تصفیه هوای سبز

 

KN2-10101

آلودگی هوا در محیط داخلی خانه از طریق منابع گسترده ای تولید می شود. این آلودگی برای سلامت افراد مضر بوده و باعث کاهش کیفیت زندگی و طول عمر آنان خواهد شد. تحقیقات گسترده ای برای کاهش این معضل انجام شده که مهمترین آن ابداع دستگاه تصفیه هوا توسط محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، است. این دستگاه با نام تجاری جدید، (( تصفیه هوا به روش فتوشیمیای ))، از مکانیزم واکنش های شیمیایی استفاده کرده تا اشکال مختلف آلودگی هوا شامل : ذرات معلق، هیدروکربن های اشباع، و غیر اشباع آروماتیک در محیط داخلی منازل را برطرف کند. روش کار دستگاه به گونه ای است که همان عملی که جو زمین به صورت طبیعی انجام می دهد را شبیه سازی کرده و با استفاده از شیمی و اشعه ماورای بنفش در محیطی که تابش نور خورشید قرار دارد، هوا را تصفیه می کند.

 

در جایگاه مقایسه

دستگاه (( تصفیه هوا به روش فتو شیمیایی )) نسبت به سیستم های تهویه مطبوع، اجازه گردش و تهویه حجم بیشتری از جریان هوا را می دهد و در حقیقت میزان هوای تازه را که در سیستم های تهویه مطبوع HVAC  به محیط وارد می شود، کاهش می دهد ( این یعنی کاهش هزینه)، در نتیجه ما نام (( هوای سبز )) را برای این سیستم انتخاب می کنیم، زیرا موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های نگهداری ساختمان و هزینه مصرف انرژی دستگاه های تهویه می شود. این انتخاب همچنین برای کسانی که مایل به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف انرژی هستند، یک امر بدیهی و قطعی است. علاوه بر این، بخش مهمی از آلودگی داخلی  هوا، بر سلامت انسان و آسایش و بهره وری کارگران تاثیرگذار است و فراهم کردن ساختمانی پاک و سالم برای کار و زندگی امر ضروری است.

 

کاربرد گسترده

پرفسور متئو جانسون ( Matthew S. Johnson) عضو گروه شیمی دانشگاه کپنهاگ، پتانسیل عظیمی در این سیستم می بینید، ((برای هر ساختمان، کارخانه، بیمارستان، مرکز خرید، منزل، ماشین یا انبار با سیستم تهویه مطبوع مرکزی، مناسب تر خواهد بود که در آن از سیستم هوای سبز استفاده شود…   . )) برای مثال : یک فروشگاه بزرگ مبلمان می تواند هر سال حدود محیط داخلی خود هزینه کند، از طرف دیگر، حدود 30 درصدی هوای تازه وارد شده به محیط توسط دستگاه های تهویه مطبوع HVAC ، به منظور رقیق نمودن بخارهای شیمیایی مثل حلال های آروماتیک و فرمالدئید، توسط چسب ها، فوم ها و محصولات چوبی، هدر می رود.

درحال حاضر هیچ دستگاهی برای تصفیه کردن حجم عظیمی از هوای داخلی وجود ندارد که در عین موثر بودن، ارزان هم باشد. تصفیه مکانیکی شامل هدایت محدود و افت فشار، به امکانات زیادی نیاز دارد، علاوه بر آن، فیلترهای مکانیکی باید بعد از مدتی تعویض شوند، در غیر این صورت می تواند به یک منبع از باکتری ها تبدیل شوند. هم اکنون دانشگاه کپنهاگ با داشتن حق امتیاز انحصاری این فناوری، در حال فروش آن در بازارهای اروپا است.

 

کاهش هزینه های انرژی

طبق نظریه پرفسور متئو جانسون ( Matthew S. Johnson ) استاد دانشگاه کپنهاگ، یک ششم مصرف انرژی در جهان صرف تامین گرما، سرما و رطوبت فضای داخلی می شود. از طرف دیگر، به دلیل وجود عوامل بیماری زا و مواد سمی موجود در محیط باید هوایی نمود که با صرف انرژی و هزینه زیاد گرم شده است یا اینکه هوای موجود، سرد شده و رطوبت آن تنظیم شود. اگر تنها، هوای موجود در ساختمان پاک و تصفیه شود، می توان به مراتب مصرف انرژی مورد نیاز برای تامین هوای تازه را پایین آورد، دقیقا همان دلیلی که پروفسور جانسون را بر آن داشت تا سیستم تهویه هوای سبز را اختراع کند.

به طور طبیعی ما در هر ثانیه، هوای سرد، گرد و یا مرطوب محیط بیرون را وارد فضای خانه های خود می کنیم و سپس میلیاردها کیلو وات انرژی مصرف می کنیم تا هوا را به شرایط ایده آل برسانیم در حالی که برای پاک کردن هوای داخل، می توانیم چرخه تصفیه هوایی را داشته باشیم که عملا دمای ایده آل ما را تامین می کند؛ موضوعی که سیستم هوای سبز پروفسور ” جانسون ” آن را انجام می دهد. اختراع او شامل یک سیستم ثبت شده تحت عنوان؛ (( تصفیه فتوشیمیایی هوا )) است که شامل پرتو ماورای بنفش و عکس العمل های فتوشیمیایی می باشد که در جو زمین رخ می دهد. این ترکیبات که باعث نابودی ذرات معلق، ویروس ها، باکتری ها، حلال های آلی و هیدروکربن ها از هوا می شود، به ساختمان ها اجازه می دهد، مصرف انرژی خود را تا 25 درصد کاهش دهند.

گفتنی است؛ در دقایق ابتدایی روشن شدن دستگاه (( تصفیه فتو شیمیایی هوا))، بیش از 40 درصد آلودگی های هوای داخل دفتر ساختمان دانشگاه کپنهاگ، برطرف شد. بنابراین این دستگاه می تواند، نه تنها به عنوان عاملی برای صرفه جویی در هزینه ها، بلکه به عنوان دستگاهی مطرح شود که باعث افزایش سلامت افراد و کاهش آلودگی هوا، می شود. با این حال پروفسور جانسون در تلاش است که بداند سیستم ابداعی وی تا چه اندازه در از بین بردن ذرات آلی فرار حاصل از دودکش های صنعتی تولید کننده گازهای گلخانه ای، موثر خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;