حذف‌ شبکه‌های غیررسمی فروش نفت

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان با حضور در مراسم کلنگ‌زنی طرح سیراف مقدمات یکی از ابرپروژه‌های گازی را افتتاح کرد. این طرح که با هدف طراحی پایه و ساخت واحدهای مشترک فرآیندی، یوتیلیتی و پشتیبانی تاسیس شده است ٢٠ درصد از سهام آن به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و ٨٠ درصد سهام آن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اختصاص دارد.

طراحی، خرید، ساخت، راه‌اندازی و تامین مالی واحدهای هیدروژن‌سازی، تصفیه گاز ترش، تصفیه آب ترش، بازیافت و دانه‌بندی گوگرد، تصفیه پساب، تامین خنک‌کن، هوای فشرده و… از جمله اجزای این طرح محسوب می‌شود. طرح فراگیر پالایشی سیراف در زمینی به مساحت تقریبی ٣٠٠ هکتار در منطقه پارس ٢ (کنگان)، حد فاصل فازهای ١٣ و ١٩ پارس جنوبی احداث خواهد شد. مجموع ظرفیت پالایشگاه‌های مجموعه فراگیر پالایشی سیراف، روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی است و قرار است در فاز نخست، فرآورده‌های گاز مایع به میزان ٢٤ هزار و ٨٠٠ بشکه در روز، نفتای سبک به میزان ١٢٨ هزار بشکه در روز، نفتای سنگین به میزان ١٤٧ هزار و ٦٠٠ بشکه در روز، سوخت جت به میزان ٢٩ هزار و ٦٠٠ بشکه در روز و نفت گاز به میزان ١٤٩ هزار و ٦٠٠ بشکه در روز در آن تولید شود. این در حالی است که ایجاد زیرساخت‌های این طرح قرار است در مدت هشت ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد و پس از آن، ساخت هشت پالایشگاه به ظرفیت هر یک ٦٠ هزار بشکه آغاز خواهد شد.

در این مراسم معاون اول رئیس‌جمهوری با انتقاد از فروش نفت در سال‌های گذشته اظهار کرد: اینک فروش نفت تنها در شرکت ملی نفت متمرکز شده و به هیچ نهادی نفت برای فروش داده نشده است. به گزارش «شانا»، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به منتقدان درباره فروش نفت گفت: یکی از کارهای مهمی که در دولت تدبیر و امید در وزارت نفت انجام شده، تمرکز فروش نفت در شرکت ملی نفت ایران بوده است. وی با بیان اینکه در این دوره به هیچ نهادی نفت برای فروش ندادیم، تصریح کرد: پول نفت‌هایی که در دولت گذشته برای فروش در اختیار ارگان‌های خاص قرار گرفته بود تا این لحظه هنوز برگردانده نشده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه طرح سیراف نماد اقتصاد مقاومتی است، گفت: جلوگیری از خام فروشی، مشارکت بخش خصوصی و مشارکت مردم مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است که در این طرح وجود دارد. وی اظهار کرد: از روزی که موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد می‌دانستیم که وزارت نفت به سرعت می‌تواند در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پیش برود. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اجرای طرح فراگیر پالایشی سیراف یکی از چند برنامه وزارت نفت در اقتصاد مقاومتی است، افزود: یکی از مصادیق این مدل اقتصادی، مشارکت آحاد مردم است که در این طرح کاملا رعایت شده است. جهانگیری با بیان اینکه پس از راه‌اندازی مجتمع پالایشی سیراف یک‌سوم از سهام آن باید در فرابورس عرضه شود، گفت: حتی به همین منظور تضامینی برای آن اندیشیده شده است و قطعا بخش خصوصی هم مایل به انجام آن است. وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های موجود به بخش خصوصی سپرده شد، تصریح کرد: امیدواریم پولی که از فروش این دارایی‌ها به بخش خصوصی دریافت شده است نیز در راه توسعه کشور صرف شده باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در طرح سیراف بخش خصوصی کل عملیات تامین مالی، اجرا و… را بر عهده دارد، یادآور شد: این نخستین بار است که شاهدیم اصل ٤٤ قانون اساسی به‌طور کامل اجرا می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درآمدهای حاصل از صنعت نفت و گاز ایران هم‌اکنون نسبت به سه سال گذشته از نصف هم کمتر شده است، تاکید کرد: تنها در صورت مدیریت صحیح این منابع محدود مالی می‌توان اقتصاد کشور را با یک تحول روبه‌رو‌ کرد. جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه تجربه تاریخی ایران در مدیریت منابع نفت و گاز مطلوب نبوده است، گفت: در حال حاضر اگر نتوانیم این منابع محدود را به‌خوبی مدیریت کنیم نمی‌توانیم به توسعه اقتصادی کشور کمک کنیم. وی در همین مورد افزود: میزان درآمد نفت و گاز کشور در سال ١٣٩٠، ١١٨ میلیارد دلار بوده است که این میزان هم اکنون به کمتر از ٥٠ میلیارد دلار رسیده است. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه به اقدام مهم دیگر صنعت نفت اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت نفت موجب حرکت دیگر رشته‌های صنعتی در کشور می‌شود؛ در این زمینه می‌توان به خدمات فنی مهندسی در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت همچنین مواردی از قبیل ساخت تاسیسات پتروشیمی و… اشاره کرد. وی با بیان اینکه در ٩ ماهه سال ٩٣ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن شاهد یک رشد سرمایه‌گذاری 8/ 13 درصدی بوده‌ایم، گفت: این در حالی است که ٩ ماهه سال ٩٢ نسبت به سال ٩١ (سال قبل از آن) این تغییرات سرمایه‌گذاری منفی ١١ درصد بوده است که به این معنا است که از یک روند نزولی به یک رشد مثبت بیشتر از ١٣ درصدی رسیده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از برنامه‌ها و اقدامات جدی دولت در حال حاضر افزایش سرمایه‌گذاری در کشور است، اظهار کرد: کشور بزرگی همانند ایران با جمعیت حدود ٨٠ میلیون نفر باید به یک قطب مهم قوی صنعتی در منطقه بدل شود. جهانگیری با بیان اینکه شاخص توسعه در ایران نفت و گاز است، افزود: ایران با توسعه اقتصادی خود می‌تواند ایران و بازار منطقه را متحول کند. در این مراسم وزیر نفت نیز با اشاره به سیاست تخصیص خوراک به پالایشگاه سیراف اعلام کرد: می‌توان این سیاست را در مورد پتروشیمی‌ها نیز به کار برد. وی با بیان اینکه طرح احداث پالایشگاه‌های سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه است، افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاه‌ها فراخوان گذاشته شده و بهترین‌ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده‌اند و تلاش می‌شود این موضوع (تخصیص خوراک از طریق فراخوان) در پتروشیمی‌ها نیز اجرا شود.

وزیر نفت با بیان اینکه اواخر امسال (٩٤) کار عملیاتی ساخت هشت پالایشگاه سیراف اجرا می‌شود، تصریح کرد: انجام کار عملیاتی، بیشتر از دوسال زمان نمی‌برد و اگر وضع کشور بهتر شود در انجام عملیات تسریع می‌شود. وزیر نفت افزود: با احداث این پالایشگاه‌ها، دیگر میعانات گازی را که با تکمیل فازهای پارس جنوبی تولید آن به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، صادر نخواهیم کرد. زنگنه با اشاره به اینکه شرکت‌های منتخب برای ساخت هشت پالایشگاه سیراف پس از بررسی‌های فنی، مدیریتی و مالی برنده شدند، افزود: این شرکت‌ها مطابق آنچه در فراخوان شرط شده بود باید ٣٠ درصد از سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کنند؛ از این تعداد شرکت، پنج شرکت خصوصی و سه شرکت هم خصولتی هستند. زنگنه با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها بدون اینکه از تسهیلات مالی بانکی استفاده کنند نیز اقتصادی خواهد بود، افزود: انتخاب مکان احداث این پالایشگاه‌ها و استفاده از زیرساخت‌های موجود تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری داشته است.

وزیر نفت با بیان اینکه بررسی‌های بازار نشان می‌دهد ما مشکلی برای فروش فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه‌ها بعد از بهره‌برداری کامل در سال ٩٧-٩٦ نداریم تصریح کرد: تولید روزانه این پالایشگاه‌ها طبق الگوی پیشنهادی ما ( وزارت نفت) ٢٥ هزار بشکه گاز مایع، ١٢٨ هزار بشکه نفتای سبک، ١٤٧ هزار و ٦٠٠ بشکه نفتای سنگین، ٢٩ هزار و ٦٠٠ بشکه سوخت جت و ١٤٩ هزار و ٦٠٠ بشکه نفت گاز خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;