تولید 5 محصول استراتژیک صنعت نفت از سوی محققان جهاد دانشگاهی

رئیس پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی از تولید پنج محصول ضروری مورد نیاز صنعت نفت خبر داد و گفت: کشور از واردات این پنج محصول مهم خودکفا شد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دکتر علی شکرالله‌زاده با بیان این که پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در زمینه تولید محصولات مورد نیاز صنعت نفت که مشمول تحریم شده‌اند ، فعالیت می‌کند، گفت: در حال حاضر این پژوهشگاه بر روی 10 ماده بسیار ضروری متمرکز است که افزایه‌های سیمان حفاری، مواد کندکننده خوردگی، ماده DRA ، صمغ زانتان و تولید بومی دی امولسیفایر (مواد تعلیق شکن نفت) از جمله آنها است.

 

وی درباره افزایه‌های سیمان حفاری توضیح داد: برای آنکه دوغاب سیمان ویژگی‌هایی مانند قابلیت پمپاژ، مقاومت فشاری و دمایی، ممانعت از نفوذ گاز، کنترل حجم آب را داشته باشد، بکاربردن این افزایه‌ها ضروری است و در واقع عملیات سیمان‌کاری بدون استفاده از آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

شکرالله زاده گفت: طرح کسب دانش فنی تولید پنج قلم از افزایه‌های سیمان حفاری از دو سال پیش با حمایت مستمر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و همکاری کارشناسان اداره حفاری در این پژوهشکده آغاز شده و اکنون چهار قلم از آن‌ها به تولید صنعتی رسیده و استفاده از آن در حفاری‌ها نتیجه مثبت داده است.

 

شکرالله ‌زاده تاکید کرد: هدف اصلی اجرای این طرح، شناسایی ساختار این افزایه‌ها و دستیابی به فرمولاسیون و روش تولید آنها برای خودکفایی صنعت کشور بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه این محصول در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده شده است، گفت: این افزایه‌ها تاکنون از خارج کشور تهیه می‌شد، اما هم اکنون پژوهشکده‌ توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی آمادگی تولید آن طبق درخواست سفارش‌دهنده ‌را دارد.

 

مدیر پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی درباره مواد کندکننده خوردگی تاسیسات نفتی گفت: در فرایندهای نفتی از موادی به عنوان کند کننده خوردگی تاسیسات نفتی استفاده می‌شود؛ چراکه در نفت مواد خورنده‌ای وجود دارد که عمر تاسیسات نفتی را کاهش می‌دهد. نمونه آزمایشگاهی این محصول تایید شده است و در حال تولید نمونه میدانی آن هستیم.

 

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گفت: DRL هم برای تسریع انتقال سیال نفت در خطوط لوله و کاهش انرژی الکتریکی پمپاژ استفاده می شود که دانش فنی تولید این ماده از تولید پلیمر تا محصول نهایی در پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی بومی شده است.

 

وی از صمغ زانتان نیز به‌عنوان ماده نگهدارنده پرمصرف در صنایع غذایی و مورداستفاده در گل حفاری چاه‌های نفت نام برد و گفت: استفاده از صمغ زانتان در گل حفاری موجب سهولت عملیات گل می‌شود و به راحتی گل و لای و شن‌های حاصل از حفاری را به سطح زمین انتقال می دهد.

 

شکرالله زاده با اشاره به اینکه این ماده وارداتی بوده و تاکنون در کشور تولید نشده است، اظهار کرد: پژوهشکده توسعه‌ صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی به کمک پژوهشگاه صنعت نفت تصمیم به تولید این محصول گرفت تا با تولید انبوه این صمغ نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف و مانع خروج ارز از کشور شود.

 

شکرالله زاده در ادامه دی امولسیفایر (مواد تعلیق شکن نفت) را به عنوان یک محصول استراتژیک دانست و توضیح داد: در صورت نبود این محصول، تولید نفت به شدت کاهش می یابد. درحال حاضر ترکیبات اصلی این ماده از خارج وارد می‌شود. بر همین اساس پژوهشکده توسعه‌ی صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با همکاری واحد فرایندی مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی واحد تهران تصمیم به تولید این محصول گرفت.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه دی امولسیفایر با دانش بومی تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی این محصول در چهار حوزه نفتی تست شده است که در صورت مثبت بودن نتایج نمونه میدانی، تولید خواهد شد.

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;