حذف فلزات سنگین از پساب صنعتی با پلاسما

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از توانمندی‌های داخلی کشور، موفق به حذف فلزات سنگین از پساب صنعتی و نفتی شدند.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات بر پایه فناوری پلاسما، با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو، توانست یکی از دستاوردهای خود را که استفاده از فناوری پلاسما در تصفیه و پیش تصفیه آب و فاضلاب صنعتی است، تجاری‌سازی کند.
فناوری پلاسما به عنوان نسل جدید فناوری‌های تصفیه فاضلاب در دنیا شناخته می‌شود. این فناوری نسبت به سایر فناوری‌های موجود دارای مزایایی است که موجب شده تحقیقات گسترده‌ای در راستای صنعتی کردن آن انجام شود. از جمله مزایای مهم این فناوری در تصفیه آب مقرون به صرفه بودن در کاربردهای صنعتی، افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب و عدم استفاده از مواد شیمیایی است.
سامانه تصفیه و پیش تصفیه آب و فاضلاب صنعتی با استفاده از فناوری پلاسما برای اولین بار در کشور ساخته و استفاده شده است. این سامانه با استفاده از ایجاد پلاسما و میکرو جرقه‌های زیاد در داخل آب عمل می‌کند. این جرقه‌ها در اثر تخلیه الکتریکی در نانو ثانیه تولید می‌شوند.
به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، از جمله مزایای استفاده از این فناوری را می‌توان «حذف همه فلزهای سنگین»، «حذف همه میکروارگانیسم‌ها»، «عملکرد راکتور بدون مصرف هرگونه ماده شیمیایی»، «افزایش ۱۲ برابری ظرفیت تصفیه‌خانه،» «کاهش هزینه تصفیه به حداقل یک سوم روش‌های مرسوم»، «کاهش چشمگیر پارامترهای آب و پساب (کدورت، بو، رنگ، سختی)»، «مصرف انرژی پایین به نسبت عملکرد بالا» عنوان کرد.
این فناوری در «تصفیه پساب صنایع نفت و پتروشیمی»، «سکوهای نفتی و نفتکش‌ها»، «شیرابه زباله‌های شهری»، «سیستم‌های پیش‌تصفیه فاضلاب شهری»، «فاضلاب بیمارستانی»، «فاضلاب‌های ویژه (پرتوزا)»، «صنایع چرم‌سازی»، «صنایع نساجی»، «صنایع داروسازی»، «معادن فلزات»، «همه صنایع دارای پساب صنعتی»، « قطارها و هواپیماها»، «تصفیه آب شرب حاوی فلز سنگین و سیستم آب شرب» و «فاضلاب کشتی‌های قاره‌پیما» کاربرد دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;