توانایی نیروگاه‌های بادی غیرشهری

به گزارش تاسیسات نیوز، با وجود سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی دولت ها برای تولید نیروگاه های بادی اما هنوز راهی دراز برای بهره برداری کامل از این منابع مولد انرژی که به رایگان در طبیعت وجود دارد مانده است. به عنوان مثال تنها نزدیک به پنج درصد از حجم انرژی مصرفی کشوری مانند آمریکا توسط این مولدها تامین می شود و این در حالی است که محققان دانشگاه هاروارد تخمین زده‌اند كه نیروگاه‌های بادی غیرشهری از قابلیت تكنیكی تولید ۴۰درصد از برق مصرفی جهان را دارند.





حال برای اینكه كل برق مورد نیاز جهان توسط توربین‌های بادی تامین شود، به سه میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۳۴توربین بادی نیاز خواهد بود. این محاسبه توسط دبیر كل شورای جهانی نیروی باد، استیو ساویر انجام گرفته‌است: ۲۱هزار تراوات بر ساعت برق، میانگین مصرف سالانه جهانی برق، تقسیم بر ۰.۰۰۵۲۵۶تراوات بر ساعت خروجی سالانه یك توربین بادی برابر است با ۳۹۹۵۴۳۴ توربین بادی.





برای اینكه بتوان این حجم از توربین‌ها را در روی زمین نصب كرد به محوطه‌ای برابر نیمی از آلاسكا نیاز خواهد بود به شرطی كه توربین‌ها در فاصله‌ای نزدیك از یكدیگر قرار بگیرند.





نیروگاه‌های بادی در گوشه و كنار جهان متناسب با موقعیتی كه دارند از نسبت فاصله متفاوتی برخوردارند: فاصله توربین‌ها می‌تواند از یك كیلومتر مربع در هر مگاوات تا نیم كیلومتر مربع در هر مگاوات متفاوت باشد. درصورتی كه فاصله توربین‌ها از یكدیگر بیشتر باشد، مساحت مورد نیاز برای گنجاندن آنها برابر كل كشور اسپانیا خواهد بود.





ساویر برای انجام این محاسبه میانگین تولید برق هر توربین بادی را دو مگاوات و میزان بهره‌وری توربین‌ها را با توجه به همیشگی نبودن جریان باد و غیرفعال شدن دوره‌ای نیروگاه‌های بادی برای انجام تعمیرات، ۳۰درصد درنظر گرفت. در این درصد بهره‌وری میزان محدودیت‌های شبكه برق نیز درنظر گرفته شده‌است زیرا درصورتی كه از سوی نیروگاه‌های بادی برق بیش از اندازه روانه شبكه برق شود، اوپراتور شبكه توربین‌های اضافی را خاموش می‌كند.





درصورتی كه ابعاد و بهره‌وری توربین‌ها افزایش پیدا كنند،‌توربین‌های بزرگتر برق بیشتری تولید می‌كنند،‌برای تامین برق كل جهان تنها به ۱.۴۹ میلیون توربین نیاز خواهد‌بود. همچنین توربین‌های بادی دریایی توانایی تولید سه برابر برق بیشتر از توربین‌های زمینی دارند زیرا میزان وزش باد در سطح آب بیشتر از سطح زمین است.





با این‌همه و باوجود كاهش ۹۰درصدی هزینه‌های ساخت و نصب توربین‌های بادی از دهه ۱۹۸۰تا به امروز، دستیابی به یك توافق جهانی برای نصب میلیون‌ها توربین بادی در سرتاسر جهان پروژه‌ای بعید و دور از ذهن به نظر می‌آید.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;