تغییر قانون نظام مهندسی ساختمان اولویت چندم مجلس یازدهم؟

تغییر قانون نظام مهندسی ساختمان کشور، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود که نیاز به لباس نو دارد!  تغییر لباس کهنه ۲۵ ساله «نظام مهندسی ساختمان» کشور که با حضور در چند مجلس هنوز تغییری به خود ندیده ، ضرورتی است که به راستی نیاز به بازنگری و توجه جدی مسئولان دارد.
تاسیسات نیوز، مهری بهزادپور: «ساخت و ساز» از جمله مهمترین مقوله هایی که نقش زیربنایی در اقتصاد هر کشوری دارد و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، قانون مرجع در تامین کیفیت ساختمان های کشور محسوب می شود.
نقش و جایگاه سازمان هاو عوامل مسئول، نحوه احراز صلاحیت و ارائه خدمات مهندسان، تدوین مقررات فنی و فرآیند کنترل ساختمان، ارکان و اجزای تامین کیفیت ساخت و سازها ، از جمله مهمترین پارامترهای این صنعت به شمار می آیند که نیازمند بازنگری و توجه جدی مسئولان دارد.
تعریف صحیح نظام مهندسی ساختمان، شرط کاهش اختلاف نظرات
 
بنظر می رسد، در ابتدای امر تعریف صحیحی از سازمان نظام مهندسی کشور، بعنوان؛ یک تشکل صنفی، سازمان نیمه دولتی و خصوصی، شرکت سهامی و … اولین گامی است که از بسیاری تشتت ها و اختلاف نظرات در این حوزه خواهد کاست.
توفیق جامعه مهندسی و به دنبال آن فرآیند «ساخت و ساز» در کشور، مسلماً با جلب نظر اکثریت اعضا با اعمال اصلاحات لازم در «نظام مهندسی » کشور ممکن می شود .
محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان کشور پیش از این،  از انجام رایزنی با نمایندگان مجلس یازدهم برای اعمال اصلاحات قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان خبر داده و گفته بود؛ ایرادهای این قانون و مواردی که می‌توان با اصلاح قانون کیفیت بهتری به ساخت و ساز داد، استخراج شده است. پیش‌تر و در دوره پیشین مجلس شورای اسلامی در این خصوص، همفکری هایی انجام شد و این موضوع از موضوعاتی است که در تلاش هستیم تا زودتر به نتیجه برسانیم.
وعده معاون مسکن و ساختمان کشور: تغییر قانون نظام مهندسی ساختمان از نیمه دوم سال ۹۹
محمودزاده اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را ضرورتی برای کیفیت به ساخت و ساز می داند و می گوید: هم اکنون کارگروهی در معاونت مسکن و با  مشارکت افراد صاحب نظر، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، همکاران ستادی وزارتخانه در دفتر توسعه مهندسی فعال هستند تا بتوانند اصلاحات را یکبار دیگر هم روی قانون و هم روی آیین نامه مدنظر قرار دهند.
محمودزاده تصریح کرد: تمامی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود تا خروجی این مطالعات در نیمه دوم امسال با هماهنگی مجلس به تصویب برسد و بتوانیم اقدامات اصلاحی و زیربنایی در حوزه نظام مهندسی ساختمان را اعمال کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس: لایحه تغییر قانون نظام مهندسی به زودی طرح می شود
اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز در باره چگونگی انجام قانون نظام مهندسی ساختمان گفت :
‌این مهم در دستور کار ما قرار دارد و به زودی به آن می پردازیم ولی اولویت کمیته ای که من مسئول آن هستم یکی از آنها همین نظام مهندسی است و داریم دنبال می کنیم در حال حاضر روی یک لایحه مشارکت عمومی و خصوصی کار می کنیم و گام بعدی ورود به لایحه نظام مهندسی است. فکر می کنم از یکی دو هفته دیگر ورود می کنیم به این موضوع و تقریبا زمان را ذخیره کردیم و لایحه گذاشتیم در دستور کار هیأت رییسه که زودتر به صحن برسد و به کمیسیون ارجاع دهند و بررسی ها را شروع کنند. ما در حال حاضر در حال بررسی این لایحه هستیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;