خانه‌ام آتش گرفته‌ست

روح الله واصف

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 187 میباشد.

 

همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

از زمانی که بشر آتش را کشف کرد تاریخ آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است. این هیولای ترسناک اما دوست داشتنی چنان لازم و مهم است که لحظه‌ای بدون آن بودن را نمی‌توان تصور کرد. اما تقدیر چنان رقم خورده است که این شتر سرکش که همیشه در خدمت ماست، گاهی افسار می‌درد و بی‌رحمانه به ما می‌تازد.

در سالگرد حادثه تلخ پلاسکو، تاریخ حادثه‌ای دیگر را ثبت کرد. کشتی نفتکش ایرانی در میان دریا و با وجود میلیون‌ها لیتر آب، می‌سوزد تا غرق شود. سرنوشت تلخی که همه را مبهوت، خانواده‌هایی را داغدار و البته همه ایرانیان را متاثر کرد. اکنون این آتش است که باز هم برنده شد و امیدی که در میان آن سوخت و نابود شد.

مرسوم است که پس از هر حادثه‌ای به علل آن پرداخته می‌شود و کارشناسان خبره میزان تاثیر عوامل مختلف بر حادثه اصلی را بررسی می‌کنند و به موشکافی ماجرا می‌پردازند. چنانی که اکنون پس از گذشت ده‌ها سال از غرق شدن تایتانیک، تمامی ابعاد ماجرا روشن شده است و به خوبی قضاوت می کنیم که طراحان اشتباه نکرده اند وحتی کشتی پس از شکست مقاومت بسیاری کرده است.

 

این تحقیق با توجه به لاشه کشتی و تجهیزات به جا مانده از آن در کف دریا بدست آمده است و شاید برای ما تعجب‌آور است که این همه هزینه برای بررسی این ماجرا چرا انجام می‌شود. اما وقتی ده‌ها فرضیه مختلف در مورد حادثه سانچی مطرح می‌شود برای همه مهم است که در عصر اطلاعات و نرم افزار و تخصص، هیچ چیز نباید رازآلود باقی بماند.

دانستن حق خانواده‌های قربانیان، حق همه مردم ایران و حق همه جهان است تا با توجه به این درس تلخ، راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار آن بیابیم.

در این میان اما یک آمار دیگر هم تکان‌دهنده است. ما گاهی در هر روز و گاهی در هر هفته، یک سانچی یا یک پلاسکو در جاده‌ها داریم. آمار بالای قربانیان تصادفات رانندگی مدام گوشزد می‌کند که چرا به این شکل حادثه بی‌توجهیم. چرا این حوادث را ملی نمی‌دانیم و به راحتی از کنار آن می‌گذریم؟ آیا شکل مرگ‌ها باید خاص و هالیوودی باشد تا نسبت به آن واکنش نشان دهیم؟

خداوند متعال چنان برای ما ارزش قائل است که می‌فرماید: و هر كس، انسانى را از مرگ رهايى بخشد، چنان است كه گويى همه مردم را زنده كرده است.

ما برای نجات جان آدم‌ها چه کرده‌ایم؟

 

تابعد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;