ثبت قراردادهای اجاره مسکن سامان یافت

سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن در حالی برای یزد به صورت آزمایشی راه اندازی شده است که هنوز هم دولت و وزارت راه معتقد هستند املاکی ها مقصر گرانی مسکن و اجاره بها هستند.

به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت راه و شهرسازی چند روزی است که در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن و اجاره بها سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن را به صورت آزمایشی برای استان یزد راه اندازی کرده است. اگر چه این وزارتخانه این سامانه را در راستای وظایف قانونی خود از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه کرده است اما همچنان بر خلاف برخی از کارشناسان که معتقد هستند تورم عمومی و کاهش عرضه مسکن موجب رشد قیمت و اجاره بها می شود همچنان توپ را به زمین املاکی ها می اندازد.

اکثر فعالان بازار مسکن معتقد هستند تا زمانی که عرضه مسکن با تقاضای مسکن برابری نکند نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن و اجاره بها که تابع قیمت است ثبات قیمتی داشته باشند.

برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن نیز ساخت مسکن استیجاری را راهی امتحان پس داده در تمام دنیا می دانند و معتقد هستند که اعطای وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره بها نمی تواند راهکاری اساسی و همیشگی برای کنترل بازار اجاره بهای مسکن باشد.

زاکانی شهردار تهران نیز اخیرا فروش متری و مسکن استیجاری را راهکاری اساسی در حل مشکل مسکن دانسته است.

بنابراین گزارش، به هر صورت این سامانه در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

در اولین گام شروع به کار این سامانه که از یزد آغاز خواهد شد امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره مسکن در حالت یک به یک به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجر می توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه الکترونیکی آن را دریافت کنند.

در آینده ای نزدیک، هموطنان سراسر کشور این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

برای ثبت قراردادهای اجاره، متقاضی بایستی وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره شود. در این بخش، می توان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در ۶ مرحله یک قرارداد جدید ایجاد شود؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت شده برای متقاضی قابل مشاهده بوده و در صورت نیاز می توان نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کرد.

همچنین برای استعلام کد رهگیری با انتخاب گزینه «استعلام کد رهگیری» متقاضی به بخشی از سامانه منتقل می شود که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، می توان وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و درصورت لزوم، با کسب تأیید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد مشاهده شود.

برخی از املاکی های سطح شهر تهران با تاکید بر اینکه این نسخه فعلا آزمایشی و مربوط به یزد است می گویند: دریافت و استعلام کد رهگیری از گذشته بوده و موضوع جدیدی نیست اما قطعا این اقدام هم شاید بتواند تا حدودی بازار اجاره مسکن را ساماندهی کند اما نمی تواند التهابات را بر طرف کند.

دولت در روزهای آتی به نظر می رسد موضوع تعیین سقف اجاره بها را برای سومین سال پیاپی تمدید و عملیاتی کند اما به نظر می رسد امسال به نظر می رسد عدد ۲۵ درصد را برای شهر تهران به دلیل رشد بالای قیمت مسکن تغییر بدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;