تولید محصولات پتروشیمی جایگزینی برای صادرات

به گزارش تاسیسات نیوز، زمانی‌نیا در اجلاس گاز فرانکفورت اعلام کرده است: مسائل سیاسی بین‌المللی یک وقفه در سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد کرده است اما فرصت‌ها و امتیازات صنعت گاز ایران بسیار بزرگ‌تر از آن است که شرکت‌های مختلف بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری ترغیب نکند.





ایران 56 میدان گازی با ذخیره 33/ 7 تریلیون متر مکعب دارد که هنوز 40 میدان آن توسعه نیافته است. با این حال بحث‌ها در ایران در رابطه با بهترین روش بهره‌برداری از گاز طبیعی در جریان است برای مثال این بحث در ایران وجود دارد که ممکن است تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی از منفعت اقتصادی بیشتری برخوردار باشد تا صادرات آن به شکل خام. به عقیده کارشناسان از آنجا که قیمت بین‌المللی گاز در حال حاضر جذاب نیست و ممکن است تا سال 2024 نیز در همین سطح باقی بماند، تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی و صادرات آن ممکن است به صرفه‌تر باشد.





در این میان سیامک ادیبی رئیس شرکت مشاوره‌ای FGE عقیده دارد: ایران می‌تواند با استفاده از فناوری‌های روز، تا سال 2030 صادرات گاز خود را به 6 میلیارد متر مکعب در روز برساند و بیشتر مشتری‌هایش هم کشورهای خاورمیانه خواهند بود. به این ترتیب ایران می‌تواند به پنجمین کشور بزرگ صادرکننده گاز در جهان بعد از روسیه، نروژ، کانادا و قطر تبدیل شود. اما اگرچه ایران ظرفیت عظیمی برای صادرات گاز دارد، سوال بزرگی که همچنان باقی می‌ماند، این است که این ظرفیت عظیم چگونه و برای ارسال به کدام بازارها مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت؟

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;