جایگاه میراث فرهنگی در ساختار نظام مهندسی ساختمان

 سازمان نظام مهندسی ساختمان شیراز با همکاری معاونت فرهنگی هنری شهرداری شیراز، اقدام به برگزاری بازدید تخصصی رشته معماری با عنوان “سبک شناسی در معماری وکیل” کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در این بازدید با تأکید بر اهمیت حفظ بناهای میراثی گفت: متخصصان، باید حفظ آثار فرهنگی، تاریخی و میراثی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند و از تمامی متخصصین و صاحب نظران دعوت می‌کنم که با نظرات سازنده خود، سازمان نظام مهندسی ساختمان را یاری دهند تا بتوانیم با همراهی شهرداری شیراز و سایر شهرستان های استان و اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری ، از این بناهای میراثی نگهداری کنیم.
دکتر مجتبی زوربخش در ادامه افزود: نام گذاری یک هفته به عنوان شیراز به دلیل غنای فرهنگی و ریشه و اصالتی است که کلان شهر شیراز با وجود بناهای میراثی و تاریخی خود دارد و بر همین‌مبنا سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس بر حسب وظیفه با مشارکت معاونت فرهنگی هنری شهرداری شیراز اقدام به برنامه ریزی برای برگزاری سلسله برنامه هایی به این مناسبت کرد.
وی خاطرنشان کرد: این روند باید مستمر باشد و استمرار بخشی به بازدیدهایی از این دست، می‌تواند کمکی باشد برای نسل حاضر تا با ریشه های فرهنگی و اصالتی که در این شهر وجود دارد، آشنایی بیشتری پیدا کنند.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس گفت: این سازمان با دارا بودن هفت رشته تخصصی می‌تواند در زمینه احیا، حفظ، تعمیر و نگهداری بناهای تاریخی و فرهنگی منشا خدمت باشد و همچنین در زمینه پروژه های مقاوم سازی و پروژه هایی که نیاز به مرمت، تعمیر و نگهداری دارند با سازمان های ذیربط همکاری کند.
زوربخش تصریح کرد: یکی از عوامل تخریب بافت و مصالح و مواد به کار رفته در هر بنا، مساله فرسایش و تعمیر و نگهداری نامناسب است و سازمان در حال طرح ریزی اصولی است تا بتوان این فضا را به نحوی ایجاد کرد که شاهد تخریب و فرسایش‌ پیش رونده نباشیم.
به اعتقاد مقام ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، هفته شیراز بهانه خوبی است که شهر شیراز به جهانیان معرفی شود؛ ریشه ها و اصالتی که در کلان شهر شیراز دیده می‌شود یک سرمایه ملی است که متعلق به تمامی افراد جهان است و ما به عنوان میراث دار این فرهنگ غنی، وظیفه حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی موجود را داریم.
وی همچنین گفت: عمدتا بازدیدهایی که از فضاهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی شیراز صورت می‌گیرد از بناهایی همچون مسجد وکیل و نصیرالملک است و در میان بازدید کننده ها حتی افراد غیر مسلمان هم دیده می شوند. این نشان دهنده سبک معماری با ارزشی است که در این بناها وجود دارد و هر بیننده ای را با هر آیینی خیره می‌کند. افرادی که علاقمند به بخش صنعت گردشگری هستند و نگاه تخصصی به مسائل تاریخی دارند، یافته هایی در این گونه بناها می یابند که در نوع خودش بی مانند است.
شایان ذکر است در این بازدید، مسابقه ای برای دانشجویان معماری طراحی شده بود که به بهترین کروکی از مجموعه زندیه (اسکیس) ، جوایزی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اهدا شد.
 MG 2052
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;