خداحافظی اهواز با  مشعل‌های گاز

مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب از اتمام جمع‌آوری گازهای همراه نفت در اطراف اهواز آغاجاری و گچساران تا سه سال آینده خبر داد و گفت:‌ برای جمع‌آوری این گازها و خاموش‌کردن مشعل‌ها با دو مجموعه پتروشیمی مارون و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرارداد امضا کرده‌ایم. 

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «احمد محمدی» روز یکشنبه با اشاره به اینکه در دو منطقه جغرافیایی اطراف کلانشهر اهواز و منطقه عمومی آغاجاری و گچساران طرح جمع‌آوری گازهای همراه اجرا می‌شود، ‌گفت:‌ دو پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس بیش از ۹۰ درصد گازهای فلر را در این مناطق جمع می‌کنند و به مقاصد تعریف شده از جمله مجتمع های گاز و گاز مایع و همچنین پالایشگاه بیدبلندخلیج فارس ارسال خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه در سال ۹۷ به امضا رسید،‌ تاکید کرد: همچنین به دلیل تغییر در برخی شرح کارها، در فروردین امسال  الحاقیه‌های جدید امضا شد. اکنون مصوبات لازم گرفته شده و دو شرکت مارون و هلدینگ خلیج فارس نیز  امور اجرایی جهت شروع اقدامات عملی بر اساس اولویت بندی توافق شده را آغاز کرده‌اند.
مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با اجرای این طرح گازهای تولیدی همراه نفت میادین نفتی موجود در اهواز و آغاجاری، گچساران و مارون جمع آوری می‌شوند. برای جمع‌آوری گازهای تولیدی همراه نفت منطقه مسجدسلیمان نیز با پتروشیمی بختیاری مذاکراتی را انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک اقدامات مورد نیاز این بخش نیز آغاز شود.
به گفته محمدی جمع‌آوری این گازها باعث می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، ‌گاز غنی جمع‌آوری شده و علاوه بر  تامین خوراک واحدهای پتروشیمی، ‌مصارف داخلی و کارخانجات، بخشی از نیازهای تزریق در میادین نفتی مناطق نفتخیز جنوب برای افزایش ضریب بازیافت را نیز تامین کند، که منجر به افزایش ذخیره میلیون ها بشکه‌ نفت از این میادین خواهد شد.
محمدی تعداد مخازنی که در مناطق نفت‌خیز جنوب تحت تزریق گاز هستند را  ۱۲ مخزن عنوان کرد و افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد از حجم ذخایر قابل تولید مناطق نفتخیز جنوب تحت تزریق گاز هستند که از جمله آنها می‌توان به مخازن آسماری مارون، ‌آغاجاری، کرنج، ‌پارسی، رامشیر، ‌کوپال، ‌گچساران، بی بی حکیمه، نرگسی، هفتکل و … اشاره کرد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;