تکلیف هورالعظیم مشخص شد

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به مهلت حداکثر 2 ماهه به شرکت نفت برای رفع موانع آبگیری هورالعظیم گفت: محل جدیدی برای تخلیه زهاب‌های نیشکر تعیین شده است.





فرامند هاشمی‌زاده با اشاره به برنامه حفاظت و مدیریت تالاب‌های خوزستان با تاکید بر لزوم رفع موانع آبگیری هورالعظیم اظهار کرد: شرکت نفت متعهد شده است 40 دریچه (کالورت) جدید را در جاده‌های حدفاصل حوضچه‌های تالاب، بازگشایی کند که بخشی از این دریچه‌ها انجام شده و بقیه در حال اجرا است.هاشمی‌زاده تصریح کرد: به شرکت نفت حداکثر دو ماه مهلت داده شده تا به تعهدات خود عمل کند و دریچه‌های مورد نیاز را بازگشایی و موانع آبگیری تالاب را برطرف کند.




وی همچنین درباره خطر آلودگی پسماندهای نفتی و نشت لوله‌ها در صورت آبگیری مناطق تحت اختیار شرکت‌های نفتی گفت: در یکی، دو نقطه از تالاب لوله‌های نفتی به زیر آب رفته است اما شرکت متن اطمینان داده که همه موارد ایمنی برای عملیات زیر آب را رعایت کرده و از بابت نشت لوله‌ها، خطری متوجه تالاب نخواهد بود.





وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد شرکت متن همه تپه‌ها و نخاله‌های بازمانده از زمان جنگ تحمیلی، همچنین مواد باقیمانده از حفاری‌های نفت را تخلیه کند.تالاب هورالعظیم در جنوب غربی‌ترین نقطه کشور، در مرز عراق قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق است. کارشناسان بر این باورند که خشک شدن تالاب هورالعظیم از دلایل ریزگردها است.





در سال 87 حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های این تالاب برای عملیات اکتشاف و بهره‌برداری به وزارت نفت واگذار شد. در این مدت، پیمانکاران شرکت نفت 70 درصد تالاب را تخریب کردند و برای اینکه به تاسیسات نفتی آسیب نرسد، مخازن 3، 4 و 5 تالاب برای فعالیت میدان‌های نفتی خشک نگه داشته شد و اجازه ورود آب به این قسمت‌ها داده نشد.





اما از اواخر سال 94 با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه (منبع تغذیه‌کننده هورالعظیم) آبگیری این تالاب با بازگشایی دریچه‌هایی بین جاده‌های موجود در این تالاب آغاز شد. معاون استاندار خوزستان نیز با اشاره به تخلیه زهاب نیشکر به جنوب تالاب هورالعظیم گفت: کانال «شهید سجادی» و نحوه رهاسازی زهاب‌های نیشکر از آن نیز مورد بررسی قرار گرفته تا تهدیدی برای محیط‌زیست به‌وجود نیاید.





وی اظهار کرد: محل جدیدی در نزدیکی منطقه جفیر، حدفاصل هویزه و خرمشهر در 55 کیلومتری اهواز برای تخلیه زهاب‌های نیشکر در نظر گرفته شده تا این اراضی خشک نمناک شود.به گفته وی، تا زمانی که کانال اصلی تخلیه زهاب نیشکر از سوی سازمان آب و برق احداث شود، این محل می‌تواند به‌عنوان مکان تخلیه زهاب مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;