمان نظام مهندسی فارس گفت: وقوع بلایای طبیعی امری گریز ناپذیر است که می توان با مدیریت صحیح، اقدامات پیشگیرانه، آگاهی جامعه و رعایت استانداردها و تأثیرات مخرب آن را مدیریت و کاهش داد.

 

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه در حدود 86 درصد کشور ما در مناطق زلزله خیز قرار دارد لازم است به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از پدیده زلزله پژوهش ها و برنامه ریزی های گسترده ای در زمینه ایمنی شهرها انجام گیرد و ضرورت رعایت ضوابط و مقررات ایمنی، رعایت مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد، استفاده از عوامل انسانی دارای صلاحیت بیش از پیش تأکید گردد تا با رعایت این فاکتورها و درک درست وقایع و پدیده های طبیعی خطرات ناشی از بلایای طبیعی به حداقل کاهش یابد.

 

در زلزله اخیر غرب کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس چه خدماتی ارائه نمود؟


ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در اجرای ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که به همکاری با مراجع در هنگام بروز سوانج و بلایای طبیعی اشاره دارد و در راستای وظیفه انسانی بر خود واجب دانستیم با ایجاد یک وحدت رویه در سازمان های نظام مهندسی کشور پس از وقوع زلزله غرب کشور، با تمام توان فنی، تخصصی و اجتماعی به یاری هموطنان عزیز بشتابیم و خدماتی را ارائه نماییم.


این خدمات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس شامل جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی توسط سازمان و اعضای دلسوز سازمان بود که با همکاری سازمان نظام مهندسی کرمانشاه به دست عزیزان کرمانشاهی رسید. در بحث تخصصی، با اعزام تیم فنی، تخصصی و روانشناختی ما با همکاری دانشگاه شیراز در منطقه حاضر شدند و طی سه روز به بررسی های کارشناسانه و دقیقی از شرایط موجود و وضعیت ساخت و ساز، شهرسازی، تأسیسات و ارزیابی اثرات روانشناختی پس از حادثه پرداختند.

 

در این ارزیابی، ساختمان های با قاب فولادی، ساختمان های با قاب بتنی، ساختمان های بنایی، ساختمان های با کاربری های عمومی، تأسیسات و همانطور که گفته شد اثرات روانشناختی حادثه بر مردم ارزیابی گردید.

 

پس از ارائه گزارشات تکمیلی و تشکیل کارگروه بررسی زلزله غرب کشور در این سازمان که با همراهی گروه تخصصی عمران برگزار گردید علاوه بر برگزاری 2 نشست تخصصی که همزمان به صورت حضوری و مجازی و با حضور جمعی از اعضای این سازمان به منظور آگاه سازی اعضای از عوامل مؤثر بر بروز حوادث ناشی از زلزله و مباحث تخصصی مرتبط اجرا گردید، در صدد ارائه گزارش کامل در هر قسمت تخصصی یاد شده به جامعه مهندسی و چاپ کتاب مرتبط با این موضوع هستیم.

 

سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و با توجه به اهمیت طراحی شهری و ساخت ساختمان ها براساس نگاه انسان محور و لزوم همدردی و نگاه ساختاری در کمک به جبران و احیای آسیب های وارده به عنوان تنها سازمان نظام مهندسی ساختمان توجه ویژه ای به ابعاد انسانی و روانشناختی حادثه نیز داشت.

 

از این رو با اعزام متخصص در حوزه روانشناسی اجتماعی علاوه بر ابراز همدردی در منطقه با آسیب دیدگان و پر کردن چک لیست های مورد لزوم، در نشست یاد شده نیز مواردی از جمله بررسی روان شناسانه و فرهنگی زلزله بر مردم، آسیب های روانی ناشی از فروپاشی ساختمان بر انسان، زلزله و اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی شدید و احتمال بروز خودکشی پس از زلزله و از دست رفتن استعدادهای ملی، کمبود امکانات بهداشتی پس از زلزله و بروز بیماری های جسمی و روانی و راهکار در هر مورد بررسی و ارائه گردید.

 

همچنین این سازمان پس از ارسال فراخوان به اعضا در خصوص ارائه طرح اسکان، موقت برای زلزله زدگان، طرح های ارسالی را به منظور بررسی سازمان نظام مهندسی کشور ارسال نمود.

 

برنامه های آتی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در راستای برنامه ریزی و کمک به سایر نهادها به منظور کاهش خسارت جانی و مالی این دسته از بلایای طبیعی چیست؟

 

همانطور که گفته شد این سازمان با حضور افراد صاحب صلاحیت و توانمند در حوزه عمران، تأسیسات شهرسازی و روانشاسی با کمک کارگروه های گروه تخصصی عمران و همکاری دلسوزانه اساتید دانشگاه شیراز یک کارگروه توانمند تشکیل داده است که این کارگروه به دور از هیجانات ایجاده شده پس از حادثه برای ارائه گزارش های غیر متخصصانه با حضور در محل بازرسی فنی از علل بروز حادثه و استفاده از تجربیات گذشته همچنان در حال بررسی های فنی در ساختمان های مختلف می باشند و این کارگروه قرار است فعالیت خود را به صورت مسمتر ادامه دهد و نتایج حاصله از این کارگروه به صورت کتاب، دستنامه، مقاله به سایر ادارات و ارگان ها و کمیسیون عمرانی مجلس نیز ارائه خواهد شد.

 

در بررسی های مقدماتی شما چه فاکتورهایی بیشتر موجب ایجاد خسارت مالی و جانی در این سطح از زلزله های اخیر بوده است؟
در زمان وقوع زلزله محل گسل ها، شدت زلزله، نحوه آزاد شدن انرژی زلزله، زمان وقوع زلزله و شناسای پهنه های پر خطر، جلوگیری از ساخت و ساز در این پهنه ها، بررسی ژئوتکنیکی مناطق و موارد دیگر در ایجاد خسارت مالی و جانی تأثیر گذار است. لذا نکته ای که تأکید دارم در پاسخ این پرسش در حوزه ساخت و ساز شهری مطرح نمایم این موضوع است.

 

چرخه معیوب عدم حضور نیروهای دارای صلاحیت در ساخت ساز می تواند لطمات جبران ناپذیری وارد نماید که با نگاه انسان محور فاصله دارد، همکاری مهندسان مجری در کنار مهندسان ناظر به منظور برقراری ارتباط فنی در کیفیت ساخت و ساز قابل چشم پوشی نیست و ضروری است.

 

مهمترین نگرانی و دغدغه شما در صورت بروز موارد مشابه در زمان وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله چیست؟

 

عدم وجود یک مدیریت واحد و مدیریت بحران، همانطور که در چند روز گذشته در تهران شاهد زلزله 2/5 ریشتری که خوشبختانه بدون خسارت های مالی و جانی بود، عکس العمل مردم را مشاهده کردیم و فرصتی فراهم شد که تنها گوشه ای از حجم مشکلات پیش رو را دریابیم و دیگر اینکه مسائله بسیار مهم که لازمست به جد به آن توجه شود و در سطح کلان برای آن برنامه ریزی و کوتاه مدت اجرا گردد، مسئله بافت فرسوده، بافت های تاریخی است که در زمان بحران می تواند فاجعه ساز باشد. ما در شیراز نیز حدود 380 هکتار بافت فرهنگی تاریخی و در اطراف شیراز 30 سکونت گاه غیررسمی داریم و 20 درصد جمعیت کشور در روستاها با شرایط غیر استاندارد زندگی می کنند.


بنابراین مقاوم سازی مسکن های روستایی و احیا و بازآفرینی بافت های فرسوده از اولویت هایی است که باید قبل از وقوع حادثه با نگاه پیشگیرانه آن را مدیریت نمود.

 

چگونه می توانیم شهری ایمن تر داشته باشیم؟


همانطور که گفته شد استان فارس و شهر شیراز جزو مناطق زلزله خیز است و در هر لحظه احتمال رخ دادن زلزله در آن وجود دارد بنابراین کوچکترین زمین لرزه خطر جدی برای شهر شیراز به شمار می رود، ما در مقابل جان و مال مردم مسئول هستیم لذا سازمان نظام مهندسی در موضوع زلزله دغدغه جدی دارد تا در صورت بروز زلزله کمتری خسارت و آسیب به مردم وارد شود، هر دستگاهی مرتبط با ساخت و اجرا ساختمان دارای وظایفی است و کوتاهی در مقابل آن وظایف به هیچ عنوان پذیرفته نیست بنابراین هر دستگاهی باید وظایف خود را شفاف اعلام و به آن به درستی عمل نماید.


6 درصد هزینه ساخت ساختمان را خدمات مهندسی در بر می گیرد که این خدمات نقش زیادی در دوام، استحکام و کاهش زمان ساخت و کاهش هزینه ساختمان دارد لذا ما اعتقاد و باور داریم که اجرای ساخت ساختمان باید با نظارت دقیق مهندسین همراه باشد تا شهری ایمن تر داشته باشیم.

 

در ارایه خدمات مهندسی باید به سمت ایجاد فضای رقابتی برویم تا کسانی که اخلاق مهندسی را رعایت نمی کنند از چرخه حذف شوند.


سازمان نظام مهندسی در حال حاضر 33 هزار عضو دارد و هر سال حدود 4 هزار نفر به آن اضافه می شود و پیش بینی می شود طی چند سال آینده تعداد اعضای آن به 40 یا 50 هزار نفر برسد.


بنابراین سازمان نظام مهندسی از ظرفیت و توان بالایی در ارائه خدمات مهندسی برخوردار است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;