توفیق اجباری روی دوش صنعت پتروشیمی

به گزارش تاسیسات نیوز، به‌طور میانگین 1500 میلیارد تومان اختلاف میان پرداختی شرکت‌های پتروشیمی در شرایط کنونی با سال 90 وجود دارد. هماهنگ‌سازی نرخ خوراک با بازارهای جهانی از نگاه نگارنده از آن جهت دارای اهمیت است که پتروشیمی‌ها در شرایط کنونی به خام فروشی متهم می‌شوند احتمالا به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر، به جای دل بستن به سودهای حاصل از فروش محصولات خام خواهند رفت.





تولیدکنندگان اوره و متانول که در شرایط کنونی مصرف‌کننده اصلی خوراک گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی هستند، با ریزش قیمت جهانی اوره و متانول در بازار جهانی مواجه شده‌اند. این ریزش ناشی از مازاد عرضه موجود در این محصولات و افزایش ظرفیت تولید اوره و متانول طی سال‌های آتی در داخل و همچنین سایر نقاط جهان است.





این موضوع قیمت محصولات را تا سطوح بسیار پایینی نسبت به سال‌های اوج خود پایین آورده است. به این ترتیب در حالی‌که در سال‌های گذشته متانول و اوره نرخ‌های بسیار بالایی را تجربه کرده بودند، از سویی نرخ دلار نیز در بازار داخلی جهش یافته بود. از سوی دیگر نرخ خوراک گازی نیز مطابق با میل آنها پایین بود.





این پتروشیمی‌ها تمامی سود حاصل‌شده در یک سال مالی را میان سهامداران خود تقسیم می‌کردند. در حالی‌که اگر نرخ گاز طبیعی در سال‌های گذشته نیز مطابق با شرایط کنونی با بازار جهانی معادل‌سازی می‌شد به جای دل بستن به این سودها به دنبال کاهش هزینه‌های خود برآمده و حتی به سمت ایجاد واحدهای پایین‌دستی و با توجیه اقتصادی بیشتر حرکت می‌کردند.





اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد نیز از دیگر مواردی است که به‌عنوان رانت در صنایع مختلف شناخته می‌شود. عمده خوراک پتروشیمی‌های داخلی (نفتا، اتان، گاز طبیعی و خوراک‌های بین‌مجتمعی) با نرخ ارز مبادله‌ای در صورت‌های مالی پتروشیمی منعکس می‌شود. طی سال‌های اخیر دولت در صدد یکسان‌سازی نرخ ارز برآمد. یکسان‌سازی نرخ ارز رانتی دیگر برای پتروشیمی‌ها و صنایع دیگر محسوب می‌شود. این رانت نیز علاوه بر صدمه بر منافع عمومی جامعه، به نوعی تنبلی تفکر مدیران را به دنبال دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;