اعلام آمادگی جهت اجرای پایلوت مبحث ۲۲ در تهران در نخستین جلسه ستاد اجرایی

به گزارش تاسیسات نیوز، اولین جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در محل ساختمان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد.
در ابتدای جلسه مهندس مومنی مقدم، به نمایندگی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر ضرورت اجرایی شدن مبحث ۲۲ تأکید کرد.
سپس مهندس تقی زاده، رییس ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اقدامات انجام شده، از ۱۵ ریسک اجرایی صوری مبحث ۲۲ سخن گفت و اظهار داشت: باید برای هر کدام در غالب نقشه راه اجرایی چاره اندیشی کرد.
در ادامه دکتر بهرویان بر لزوم تهیه شیوه نامه‌ها و سرفصل‌های آموزش درخصوص مبحث ۲۲ تاکید کرد.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون سرفصل‌های آموزشی نگهداری و تعمیر ساختمان را داریم، مدیر نگهداری ساختمان را در ۱۳ گرایش نگهداری دخیل دانست و در ادامه انتقادات مطرح درباره مبحث ۲۲ را مورد اشاره قرار داد و گفت: مبحث ۲۲ شیوه نامه نیست بلکه صرفا مقررات ملی ساختمان است. برهمین اساس، موضوع شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با مبحث ۲۲ که مقررات می‌باشد، متفاوت است، ضمن اینکه در حال حاضر مشکل اساسی ما عدم وجود شیوه نامه‌ها و یا فرسوده بودن آن‌ها است.
در همین حال، مهندس اصغری، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیشنهاد داد که بسته فرهنگی با هدف فرهنگ سازی لزوم و اهمیت نگهداشت ساختمان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
در ادامه اولین جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲، خانم دکتر نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گزارشی از نحوه تهیه پیش نویس اعطای صلاحیت شرکت‌های نگهداری و تعمیرات ساختمان ارائه کرد،
به گفته وی، آیین نامه‌ای با عنوان تعیین پایه، تعیین ظرفیت بازرس شرکت‌های حقوقی بازرسی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که در گذشته ابلاغ شده است.
دکتر نصر با اشاره به دستورالعمل ساختمان‌های ادارای وزارت جهاد کشاورزی، اظهارداشت: در حوزه برق و مکانیک هم می‌توان از آن بهره برد.
وی همچنین با ارایه گزارشی از تدوین شیوه نامه‌های تخصصی نظیر معماری و الزامات اداری، اعلام کرد: نمونه کارت‌های بازدید ادواری نیز تهیه شده است که می‌توان آن را در اختیار قرار داد.
در ادامه جلسه مهندس صباغیان عنوان کرد: موضوع نگهداری و تعمیر ساختمان بر پایه کاربری ساختمان‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیگیری و دنبال می‌شده است و این مرکز آمادگی هر نوع همکاری را در این خصوص دارد.
در همین حال، مهندس خواجه پور و دکتر دیلمی (دبیرخانه مبحث ۲۲ در استان فارس) در جلسه آخرین گزارش را از دبیرخانه مبحث ۲۲ در استان فارس ارائه و اعلام کردند: در ۷ سالی که از ابلاغ مبحث ۲۲ می‌گذرد، در هیچ ساختمانی این مبحث اجرایی نشده و متاسفانه کماکان مشکلات قبل پا برجا است.
به گفته آنها، دیدگاه دبیرخانه این بوده که در واقع ویرایش موجود مبحث ۲۲ به معنای واقعی قابلیت اجرا ندارد، همچنین سعی شد در ویرایش جدید بخش‌های مختلف مبحث اعم از نظامات اداری و … اصلاح و ارسال شود.
آن‌ها ادامه دادند: مقررات ملی فعلی فاقد اسناد پشتیبانی موجود در سطح کشور بوده و لازم است چک لیست‌هایی تهیه شود تا در آن در مرحله طراحی و بازبینی آن مجددا بررسی شود. بعضی از ساختمان‌ها با کاربری‌های خاص وجود دارد که مبحث ۲۲ هیچگونه پیشنهادی برای نگهداشت آن ندارد، ضمن اینکه بخش مهندسی سازه برای نگهداری و تعمیر ساختمان مبحث ۲۲ ضعیف عمل کرده اند.
آن‌ها در ادامه با اشاره به اینکه نام مبحث در نسخه اول مراقبت و تعمیر از ساختمان است، پیشنهاد کردند که این نام به نگهداری و بهسازی از ساختمان تغییر کند..
در ادامه اولین جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲، دکتر خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران تاکید کرد: مبحث ۲۲ باید اجرا شود و نه اصلاح. البته شأن نزول جلسه، اجرایی کردن همین مبحث ۲۲ باشد که به نظر می‌رسد از مسیر اصلی آن خارج شده ایم.
در همین حال، دکتر سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر استان تهران اظهارداشت: اهمیت مدیریت نگهداری ساختمان‌ها در شهرداری تهران به عنوان دغدغه اصلی ما است؛ هر چند شاید به لحاظ قانونی محلی برای ایمن سازی ساختمان‌های فرسوده شهر تهران پیش بینی نشده باشد.
وی توضیح داد: ساختمان آلومینیوم در تراز ساختمان پلاسکو هزینه هنگفتی بابت ایمن سازی آن انجام شده است تا به محیط امن برای فعالیت انجام شود.
سالاری با تأکید بر ارایه برنامه زمانبندی، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال بتوانیم اجرایی شدن مبحث ۲۲ را به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانیم؛ هر چند که این ستاد با هدف اجرایی کردن مبحث ۲۲ تشکیل شده است، اما شاید لازم باشد، اصلاح مبحث ۲۲ هم در دستور کار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: به طور کلی ما در شورای شهر اسلامی این آمادگی رو داریم که مبحث ۲۲ را در شهر تهران به صورت پایلوت اجرا کنیم. همچنین از تجربیات ارزنده استان فارس نیز بتوانیم حتما استفاده کنیم.
در ادامه جلسه مهندس رمضانیان، (دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات کشور) اظهارداشت: ما به لحاظ شیوه نامه و همچنین وجود دستورالعمل‌های مختلف کاملا اشباع هستیم، مثلاً تیم‌های نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی و… شیوه نامه خاص خود را دارند، اما در خصوص بازرسی ساختمان باید متون آماده کنیم.
وی افزود: استاندارد‌های بازرسی متنوع در دنیا از جمله از EN، DIN و … است که باید در کارگروه ویژه بررسی و نهایی شود، ضمن اینکه بازرس باید به عنوان ضابط قضایی حق ورود و سرکشی از ساختمان‌ها را داشته باشد. همچنین رشته کارشناسی و ارشد مدیریت نگهداری در گرایش مهندسی صنایع بالاخره تعریف شود.
در همین حال، مهندس گازرانی، عضو نظام مهندسی استان مرکزی با بیان اینکه مجوز ورود به ساختمان‌ها به لحاظ حقوقی دیده نشده است، گفت: در استان مرکزی حدود یکسال است که مبحث ۲۲ راه اندازی و شیوه نامه حدود ۷۰ صفحه ارائه شده است. البته در مبحث ۲۲ در خصوص تعیین ظرفیت، تعرفه و صلاحیت بازرسین حقوقی چیزی ذکر نشده است.
با این حال، مهندس کروبی با اشاره به اینکه نقشه راه اعلامی توسط ستاد اجرایی مبحث ۲۲ از یکپارچگی کافی برخوردار نیست، تصریح کرد: در سال ۹۴ که بنده مسئولیت مبحث ۲۲ را داشتم، سه راهبرد را پیگیری می‌کردیم که جداگانه در شیوه نامه اجرایی به آن پرداختیم. در این مطالعات فرصت‌های اجرایی خوبی شناسایی شد که ظرفیت‌های گوناگونی نظر بیمه و تسهیلات بانکی با هدف حفظ دارایی بهره‌مند شدند.
مهندس خسروی، رییس سازمان نظام مهندسی استان سمنان نیز در جلسه بر لزوم به روزرسانی صلاحیت پروانه نظام مهندسی برای بحث بازرسی تاکید کرد.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;