تکرارِ انتخابات نظام مهندسی در بستر آنلاین، آری یا خیر؟!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:برگزاری نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی کشور، در حالی آغاز شد که با اعتراضاتی در باره کند بودن و برخی مشکلات دیگر در اولین تجریه خود در بسترِ آنلاین همراه بود، تجربه ای که شاید با توجه به توانمندی ها و ظرفیتهای موجود در شرایط کرونایی نسبتاً خوشایند می باشد.
 برگزاری انتخابات گروه‌های تخصصی نظام مهندسی امسال نیز در راستای اجرای ماده ١۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و به منظور گسترش همکاری‌های حرفه‌ای و جلب مشارکت اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان، با هدف بهبود عملکرد و کارشناسی دقیق تر مسائل رشته‌های تخصصی سازمان در برخی از استانها برگزار شده و در روزهای آتی در دیگر مراکز باقیمانده نیز برگزار خواهد شد.
نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان، فرصتی در دلِ تهدید
برگزاری نهمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان و همزمانی آن با اپیدمی کرونا در کشورمان، فرصتی در دل تهدیدِ این همه گیری ایجد کرد و منجر به ایجاد تغییراتی در انجام این رویکرد شد.
برگزاری انتخاب اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان، به شکل آنلاین و در بستر اینترنت برای نخستین بار، فرصتی بود که علاوه بر تسهیلاتی در رای دهی، جامعه مهندسی کشور را نیز به چالش کشاند.
برپایی انتخابات در برخی استانهای کشور، پیش بینی های احتمالی اختلال در زمان اجرای انتخابات را به عینه به تصویر کشید و موجب برخی نارضایتی ها با توجه به امکانات موجود در کشور و زیرساختهای اینترنت و فناوری های حالِ حاضر گردید.
اما شاید این، آزمونی برای شناختِ بیشتر و بهتر مشکلات در این حوزه بود که بتواند الگویی برای دیگر سازمان ها و یا دوره های بعدی انتخابات نیز باشد.
اما برخی از مشکلات اعلام شده از سوی شرکت کنندگان در نهمین دوره از انتخابات مذکور، شاید بی توجهی به نکات ارائه شده از سوی سازمان نظام مهندسی کشور و مسئولان اجرایی این فرآیند بوده است. مشکلاتی مانند بی توجهی به حتمی بودن عضویت اعضاء نظام مهندسی ساختمان در سازمان و همچنین کنترل نسبت به انطباق شماره تلفن همراه فعلی و ثبت شده و کد ملی خود با تلفن همراه ثبت شده در سایت می باشد که منجر به عدم موفقیت جهت حضور در پروسه رای دهی آنلاین شده است.
بیتا جمالی دبیر هیأت اجرایی و عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان استا ن تهران، در باره چالش های پیدا و پنهان انتخابات گروه های تخصصی امسال که با چاشنی کرونا نیز همراه بوده است به خبرنگار تاسیسات نیوز گفت :
اقدامات بسیار خوب و جامعی در حوزه امنیت انتخابات صورت گرفته است و البته وجود مشکل و برخی نارضایتی ها، حتی در زمانی که انتخابات به شکل حضوری برگزار می شد نیز وجود داشت، اما تمامِ تلاش ما بر این بوده تا با استفاده از ظرفیتهای خدمات دیجیتالی و الکترونیکی، این رویداد را به شکلی جامع و کامل برگزار کنیم.
نحوه احراز هویت رای دهندگان در انتخابات
وی با تاکید بر اینکه؛ ” تمام جوانب امر در باره نامزدهای شرکت کننده و همچنین رای دهندگان صورت گرفته است” اظهار داشت :
مدارک ارسالی شرکت کنندگان در این دوره مانند دوره های قبلی در مراجع ذیصلاح مورد بررسی قرار گرفته و صلاحیت برگزیدگان نهایی مورد تایید قرار گرفته است.
جمالی در باره گزارش برخی نارضایتی ها از بعضی مراکز استانها با توجه به برگزاری انتخابات در این شهرها گفت :
همانطور که در دوره های پیشین برگزاری انتخابات نظام مهندسی، اعتراضهایی در بخش های مختلف وجود داشت و بررسی های لازم در این زمینه صورت می گرفت، این اعتراضهای نیز مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و نتایج اعلام می شود.
مقایسه برگزاری آنلاین انتخابات نسبت به دوره های پیشین
این عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران در ادامه به بیان مزایای انتخابات این دوره انتخابات و قالب آنلاین آن نسبت به دوره های گذشته پرداخت و تاکید کرد:
بر اساس آمارِ موجود، میزان مشارکت در برخی از مراکزی که برگزار شده، نسبت به دوره های قبلی افزایش داشته واین به دلیل برگزاری آنلاین و نیاز به عدم حضور رای دهندگان بوده که با احساس راحتی و رضایت بیشتر مخاطبان همراه بوده است.
وی خاطرنشان کرد:
مزایای رای گیری به این شکل شامل ؛ تسریع رای گیری،‌ افزایش و تسهیل حضور رای دهندگان، تسریع اعلام نتایج، کاهش هزینه های رای گیری و … از جمله پارامترهای این مقوله است که انجام این روش را بر روش سنتی کاغذی غالب می سازد.
به گفته جمالی برخی از مشکلات پیش آمده ناشی از ترافیک سنگین در بستر اینترنت در زمان برگزاری انتخابات بوده  که البته با نوساناتی هماره بوده است.
عضویت رای دهندگان در سایت نظام مهندسی و رعایت چند شاخص الزامی است
جمالی همچنین از مشارکت کنندگان در پروسه انتخابات نظام مهندسی به ویژه در استان تهران درخواست کرد، حتماً در نظر داشته باشند که عضو سایت باشند و همچنین شماره همراهشان نیز با کدملی و سایر مشخصاتشان انطباق داشته باشد تا کد تایید انتخابات را دریافت نمایند، چرا که این امر به منزله اجازه و تایید حضور آنها در انتخابات خواهد بود.
علاوه بر اینکه در این مدل از انتخابات  و بردن رای مردم به فضای مجازی به ویژه در شرایط کنونی به نظر ضرورتی به نظر می رسد که از «تهدید کرونا» «فرصت رای گیری آنلاین» را ایجاد کرده است .
معایب و چالش های احتمالی رای گیری آنلاین و الکترونیکی
عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد:
در این مدل از رای گیری نیز شاید به همان اندازه که احتمال تخلف در رای گیری سنتی وجود دارد ، موجود باشد که با توجه به انجام آن در بستر اینترنت و آنلاین ، آن را به نام «هک» می شناسیم. در رای گیری سنتی و کاغذی ، رای دهندگان با حضور درمحل رای گیری و ارائه مدارک شناسایی ، احراز هویت می شوند.
وی درخواست برگزاری انتخابات نظام مهندسی در برخی از مراکز استان را با توجه به مشکلات پیش آمده طبیعی و قابل بررسی دانست و خاطرنشان کرد:
این نخستین تجربه ما در این حوزه بوده و البته با توجه به اینکه حاضران در بخشِ رای دهندگان و نامزدهای انتخاباتی، از جامعه فرهیخته مهندسان هستند، احتمالِ تقلب و خطاهای مشابه بسیار کم است.

شاید با پایان یافتن پروسه انتخابات نظام مهندسی ساختمان، و بررسی چالش ها و مزایای این رویکرد، مناسب باشد که  نظرخواهی از جامعه مهندسی صورت گیرد تا مشخص شود که با یا بدون «کرونا» باز هم برگزاری انتخابات در بستر اینترنت مفید خواهد بود یا خیر؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;