گام بلند پالایشی‌ها در کیفی‌سازی

به گزارش تاسیسات نیوز، الزام به اجرای طرح کیفی‌سازی شرکت‌های پالایشی موضوع مهم دیگری بود که در دولت فعلی و با سخت‌گیری‌های وزارت نفت، سرمایه‌گذاران این بخش را به این سمت سوق داد.





کارشناسان بخش عمده‌ای از مشکلات آلودگی سال‌های آغازین دهه 90 را استفاده از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در جایگاه‌های سوخت کشور عنوان می‌کردند. این در حالی‌ بود که بسیاری از پالایشگاه‌های کشور نیز محصول با کیفیت مناسبی به بازار ارائه نمی‌دادند.





نکته‌ای که شاید بسیاری از توجه به آن خودداری می‌کردند عدم کیفیت مناسب و مطابق با استانداردهای بین‌المللی محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها بود. در شرایطی که پالایشگاه‌ها به فروش محصولات با کیفیت پایین‌ خود با نرخ‌های بالاتر (بر اساس کیفیت‌های بین‌المللی) عادت کرده بودند، الزاماتی برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی به وجود آمد.





اجرای طرح‌های کیفی‌سازی علاوه بر فوایدی که در کاهش میزان آلودگی دارد، توان رقابتی با محصولات مشابه خارجی را ایجاد می‌کند. با این حال در این صنعت نیز سودهایی که بدون در نظر گرفتن کیفیت محصولات در نرخ‌های فروش در نظر گرفته می‌شد باعث شده بود که احساس نیاز برای حرکت به سمت طرح‌های کیفی‌سازی وجود نداشته باشد.





البته باید توجه کرد که اجرایی شدن برجام در تامین مالی خارجی و یافتن شرکای بین‌المللی برای اجرای آنها بسیار موثر بوده است. تامین مالی از کشورهای مختلف مانند ایتالیا، کره جنوبی، چین و ژاپن برای انجام طرح‌های کیفی‌سازی انجام شده است.





ارقامی که برای اجرای این طرح‌ها شنیده شده برای تمامی پالایشگاه‌های کشور بعضا به بیش از 50هزار میلیارد تومان می‌رسد (تامین مالی از طریق شرکای خارجی).

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;