تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی

انجام تمهیدات لازم در جهت محافظت از خانه در برابر آتش سوزی برای همگان مهم و حیاتی است. اگر به تازگی قصد ساخت خانه دارید، استفاده از متریال ضد حریق می تواند تا اندازه زیادی در این زمینه به شما کمک کند. اگر به دنبال ایجاد تمهیداتی در جهت کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی هستید، با این مطلب همراه شوید.
استفاده از متریال مقاوم در برابر آتش
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یکی از راهکارهایی که می توانید در برابر محافظت از آتش انجام دهید، استفاده از متریال ضد حریق می باشد. از جمله متریالی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، شن و ماسه و بتن می باشد. برای مثال می توانید برای طراحی راه ورودی خانه از این متریال استفاده نمایید. برخی از گیاهان نیز می توانند تا اندازه زیادی در برابر آتش سوزی مقاومت داشته باشند. برای مثال لوندر فرانسوی می تواند چینین خاصیتی داشته و مقاومت بیش تری در برابر آتش داشته باشد. به طور کلی می توان گفت بهتر است برای کاشت گیاهانی که در برابر حریق مقاومت بالاتری دارند، از نمونه هایی که رزین پایینی دارند، استفاده کنید.
در صورتی که از چوب در ساخت خانه استفاده شده است، بهتر است نسبت به جایگزین کردن آن با متریال ضد حریق دیگر اقدام نمایید. برای مثال در ساخت برخی از خانه ها از پنل های بتنی که در بین آن ها فوم به کار رفته است، استفاده می شود. این متریال در برابر آتش بسیار مقاوم می باشند.
استفاده از متریال ضد حریق برای پشت بام نیز از دیگر نکات ایمنی است که باید به یاد داشته باشید. برای مثال به این منظور می توانید از کاشی، فلز، بتن یا آجر استفاده نمایید. برای مثال در صورتی که در پشت بام خانه از چوب استفاده است، باید این اطمینان حاصل شود که از رنگ های ضد حریق برای رنگ آمیزی آن ها استفاده شده است.
استفاده از فلز برای ساخت فریم پنجره ها نیز می تواند تا حد زیادی از گسترش آتش سوزی جلوگیری به عمل آید. استفاده از پنجره های دوجداره نیز می تواند در این زمینه کارگشا باشد.
بهتر است برای طراحی ورودی خانه یا بالکن از چوب استفاده نکنید. از آن جایی که چوب نمونه ای از متریال با قیمت مناسب می باشد، عموما در طراحی خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به جای استفاده از چوب می توانید از کاشی، بتن و آجر استفاده نمایید.
انتخاب مکانی برای خرید یا ساخت خانه که دسترسی آتش نشانی به آن جا آسان باشد، از نکات مهم دیگر در این زمینه می باشد. برای مثال انتخاب خانه در کوچه های پهن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
برطرف کردن موارد آتش زا از خانه و اطراف آن
توجه داشته باشید که در فواصل زمانی مشخص نسبت به تمیز کردن پشت بام خانه نیز اقدام نمایید. چرا که وجود برگ های خشک درختان نیز می تواند در گسترش آتش سوزی نقش داشته باشد. تمیز کردن دودکش نیز از دیگر نکاتی است که باید به یاد داشته باشد.
در صورتی که در نزدیکی خانه تیر چراغ برق وجود دارد، هر از چندگاهی آن ها را چک کرده و اطمینان حاصل کنید شاخه های درخت بر روی آن نیافتاده باشد. به یاد داشته باشید درختان باید با تیر چراغ برق فاصله داشته باشند.
از دیگر نکات مهمی که شاید کم تر کسی به آن توجه می کند، عدم استفاده از موارد غیر ضروری می باشد. چرا که وجود المان هایی از این دست مانند لباس های کهنه می تواند در صورت رخ دادن آتش سوزی باعث گسترش آن شود.
توجه داشته باشید در صورت استفاده از شمع در خانه، نکات ایمنی را رعایت کنید. برای مثال از قرار دادن آن ها در کنار پرده خودداری نمایید. برخی از تاسیسات الکتریکی نیز می تواند باعث ایجاد آتش سوزی شود. به همین خاطر باید از ایمن بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
اطمینان از سالم بودن سیستم الکتریکی و برق کشی ساختمان نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید سیم کشی ساختمان باید سالم باشد. در حد امکان از سیم کشی برق در زیر فرش خودداری نمایید.
بهتر است پس از استفاده از برخی وسایل برقی مانند مایکروویو دوشاخ آن را از برق بیرون بکشید. چرا که قرار داشتن دوشاخ برق داخل پریز می تواند باعث ایجاد جرقه و منجر به آتش سوزی شود.
در صورت استفاده از آباژور نیز باید نکات لازم در این زمینه را رعایت کنید. از آن جایی که لامپ استفاده شده در آباژور گرم می شود، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می تواند باعث ایجا آتش سوزی شود. برای مثال بهتر است آن را در فاصله مناسب از پرده یا روتختی قرار دهید.
در صورتی که از هیتر برقی برای گرمایش خانه استفاده می کنید، باید نکات ایمنی در استفاده از آن را در نظر داشته باشید. بهتر است هرگونه وسیله اشتعال زا را از کنار آن بردارید.
پیاده سازی تدابیر ایمنی

تمهیدات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی

نصب سیستم هشدار دهنده و اطفاء حریق از دیگر تدابیر امنیتی است که می توان نسبت به انجام آن اقدام کرد.
در صورتی که از این سیستم در خانه خود استفاده کرده اید، بهتر است دو بار در سال آن راچک کنید.
بهتر است از یک کپسول آتش نشانی در محل سکونت خود استفاده نمایید. بهترین مکان برای نگهداری از این کپسول، آشپزخانه است. چرا که بیش تر مواقع آتش سوزی از این نقطه آغاز می شود. در صورتی که در خانه چند طبقه زندگی می کنید، بهتر است در هر طبقه به طور جداگانه از یک کپسول آتش نشانی استفاده نمایید.
همیشه پیش زمینه ای از این اتفاق و عملکرد خود در لحظه وقوع آن داشته باشید و آن را با اعضای خانواده در میان بگذارید.
استفاده از یک نردبان مناسب در هر اتاق نیز می تواند در زمان آتش سوزی به شما کمک کند. جنس نردبانی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید از متریالی مانند آلومینیوم باشد.
منبع ساختمانچی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;