تصفیه پساب گل حفاری به روش الکترو انعقادی

به گزارش تاسیسات نیوز، رئیس اداره بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل مدیریت اکتشاف از راه اندازی سیستم تصفیه پساب صنعتی به روش الکترو انعقادی در چاه اکتشافی مینو خبر داد.


حمید طاوسی، رئیس اداره بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل مدیریت اکتشاف با اعلام این خبر گفت: امروزه پساب های صنعتی در زمره مهمترین پساب های آلاینده محیط زیست و منبع آلودگی هستند. تخلیه این پساب ها در محیط زیست، افزون بر تخریب، آلودگی منابع آب های زیرزمینی و سطحی و آلودگی خاک و گیاهان، هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل می کند.


وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند گل حفاری، گفت: آلودگی های ناشی از حفاری چاه های نفتی و پسماندهای گل حفاری مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی را از طریق کنده ها و گل حفاری وارد محیط زیست می کند که این امر می تواند آثار جبران ناپذیری به همراه داشته باشد از طرفی به علت کمبود آب در ایران به ویژه در مناطق جنوبی و نفتخیز و نیاز مبرم عملیات حفاری به آب جهت تامین گل حفاری، مدیریت پسماند گل حفاری امری ضروری است.


طاوسی از همکاری مشترک با یک شرکت فعال داخلی در حوزه مدیریت و تاسیسات صنعت آب، پساب، فاضلاب صنعتی، نفتی و پالایشگاهی و یک شرکت معتبر خارجی که دارای سابقه طولانی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه انواع پساب های صنعتی، پالایشگاهی و نفتی است، خبر داد.


به گفته وی، واحد HSE مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با پشتیبانی، مشارکت و هدایت های موثر جوینت داخلی و خارجی خود، پس از بررسی ها و مطالعات میدانی و آزمایشگاهی از گودال های پساب حفاری، سیستمی بر اساس روش الکتروانعقادی در قالب کانتینر ۴۰ فوتی طراحی کرد تا با قرارگیری آن در کنار دکل های حفاری و حوضچه های گل حفاری، تصفیه پساب های حفاری را به خوبی انجام دهد.


طاوسی توضیح داد: با به کارگیری سیستم تصفیه پساب صنعتی گل حفاری به روش الکترو انعقادی، مواد آلاینده شیمیایی، آلی، معدنی، روغنی و فلزات سنگین به طور چشمگیری حذف می شود و پساب تصفیه شده بر اساس استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران آماده بازگشت و تخلیه در آب های سطحی یا استفاده مجدد است.


به گفته وی، سیستم تصفیه پساب صنعتی گل حفاری به روش الکترو انعقادی، در چاه اکتشافی مینو، با توجه به مشخصات پساب ورودی، قابلیت تصفیه از ۱۰۰ تا ۲۴۰ متر مکعب در روز پساب را دارد.


طاوسی در مورد مزایای سیستم تصفیه پساب گل حفاری در چاه اکتشافی مینو در مقایسه با سیستم های مشابه، گفت: این سیستم به صورت پکیج و با حمل و نقل آسان به محل تصفیه که یک سطح خاکی مسطح و تراز است، منتقل و نصب می شود و نیاز به فونداسیون بتنی پیچیده ای ندارد.


وی عدم نیاز به حضور دائمی اپراتوار در زمان راه اندازی و بهره برداری از سیستم تصفیه پساب را از دیگر مزایا برشمرد و گفت: سیستم در یک شیفت کاری ۶ ساعته حداکثر به یک اپراتور برای خاموش و روشن کردن سیستم و کنترل کیفیت نیاز دارد.


طاوسی ادامه داد: با استفاده از روش الکترو انعقادی به کار رفته در سیستم تصفیه گل حفاری چاه مینو، لجن تولیدی نسبت به سایر روش ها های متداول و به ویژه روش های بیولوژیک، کاهش قابل توجهی پیدا می کند در ضمن لجن تولید شده در این روش آماده دفع و دپو است.


وی کاهش چشمگیر مصرف مواد شیمیایی و در بسیاری از پروژه ها حذف آن در این سیستم تصفیه را از دیگر مزایا اعلام کرد و ادامه داد: با این اقدام پساب تصفیه شده خروجی از آثار منفی باقیمانده مواد منعقد کننده شیمیایی مانند پلیمر و PAC، عاری می شود.


به گفته طاوسی، ساماندهی گودال گل ((Mud Pit که هزینه های بسیاری را به پروژه های حفاری تحمیل می کند و همچنین مدیریت گودال ها پس از اتمام عملیات حفاری می تواند از جمله مزیت های این سیستم تصفیه کل خفاری باشد.




تصفیه فاضلاب به روش انعقاد الکتریکی


تصفیه پساب صنعتی گل حفاری به روش الکترو انعقادی، ، نوعی روش خاص از فرآیند انعقاد شیمیایی است که پارامتر های انعقاد از طریق انحلال آند با جریان بین الکترود های آند-کاتد تشکیل می شود.


فرآیند انعقاد الکتریکی (Electrocoagulation) باعث می شود که یون های انعقادی کمتری استفاده شود و در عین حال آلاینده بیشتری حذف شوذ و نیاز به اضافه کردن مواد شیمیایی متعارف مانند انعقاد و لخته سازی متعارف نیست. در نتیجه باعث کاهش مواد آلاینده شده و باعث کاهش میزان لجن تولیدی می شود.


زمان واکنش در فرآیند انعقاد الکتریکی (EC) کم است در نتیجه به اندازه راکتور کوچک ، و بهره برداری و نگه داری آن ساده و سازگار با محیط زیست است.


تصفیه فاضلاب به روش انعقادی


تصفیه فاضلاب به روش انعقاد الکتریکی برای فاضلاب های صنایعی که به روش زیستی و روش های متعارف قایل تصفیه نمی باشند ، مانند فاضلاب صنایع رنگرزی ، برای حذف ترکیبات فنول ، فاضلاب های نفتی و شیرابه های و تصفیه فاضلاب کشتارگاه دام کاربرد دارد.


مکانیسم تصفیه فاضلاب به روش انعقاد الکتریکی


آهن و آلومینویم به دلیل قیمت مناسب، کاربرد در انعقاد الکتریکی را دارا می باشند، هیدروکسید فلزات آهن و آلومینیوم موجب انعقاد و لخته سازی و حذف رنگ و مواد آلی می شود.


مراحل روش انعقاد الکتریکی


۱) ایجاد منعقد کننده با اکسیداسیون الکترود


۲) ناپایدار شدن آلاینده و مواد آلی فاضلاب و ذرات معلق و شکسته شدن امولوسیون ها


۳) تجمع ذرات ناپایدار شده فاضلاب و سپس لخته سازی


تشکیل هیدروکسید آهن ، از قاعده الکتروفورتیک پیروی می کند. قاعده الکتروفورتیک به معنای حرکت ذرات معلق مایع به وسیله نیروی برق است. بر اثر این نیرو است که کلوئید ها در فضای مجاور آند تجمع می کنند.


ذرات بر اثر واکنش متقابل، جذب هیدروکسید آهن می شوند و با اختلاط سطحی یا جذب الکترواستاتیک از محیط حذف می شوند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;