صادرات سیمان ایران به عراق کاهش یافت

صادرات کلینکر و سیمان ایران به عراق در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ به اوج خود رسید و سهم ۶۰ درصدی از صادرات آن به عراق متعلق به ایران بود اما رفته رفته با تصویب قوانین جدید در این کشور میزان صادرات این محصول استراتژیک ایران به عراق کم شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مازاد تولید سیمان به عنوان محصولی استراتژیک، چند سالی است که بازار سیمانی‌ها را کساد کرده است. کارشناسان این صنعت می‌گویند در سال ۹۸ در چهار حوزه مختلف با چالش های جدی روبرو خواهد شد.
ادامه رکود در بازار ساخت و ساز و کاهش بیش از پیش مصرف سیمان در کشور و پیش بینی عدم تحقق بودجه عمرانی در سال ۹۸، افزایش هزینه‌های تولید، چالش حمل و نقل و تصویب شتابزده بخشنامه تن بر کیلومتر که در فضای اعتصاب رانندگان جهت پایان دادن به اعتصاب آنها رخ داد و هزینه‌های مالی شرکت ها  از جمله مواردی است که چشم امید این صنعت را به صادرات آن دوخته است.
طی سال‌های گذشته عراق مهمترین مقصد صادراتی صنعت سیمان ایران بود اما پس از یکپارچه شدن تعرفه‌های سیمان در کل عراق (اقلیم کردستان با سایر مناطق عراق)، این فرصت ایجاد شد که سیمان ایرانی از طریق اقلیم کردستان به سایر مناطق عراق ارسال شود اما با خودکفا شدن عراق در این محصول صادرات سیمان ایران به عراق از این محل نیز افت کرد.
عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مورد کاهش صادرات این محصول به عراق می‌گوید: صادرات
کلینکر و سیمان به عراق در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ به اوج خود رسید و سهم ۶۰ درصدی از صادرات سیمان به عراق متعلق به ایران بود، اما از سال ۹۶ و با تصویب قانون جدید این کشور در خصوص افزایش تعرفه میزان صادرات سیمان ما نیز کم کم کاهش پیدا کرد.
او ادامه می‌دهد: در سال گذشته صادرات سیمان از مرز‌های جنوبی ممنوع شد و از طریق کردستان عراق اقدام به صادرات آن کردیم و عملا میزان صادرات این محصول به عراق از ۶۰ درصد به ۲۳ درصد افت کرد.
شیخان می‌گوید: در حال حاضر با توجه به اینکه عراق خود به تولید سیمان رسیده، میزان وارداتشان نیز کمتر شده، اما ما کشور‌های دیگری نظیر کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های حوزه سی آی اس و افغانستان را جایگزین عراق کرده‌ایم و حجم بالایی از صادرات سیمان ما هم اکنون به افغانستان صورت می‌گیرد.
او در مورد قیمت سیمان می‌گوید: هم اکنون قیمت کلینکر بین ۱۸ تا ۲۰ دلار و قیمت سیمان بین ۳۰ تا ۳۲ دلار است و در سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن صادرات صورت گرفت که نسبت به سال ۹۶ تغییر چندانی نداشت.
منبع رویداد 24
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;