انواع سیستم تهویه مطبوع

تاسیسات نیوز: انواع سیستم تهویه مطبوع نقش مهمی در ایجاد یک محیط زندگی راحت در خانه شما دارند و اگر به دنبال خرید یا تعویض تهویه مطبوع منزل خود هستید (که مخفف سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است)، ارزش آن را دارد که کمی وقت بگذارید تا امکانات موجود را بررسی کنید. بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع معمولاً عمری بین ۱۵ تا ۲۵ سال دارند، بنابراین انتخاب عاقلانه در حال حاضر می‌تواند باعث صرفه‌جویی یا هزینه قابل توجهی در هزینه‌های انرژی در خانه برای سال‌های آینده شود.
سیستم تهویه مطبوع چیلر
چیلر یک سیستم خنک‌کننده است که گرما را با گردش یک مبرد جذب می‌کند و از طریق یک سری مکانیسم‌هایی که از طریق آن گرما آزاد می‌شود، گرما را حذف می‌کند. اجزای ضروری سیستم تهویه مطبوع چیلر عبارتند از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور. آنها به طور هماهنگ برای گردش یک مبرد کار می کنند که گرما را از یک فرآیند، عملیات یا فضا حذف می کند.
انواع مختلفی از سیستم تهویه مطبوع چیلرها وجود دارد که هر کدام فرآیند متفاوتی برای حذف گرما دارند. همه چیلرها از هوا یا آب به عنوان روش خنک کننده استفاده می کنند. به عنوان مثال، هوا یک سیستم چیلر را با استفاده از فن خنک می کند، در حالی که یک چیلر آب خنک، آب را با یک برج خنک کننده به گردش در می آورد. جدا از دو فرآیند خنک کننده، انواع سیستم تهویه مطبوع چیلر بر اساس نوع کمپرسورشان بیشتر متمایز می شوند. کمپرسورها در همه چیلرها عملکرد یکسانی دارند: فشرده سازی مبرد و افزایش دما و فشار آن قبل از انتقال به کندانسور. تغییرات مختلفی در مورد چگونگی تکمیل عملکرد کمپرسور وجود دارد.
فرآیند چیلر
چیلرها بر اساس اصل فشرده سازی یا جذب بخار کار می کنند. این سیستم تهویه مطبوع طوری طراحی شده اند که جریان مداوم مایع خنک کننده را برای حفظ دمای از پیش تعیین شده فراهم کنند. چیلرها یک سیستم سیال در گردش مداوم هستند که با کاهش گرما، دما را کاهش می دهند.
کارکرد یک روفتاب پکیج
  • ابتدا هوا از فضایی که واحد در حال تهویه است به واحد روفتاب پکیج می‌رود. برخی از این انواع سیستم تهویه مطبوع نیز هوای بیرون را با هوای برگشتی مخلوط می کنند تا هوای تازه تری برای فضا تولید کنند.
  • سپس هوا از میان قفسه ای از فیلترهای روفتاب پکیج حرکت می کند. سپس به سمت کویل خنک کننده ادامه می یابد که با عبور دادن آن روی مبرد، هوا را سرد می کند. مبرد با یک سیکل تبرید استاندارد خنک می شود.
  • سپس هوا از طریق یک دمنده جریان می یابد و آن را مطبوع و آماده برای فضا می گذارد. برخی از این انواع سیستم تهویه مطبوع دارای عناصر گرمایشی کوچک در نزدیکی دمنده برای تنظیم بیشتر رطوبت هوا هستند. معمولاً بین سیم پیچ های اواپراتور که هوای برگشتی را خنک می کنند.
  • یک ترموستات پایه معمولاً واحدهای روفتاب پکیج را کنترل می کند. با این حال، بسته به کاربرد این سیستم تهویه مطبوع می توانند بخشی از یک سیستم کنترل پیچیده تر باشند.
کاربرد روفتاب پکیج
همچنین برخی از کاربردهای تخصصی برای واحدهای روفتاب پکیج وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از روفتاب پکیج ها ۱۰۰ درصد هوای بیرون را تنظیم می کنند. بنابراین تمام هوایی که از دستگاه عبور می کند از بیرون می آید و دستگاه از هوای برگشتی استفاده نمی کند.
سیستم تهویه مطبوع روفتاب پکیج به عنوان واحدهای ۱۰۰ درصد اختصاصی هوای بیرونی یا واحدهای هوای آرایشی شناخته می شوند. روفتاب پکیج ها برای کار کردن به عایق بیشتر، قطعات اضافی و به طور بالقوه انرژی بیشتری نیاز دارند. مزیت آشکار این انواع سیستم تهویه مطبوع این است که هوای تازه تری نسبت به واحدهای روفتاب پکیج معمولی به گردش در می آورند.
داکت اسپلیت
سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت در بسیاری از مناطق محبوب است. سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت مقرون به صرفه، کارآمد و مناسب برای خنک کردن فضاهای بزرگتر با چندین اتاق است که آن را برای هر کسی که به دنبال یک کولر گازی جدید برای خانه خود است، پس برای این مکان ها انتخاب بدیهی است.
سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت چیست؟
سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت معمولاً از دو واحد تشکیل شده است: یونیت داخلی و واحد خارجی که بر روی سقف نصب می شوند. این دو واحد با هم کار می کنند تا یک چرخه تبرید را انجام دهند که در آن هوای مطبوع از طریق یک سری مجراها و دریچه ها به گردش در می آید. کارایی و کنترل آسان، سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت را به یک سیستم ایده آل برای ساختمان های بزرگ به طور کلی تبدیل می کند.
سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟
سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت یک سیستم تبرید است که از یک مبرد برای تغییر دمای هوا استفاده می کند. مبرد ماده ای است که می تواند به راحتی از گاز به مایع تبدیل شود و دمای آن در این فرآیند تغییر کند. سیستم کانال از این تغییر دما برای خنک کردن یا گرم کردن هوای ورودی از خانه استفاده می کند.
سیستم تهویه مطبوع VRF
سیستم تهویه مطبوع VRF مخفف Variable Refrigerant Flow است که به طور شگفت انگیزی نحوه استفاده این سیستم از مبرد را برای تهویه مطبوع و گرمایش توضیح می دهد. به طور خلاصه، VRF یک سیستم تهویه مطبوع بدون کانال در مقیاس بزرگ است که با راندمان بالا کار می کند. برخلاف تجهیزات AC توزیع شده، سیستم تهویه مطبوع VRF به چندین واحد داخلی اجازه می دهد تا بر روی یک سیستم کار کنند که برای کاربردهای مختلف طراحی شده است. سیستم تهویه مطبوع VRF یک پمپ حرارتی یا سیستم بازیابی گرما در نظر گرفته می شوند که می توانند همزمان گرم و سرد کنند.
سیستم های VRF با استفاده از کمپرسورهای اینورتر به راندمان بالایی دست می یابند. سیستم های اینورتر این امکان را به کمپرسور می دهند که بر اساس نیاز هر فضا کم یا زیاد شود. سیستم vrf بدون کمپرسور اینورتر همیشه با ظرفیت کامل کار می کند. اساساً روشن یا خاموش است. هنگامی که سیستم های اینورتر با سرعت کمتر و ظرفیت کمتر کار می کنند، بهره وری را می توان تا حد زیادی افزایش داد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;