جای خالی شهرداری و نظام مهندسی در تخلفات وسیع ساوه

 رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: اگر شهرداری و سازمان نظام مهندسی به وظایف خود در حوزه جلوگیری و برخورد با تخلفات ساختمانی به نحو احسن عمل کنند و قصور نداشته باشند، تخلفات در ساخت و سازها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مرتضی سعیدی چهارشنبه ۷ دیماه در جلسه بررسی وضعیت نظارت در ساخت و ایمنی اماکن و ساختمان های شهر ساوه که در شورای اسلامی شهر با حضور اعضای شورای شهر ساوه،  اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان و آتش نشانان وضعیت نظارت در ساخت و  ایمنی اماکن و ساختمان های شهر در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت، افزود: پس از حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل در آبادان، رییس جمهور در جلسه هیات دولت بر نظارت بر طرح‌های عمرانی تاکید کرد و لازم است همه دستگاه‌ها با عمل دقیق به وظیفه خود در ایمن سازی سازه‌ها، کمک کنند تا دیگر شاهد تکرار حوادثی تلخ در کشور نباشیم.
وی ادامه داد:  سوالاتی که این روزها در ذهن شهروندان به دغدغه تبدیل شده این است که چرا علیرغم بروز حوادثی این چنینی، همچنان فرایند تخلف در ساخت و سازها ادامه دارد؟ مگر وظیفه ذاتی دستگاه‌های نظارتی جلوگیری و برخورد با تخلفات نیست؟
در ادامه این جلسه دیگر اعضای شورای اسلامی شهر ساوه با تاکید بر ضرورت نظارت و بررسی ایمنی ساختمان ها، انتقاداتی مبنی بر ضعف نظارت در ساخت و سازهای شهر از سوی مهندسان ناظر را مطرح کردند.
رضا سقایی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ساوه نیز در این جلسه بیان کرد: قانون توسط انسان های بزرگ نوشته شده است اما متاسفانه گاهی رعایت نمی شود و عدم رعایت قانون موجب ایجاد اینگونه دغدغه ها در جامعه می شود.
وی ادامه داد:  در حوزه ساخت و ساز نیز برخی افراد ذینفع موجب نادیده گرفتن قانون می شوند و با اقداماتی مانند اجرای نقشه دوم، قانون را نادیده می گیرند که می طلبد راهکارهایی در این زمینه اتخاذ شود و مشکل بطور اساسی حل شود، زیرا تجویز داروی مسکن درمان بدنبال ندارد..
وی تصریح کرد: نظام مهندسی یک بازوی فنی است و شهرداری باید از این ظرفیت استفاده کند و درد را ریشه ای حل کند تا بتوانیم به قانون نزدیک شویم چون اگر خلاف ضوابط و پروانه ساختمانی عمل شود در آینده دچار وجدان درد می شویم.
سقایی گفت: مهندسان ناظر به جز گزارش، وظیفه دیگری بر عهده ندارند و نقشه ای که از نظام مهندسی بیرون می‌آید باید اجرا شود.
به گفته وی، ساختمان هایی که تخلف در آنها صورت گرفته توسط بساز بفروش ساخته شده و قطعا با توجه به افزایش قیمت مصالح، تخلفات در این بخش بیشتر هم خواهد شد و جلوگیری از آن نیازمند همکاری نظام مهندسی و شهرداری است.
وی افزود: با توجه به اینکه در جلسات شورای شهر دغدغه های مردم مطرح می شود، در تعاملات سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای شهر، منافع مردم در صنعت ساختمان را سر لوحه کار خود قرار می دهیم که در این راستا نیاز به حمایت این پارلمان محلی داریم.
به گفته وی، سازمان نظام مهندسی آماده هرگونه همکاری با مجموعه شهرداری است و با همکاری و تعامل صحیح می توان به شعار خدمت به شهروندان، جامه عمل پوشاند.
رضا یزدی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه نیز در این جلسه گفت: در ساوه علاوه بر سکونتگاه های غیر رسمی، ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای داریم که ایمنی های لازم را ندارند و در حال حاضر شناسایی و پایش این ساختمان ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه عمودی شهر و افزایش ساختمان های بلند مرتبه در ساوه تجهیز ناوگان خدمات ایمنی و امداد و نجات و خرید نردبان آتش نشانی از اولویت های خدمات ایمنی این شهر است .
وی گفت: بدون شک تجهیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نقش زیادی در حفظ جان و مال شهروندان خواهد داشت. مدیران شهرداری و اعضای شورا، دلیل عدم خرید این نردبان را افزایش چشم گیر قیمت در چند وقت اخیر اعلام داشته اند ولی جای امیدواری است که نظر اعضای شورای ششم در این مورد مثبت است و فعلا در دستور کار قرار گرفته است.
یزدی ابراز امیدواری کرد که تا قبل از اینکه اتفاق ناگواری در این شهر رخ دهد این نردبان خریداری شود و در اختیار سازمان مربوطه قرار گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;