ظرفیت سوخته مهندسان در ساخت و سازهای داخلی

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور:  خبر ورود پیمانکاران چینی برای گشودن قفل بازار مسکن، این بار هم بابِ گلایه و نگرانی فعالان در حوزه ساخت وساز را گشود. پیمانکاران بومی در بخش ساختمان سازی با بیان اینکه در شرایطی که بازار مسکن به دلایل مختلف در رکود کامل است، حال که شرایط برای تحول و رونق بازار مسکن نسبتاً مهیا شده است، چرا دولت از ظرفیت تعداد زیاد مهندسان فارغ التحصیل داخلی و بیکار با توانمندی های مطلوب بهره نمی جوید؟ به گفته این گروه از افراد فعالان بخش ساخت و ساز در کشور در صورتی که همین مقدار حمایت و تعامل صورت گرفته با چینی ها را با بومی ها داشته باشند، خروجی بسیار مطلوبتری در بخش ساخت و ساز از نظر کیفی و کیفی مطابق با الگوهای اسلامی – ایرانی مشاهده خواهند کرد.
اشتغال برای چینی ها با وجود ۶۰۰ هزار مهندس بیکار
فرشید پورحاجت  عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در این باره گفت:  ساخت مسکن توسط چینی ها، را ما نیز به عنوان بخش خصوصی در حد آنچه که در رسانه ها منتشر شده است، شنیده ایم وهیچ رایزنی با ما صورت نگرفته است، فلذا اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد، اما ما دارای ظرفیت های مطلوبی در بخش خصوصی داریم که چنانچه از حمایت دولت در بخش اجرائیات برخوردار باشند، قطعاً خواهند توانست حضوری موثر در بخش ساخت وساز داشته باشند، اما تا کنون در حد همین میزان مذاکراتی که با چینی ها برای حضور در کشور صورت گرفته، با بخش خصوصی انجام نشده است، از این رو شاید جای گلایه کردن نیز وجود داشته باشد که آیا توانمندی ها و حمایت از پتانسیل های موجود در کشور در حوزه مسکن، به اندازه حمایت از دیگر حوزه ها مانند خودرو، پتروشیمی و …. اهمیت ندارد که با وجود ارائه چندین باره طرح ها و پیشنهادات ما برای ورود به این بازار و رونق ساخت مسکن، هیچ توجهی به ما نشده است و وارد مذاکره با کشور دیگری شده ایم، در حالی که سازندگان مسکن در ایران به دلیل خلاءهای موجود در حال حاضر در کشورهای دیگر در حال ساخت و ساز هستند. در حقیقت باید تاکید کرد با وجود حدود ۶۰۰ هزار مهندس فارغ التحصیل در رشته های عمران، معماری و دیگر رشته های مرتبط با مهندسی، هیچ فرصتی برای اشتغالزایی در کشور وجود ندارد، اما از سوی دیگر مسئولان وارد مذاکره با کشوری شده اند که سابقه مطلوبی برای نهایی کردن تفاهم نامه ها و پروژه ها در حوزه های مختلف ندارد. البته قابل ذکر است که ما به هیچ وجه قصد فعالیت به شکل انحصاری در کشور را نداریم و ورود پیمانکاران خارجی را فرصتی برای رقابتی شدن در هر بازار می دانیم، اما اینکه بدون مذاکره با پیمانکاران و انبوه سازان داخلی، به سراغ پیمانکاران خارجی برای ساخت و ساز برویم، رویکردی است که سئوالات بسیاری برای این گروه ایجاد کرده است، چرا که به این شکل فرصت رقابت عادلانه در این حیطه از بین خواهد رفت. علاوه بر این پیمانکاران ایرانی در این حوزه، آشنایی بیشتری با الگوی معماری شهرسازی، که الگوی معماری اسلامی و ایرانی است، دارند و خیلی بهتر می توانند در حوزه مسکن و ساختمان اجرایی کنند. این در حالی است که مورد کم‌لطفی دولت قرار گرفته‌ایم.
سابقه نامطلوب چینی ها در تکمیل پروژه ها
وی افزود: اجرای پروژه های مسکن تحت عناوین مسکن مهر و.. با وجود فراز وفرودهای آن، هر چند در حد و اندازه کمی و کیفی کمتر از آنچه که پیش بینی شده بود، با حضور بخش خصوصی اجرایی شد که پیمانکاران ایرانی در آن نقش پررنگی داشتند و البته برخی از پیمانکاران خارجی نیز با حضور خود، فضایی رقابتی را به ساخت و ساز در این زمینه دادند، اما قطعاً فعالان در عرصه ساخت و ساز در حوزه انبوه سازی کارنامه ای روشن تر از چینی ها از نظر کیفی و کمی در بخش مسکن دارند، علاوه بر این چینی ها تاکنون ثابت کرده اند که اجرای پروژه ها را به دلایل مختلف با تاخیر مواجه ساخته اند و یا مردم و دولت را با آشفته بازاری روبرو ساخته اند که نتیجه آن از هدررفت زمان و پول در نتیجه ورود این گروه بوده است. این در حالی است که در حق بخش خصوصی با وجود توانمندی های مطلوب کم لطفی شده است و به هیچ وجه مورد حمایت دولت ومجلس حتی در حد بسیار کمتر از آنچه که در باره صنایعی مانند خودروسازی قرار  می گیرد، انجام نمی شود به گونه ای که گویا بنگاه های اقتصادی دیگر غیر صنایع خودروسازی و برخی از صنایع معدود، جزو بخش فعال این کشور نیستند، در حالی که به گفته خودِ خودروسازان، آن ها با زیان انباشته فراوانی روبرو هستند که شاید ادامه حضورشان بیشتر از دیگر صنایع برای کشور هزینه بر باشد.
غل و زنجیر را از بخش خصوصی باز کنید
این کارشناس ادامه داد: در حقیقت این سئوال بزرگی برای ما نیز هست که چرا با وجود دانش مناسب فعالان صنعت ساختمان در بخش های مختلف مهندسی و … از ظرفیت های داخلی استفاده نمی شود و چرا به جای حمایت از ما از سازندگان چینی حمایت می شود، در حقیقت باید اذعان کنم که اگر به همین میزان حمایتی که از چینی ها در این زمینه صورت می گیرد، از بخش خصوصی و انبوه سازان داخلی حمایت انجام شود، قطعاً نتایج بهتری از نظر کیفی و کمی به دست خواهیم آورد و همین الان اعلام می کنم که در صورت حمایت دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورتی که غل و زنجیر و موانع را از ما دور کنند و حمایت هایی مانند آنچه که از چینی ها انجام می شود، درباره ما نیز صورت گیرد، قطعاً تحقق وعده های ساخت مسکن را به راحتی عملیاتی می کنیم. در حقیقت بخش خصوصی با مشارکت دولت و تعهداتی که مسئولان برای بانک ها تعریف می کنند، خواهد توانست در قالب پروژه های مشارکتی مشکلات موجود در این خصوص را از میان بردارد.
سهم مسکن مهر در بازار مسکن مطلوب بود
پور حاجت یادآور شد : در حالی که ظرفیت وتوانمندی های بخش خصوصی بسیار بیشتر از پروژه هایی نظیر نهضت ملی مسکن و… است. در سال ۱۳۸۸ رئیس جمهوروقت آقای احمدی نژاد برای ساخت حدود ۲ میلیون واحد مسکونی در قالب مسکن مهر اعلام آمادگی کرد که البته فقط ۳ تا ۴ درصد آن عملیاتی شد، اما با همین میزان هم با وجود موانع ومشکلات پیش رو، بازار مسکن رونق گرفت و بخش خصوصی نیز سهم موثری در این زمینه داشت. طی دو سال اخیر دولت بارها قیمت ها را جابجا کرد و بر اساس آخرین نرخ اعلام شده، ساخت مسکن به ازای هر متر حدود ۱۲ میلیون تومان اعلام شده است، اما با نوسانات تصمیم گیری مکرر طی دو سال قبل و اعلام نرخ های متفاوت، اعتماد و قطعیت برای حضور در بازار ساخت و ساز از بین رفت و فرصت ساخت مسکن با قیمت مصوب اولیه نیز از بین رفت و به این ترتیب بازار مسکن به مرحله کنونی رسید که حضور در آن دشوارتر شده است و به عبارتی تورم با هزینه های این بازار همخوانی ندارد و مشکلات در این زمینه به دلیل این ناهماهنگی ها و سرگردانی ها افزایش یافته است. علاوه بر این در خصوص پروژه جهش تولید مسکن که جز وعده های دولت و تکلیف قانونی بوده است؛ فعلا بخش خصوصی چندان نقشی ندارد. آن چیزی که از اقتصاد برمی آید این است که بخش خصوصی باید بازیگر اصلی فرآیند های تولیدی کشور باشد و ما هم به عنوان تنها نهاد صنفی و مدنی کشور در حوزه مسکن معتقدیم که مجموعه انبوه سازان باید نقش آفرین اصلی طرح های مسکن دولت باشد. ما بار ها به دولت پیشنهاد دادیم تا در حوزه جهش تولید بخش خصوصی می تواند کارگزار خوبی باشد. مضاف بر اینکه با تمام فراز و فرودهایی که داشته یک تجربه ساخت و ساز عظیم در مسکن مهر داشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;