تمیز کردن کویل‌ها، چرا و چگونه؟

فهرست بلند بالایی از کارهایی وجود دارد که برای نگه‌داری از یک سیستم HVAC باید انجام دهید، اما تمیز کردن مداوم کویل‌ها موردی است که در ردیف‌های اول این فهرست جای می‌گیرد. کویل ها – چه داخلی و چه بیرونی – نیاز به توجه و بررسی دارند و تمیز کردن مداوم آن‌ها می‌تواند راندمان سیستم‌ها را برای مشتریان بالا برده و درآمد پیمانکاران را هم بیشتر کند. برای این کار، پیمانکارها باید از مزایای اصلی تمیزکردن مداوم کویل‌ها اطلاع داشته باشند تا بتوانند این مزایا را برای مشتریان‌شان توضیح دهند و فرایندی تدوین کنند که تکنیسین‌ها آن را دنبال کنند.
چرا باید کویل‌ها را تمیز کنیم؟
پاسخ این سوال، بسیار ساده است: چون کثیف می‌شوند. بو، گرد و غبار، خوردگی و بیوفیلم‌ها تنها چند نمونه از دلایل متعدد برای تمیزکردن آن‌هاست.
مدیر بخش مهندسی و تحقیق و توسعه شرکت DiversiTech می‌گوید: «کویل کثیف روی ظرفیت انتقال گرمای کویل تاثیر می‌گذارد». در صورت کثیف بودن، کویل‌های کندانسور نمی‌توانند به خوبی گرما را پس بزنند و کویل‌های اواپراتورها نمی‌توانند به‌درستی گرما را از هوا بگیرند و باعث یخ‌زدگی می‌شوند. کویل‌های میکروکانالی آلومینیومی در درجه اول گرد و غبار را روی سطح کویل جمع می‌کنند؛ در حالی که کویل‌های فین و تیوبی مرسوم بیشتر گرد و غبار را داخل پک فین انباشته می‌سازند.
یک کویل تمیز همان ظرفیت انتقال حرارتی که سازنده برای آن طراحی کرده را دارد. داشتن یک سیستم کارامدتر خیلی هم سخت نیست، اما با کمی تلاش شما می‌توانید به عمر کاری طولانی‌تر برسید و راندمان حرارتی بیشتر، هزینه انرژی شما را کمتر می‌کند.
یک فروش سخت
وقتی با مشتریان در مورد قطعات داخلی HVAC صحبت می‌کنیم، نبود نمونه عینی، کار تمیزکاری کویل را سخت می کند، اما در واقع این کار نیاز به کمی آموزش دارد.
در خانه‌ها، پیمانکاران می‌توانند به منابع کثیفی و آشغال که روی کویل‌ها را می‌پوشاند مانند پرز لباس‌ها، موی حیوانات خانگی، موی انسان و روغن‌ها اشاره کنند.
این آشغال‌های جامد جریان هوا را مسدود می‌کنند و سبب ناکارامدی، ظرفیت کمتر، عدم آسایش سرمایش برای حاضرین و هزینه‌های بیشتر سرمایش می‌شود. همچنین محیط مرطوب یک کویل داخلی با این آشغال‌ها می‌توانند محلی برای رشد میکروب‌ها ایجاد کنند که خود سبب بروز واکنش‌های آلرژیک یا حتی بدتر از آن می‌شوند.
صرفنظر از این اطلاعات، پیمانکاران می‌توانند نه‌تنها به فواید بخشی از سیستم HVAC که به ندرت دیده می‌شود اشاره کنند، بلکه می‌توانند در مورد آسایش، کیفیت هوای داخل و آلرژی‌ها هم صحبت کنند. این اجزای ملموس مواردی هستند که مشتریان به آن‌ها دقت زیادی دارند و مایلند برای بهبود محیط خود روی آن‌ها هزینه کنند.
کویل‌های بیرونی بیشتر با برگ، گرد و غبار، گرده و بذر و دانه‌ها مسدود می‌شوند و خوردگی هم ایجاد می‌کنند.
همه این‌ها به آن معناست که هزینه برای کار سیستم‌های تهویه مطبوع یا تبرید زیاد می‌شود. کمی هزینه برای تمیزکردن یک کویل، به معنای بیمه کردن سیستم شما در برابر افزایش هزینه‌های انرژی، افزایش طول عمر تجهیزات و افزایش زمان فرسایش دستگاه‌هاست. در کنار صرفه‌جویی در انرژی، این کار یک سرمایه‌گذاری در محافظت در برابر خرابی زودهنگام سیستم یا اجزای آن به شمار می‌آید.
فرآیند تمیزکاری
در صورت موافقت مشتری، حالا وقت شروع تمیزکاری تکنسین‌هاست. اگرچه کویل‌ها شباهت‌هایی به یکدیگر دارند، اما هر کدام دستورالعمل‌های مخصوص به خود را دارند، در نتیجه پیمانکاران باید برای روش‌های خاص تمیزکردن کویل‌ها یا شوینده‌های مخصوص با سازنده مشورت کنند تا اطمینان حاصل کنند که از روش مناسبی استفاده می‌کنند.
شوینده‌های خاصی برای کویل‌های داخلی و خارجی وجود دارد. مواد شیمیایی ملایم‌تر وقتی درست رقیق شوند، برای کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند.
تمیزکردن یک کویل با آب، نیتروژن یا هوای فشرده مثل شستن یک ماشین با آب خالی است. برای اینکه کویل‌ها خوب تمیز شوند، باید چربی‌ها را از روی سطوح فلزی پاک کنیم.
با استفاده از تمیزکننده‌های مناسب برای کویل، کار بعدی تکنسین پاک کردن خود تمیزکننده، کثیفی‌ها و آشغال‌هاست.
آب‌کشی سطح با جریان یافتن آب در جهت مخالف جریان هوا به جداکردن مواد جامد از سطح ورودی که بیشتر آشغال‌ها آنجا جمع می‌شود کمک می‌کند. برای کویل‌های بیرونی که به شدت خورده شده‌اند، باید لایه خوردگی که مانع انتقال حرارت می‌شود را کم کرد و برای این کار شوینده اسیدی بهترین ماده است.
وقتی کویل درست تمیز و آب‌کشی شود، کارهای ثانویه‌ای هم لازم است که می‌توان برای حفظ تمیزی و حفاظت بیشتر در برابر خوردگی، آشغال و باکتری‌ها انجام داد.
استفاده از یک ماده ضدباکتری – ماده ای که مانع رشد باکتری می‌شود اما آن را نمی‌کشد – می‌تواند هم رشد باکتری‌ها را متوقف کند و هم بوی نامطبوع را کاهش دهد.
پوشاندن کویل‌ها با پوشش‌های رسانای گرما هم امکان‌پذیر است تا باعث کم شدن خوردگی‌ها و چسبیدن ذرات ریز به سطح کویل شود. در این صورت با اطمینان از وجود یک سطح کویل یکنواخت و صاف که آشغال روی آن نمی‌ماند، کار تمیزکاری کویل در آینده بهتر انجام می‌شود.
تکرار و بازرسی
تعداد دفعات تمیزکاری به کاربرد کویل‌ها بستگی دارد. در واقع، کویل باید سالی یک بار با ماده مناسب تمیز شود – انتخاب براساس محل نصب، طراحی کویل، نوع آشغالی که روی کویل می‌نشیند و عوامل کاربردی دیگر انجام می‌شود. بسته به موقعیت، ممکن است لازم باشد تمیزکاری کویل بیشتر انجام شود.
تمیزکردن سالانه، تضمین‌کننده عملکرد مناسب است
اگرچه سالی یک بار معیار استاندارد خوبی است، پیمانکاران و تکنسین‌ها باید توجه داشته باشند که بازرسی کویل باید قبل از شروع فصل سرمایش برای یک سیستم تهویه مطبوع یا هر شش ماه یک بار برای پمپ‌های حرارتی انجام شود.
اگر بازرسی، وجود جریان هوای کمتر یا مسدودشدن یک سطح انتقال حرارت را تشخیص دهد، تمیز کردن کویل باید کامل شود. یک بازرسی کامل شامل بیرون و داخل و بین لایه‌های کویل است که اغلب مسدود می‌شوند. تکنسین‌ها در مکان‌هایی مثل رستوران‌ها که دود روغن‌ها در هوا بیشتر است باید تعداد دفعات بازرسی را بیشتر کنند.
ترجمه: مهندس نیره شمشیری
منبع تاسیسات نیوز
از طريق www.achrnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;