تولید گاز از میدان پارس‌جنوبی افزایش یافت/ تأمین پایدار سوخت زمستانی

 

پروژه افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی با هدف استحصال یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکو و تأمین سوخت زمستانی به صورت پایدار تکمیل شد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایسنا، طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی، طبق اعلام شرکت نفت و گاز پارس 16 روز زودتر از برنامه دو ماهه پیش بینی شده به اتمام رسید؛ براین اساس از نظر زمان پیش بینی شده در برنامه 27 درصد صرفه جویی زمانی صورت گرفته است.

 

با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی و درصورت تفکیک سکوها و تعویض تجهیزات تولید گاز تولید از این فاز از 800 میلیون فوت مکعب به یک میلیارد فوت‌مکعب افزایش خواهد یافت.

 

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: مرحله دوم پروژه تعویض، جایگزینی و نوسازی برخی از تجهیزات سکوهای فاز یک شامل مبدل­‌های حرارتی گاز و میعانات گازی، شیرآلات سرچاهی، شیرهای کنترل فشار و سایر تجهزات وابسته در قالب طرح افزایش ظرفیت فاز یک پارس جنوبی در سکوی نخست مرزی این میدان مشترک با کشور قطر با موفقیت انجام شد.

 

مرتضی خوش لهجه با اشاره به اینکه اجرای تمام مراحل تامین کالا و نصب این تجهیزات پروژه به دست متخصصان داخلی صورت گرفته است، افزود: حفاری چهارحلقه چاه جدید در سکوی اصلی فاز یک پارس جنوبی (SPD1) نیز به منظور تکمیل برنامه افزایش تولید از این فاز در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه هم اینک تولید فاز یک از دو سکو در حال انجام است گفت: با اجرای این طرح و تکمیل مراحل حفاری چهار حلقه چاه پیش‌بینی شده در آینده نزدیک، امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از یک سکوی فاز یک پارس جنوبی فراهم خواهد شد.

 

خوش لهجه از واگذاری سکوی دوم فاز یک پارس جنوبی به فاز 19 این میدان مشترک خبر داد و گفت: بدین ترتیب پس از حفاری چا‌ه‌های جدید سکوی اصلی و دستیابی به تولید فعلی در یک سکو، امکان جداسازی سکوی سرچاهی دوم ( SPD2 ) فراهم شده و این سکوی تولیدی به طرح توسعه فاز 19 اختصاص خواهد یافت.

 

به گفته مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس طرح افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک میدان گازی پارس جنوبی که به دست توانمند پیمانکاران داخلی به مرحله اجرا درآمده، زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه به ثمر نشسته است.

 

به گزارش ایسنا، طرح توسعه اولین فاز میدان گازی پارس جنوبی در سال 1377 به شرکت پتروپارس واگذار شد و تأسیسات جانبی پروژه از سال 81 و تأسیسات فرآیندی در تیرماه سال 82 با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 180 میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید.

 

از فاز1 پارس جنوبی علاوه بر گاز روزانه 40 هزار بشکه میعانات گازی و 200 تن گوگرد تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;