جزئیات طرح نظام نامه مدیریت محله تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران جزئیات طرح “نظام نامه مدیریت محله” را در صحن شورا به تصویب رساندند.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران با اشاره به تصویب کلیات طرح نظام نامه مدیریت محله در جلسه قبل شورا اظهار کرد: امروز جزئیات این طرح در صحن بررسی و به تصویب اعضا رسید.
وی افزود: شورای شهر از بدو شروع کار خود با ۲ نکته مشارکتی در محلات مواجه بود؛ یکی از این‌ها موضوع شورایاری‌ها بود که با رای دیوان با مشکلات رو‌به‌رو شده است و دیگری بحث ساماندهی مدیریت محله و سرای محلات بود.
رییس کمیته مشارکت های شورای ششم شهر تهران یادآور شد: امروز بعد از ۸ ماه کار کارشناسی، موضوع ساماندهی مدیریت محله و سرای محلات مصوب شد و به نظر من صرف ۳ ماه باید دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را آماده کنیم.
علوی بیان کرد: پرسنل سرای محلات و شهروندانی که قصد مشارکت دارند، امروز می‌توانند نگاه مثبتی به این مصوبه شورای شهر داشته باشند.
همچنین نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی  در ادامه بررسی طرح «نظـام نـامه مـدیریت محـله» بیان داشت: انتخاب مدیران محلات طی یک فرایند مشخص صورت خواهد پذیرفت  که در این خصوص دستورالعملی توسط شهرداری تهران تهیه و به تایید ستاد هماهنگی مشارکت های محله ای خواهد رسید.
وی با بیان اینکه اگر حکم مدیر محله از سوی هیئت امنا داده نشود در اصل، نفس مشارکت در نظر گرفته نخواهد شد، گفت: قرار است که مدیر محله با مشارکت هیئت امنا فعالیت نماید، لذا با مشارکت هیئت امنا هم باید انتخاب شود. همچنین در خصوص نحوه انتخاب مدیر محله دستورالعملی تهیه می شود که به تایید ستاد هماهنگی مشارکت های محله ای خواهد رسید که از این طریق اعضا شورای اسلامی شهر تهران عملا در نحوه انتخاب مدیر محله نظارت خواهند داشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ما می توانیم ناظرین را بر اساس نیازهای حوزه مدیریت شهری در محلات به درستی و با توجه به حوزه ماموریتی آن در سطح محله تعریف کنیم.
در ادامه نرجس سلیمانی نیز طی پیشنهادی در خصوص تبصره ۱۰ اظهار داشت: پیشنهاد می کنم که مدیر محله از میان معرفی شدگان دارای صلاحیت توسط هیئت امنا در جلسه شورا با رای اعضا به مدت دو سال انتخاب شود.
اما سروری در پاسخ اظهار داشت: امور سرای محلات به عهده شهرداری است درنتیجه مدیر محله با شهرداری سروکار دارد نه شورا.
مهدی عباسی نیز در این خصوص گفت: در تبصره ۱۰ آمده است که مدیر محله با پیشنهاد شهرداری منطقه معرفی شود اما این مفهوم شهرداری مبهم است. کدام مسئول شهرداری منطقه؟ شهردار یا معاونین او یا یکی از کارکنان شهرداری؟ لذا پیشنهاد می کنم که عبارت شهرداری منطقه، به شهردار منطقه تبدیل شود تا بدین طریق مسئولیت امر بر عهده شهردار منطقه باشد و او بر کار ناظرین نظارت کند.
مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا درخصوص دستورالعمل نظام نامه محلات پیشنهاد کرد: دستورالعمل بهتر است که به تصویب صحن شورا برسد و متن آن در شورا بررسی شود چراکه این موضوع بسیار مهم است.
سروری در مخالفت اظهار داشت: این امر شدنی نیست چراکه تمام زمان شورا صرف پرداختن به این دستورالعمل ها می شود.
حجت الاسلام سید محمد آقامیری نیز گفت: شهردار ناحیه نمی تواند بازرس باشد لذا پیشنهاد می کنم دبیرخانه ستاد مرکزی، بازرس را انتخاب کند.
سروری هم در موافقت اظهار داشت: از آنجایی که دبیرخانه کار اجرایی ندارد، مناسب نظارت به نظر می رسد.
اقراریان نیز در خصوص انتخاب امین اموال با طرح سوالاتی اظهار داشت: نخست باید ببینیم که ماهیت حقوقی این ساختمان ها و اموال کیست؟ اگر شهرداریست، مسئولیت آن با شهرداری است. حال اینکه چه کسی از شهرداری بعنوان مسئول معرفی شود، با توجه به نگهبان نداشتن اموال، چه کسی این مسئولیت را قبول می کند؟ حال فرضا بعنوان نگهبان مستقر شود. تا چه زمانی در آنجا بماند و از اموال محافظت کند؟
ناصر امانی نیز اظهار داشت: آیا کسانی که در ترکیب هیئت امنا هستند فقط بنا است کار فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات انجام بدهند یا به مشکلات در چارچوب ماموریت‌های شهرداری تهران رسیدگی کنند؟اگر فقط کار فرهنگی و اجتماعی می‌دهند خوب است اگرنه در مورد رسیدگی به اقدامات شهرداری هیچکدام از این عزیزان تخصص لازم را ندارند.
او ادامه داد: حضور ۲۱ نفر یعنی مجلس محله که نیاز به منشی و‌ چارچوب خاص دارد و احتمالا هر تصمیمی که بخواهند بگیرند نیاز به رای‌گیری دارد.حالا با این اوصاف نقش این افراد در کمک به شورای شهر چیست؟ زیرا وظیفه ذاتی شورایاران کمک به شورا بوده و آن‌ها بازوی نظارتی اعضا بودند.
امانی با بیان اینکه شورایاران سرمایه‌های شهر و شورا هستند،تاکید کرد: دبیران شورایاری به شورا می‌آمدند و از شهردار تهران تا اعضای شورا را مورد نقدر قرار می‌دادند. این ظرفیت نباید از بین برود.
او همچنین در ادامه گفت: در حوزه مدیر محله ابهام وجود دارد. این فرد باید چه ویژگی داشته باشد که مدیر محله شود؛سن،تحصیلات او چقدر باید باشد. معتقدم این فرد باید حتما ساکن محله باشد.
درنهایت طرح فوق با رای اعضا به بند بند جزییات آن به تصویب رسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;