تدوین طرح جامع توسعه صنعتی ساختمان

به گزارش تأسیسات نیوز، دبیر هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و فن‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوران صنعت ساختمان با بیان اینکه ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های در حال ساخت، انرژی و مصالح زیادی مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اجرایی شدن فرآیند ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند را امری طولانی و زمانبر دانست.

جعفر قرائتی ستوده، اذعان داشت: برای برطرف شدن این مشکلات در صنعت ساختمان باید برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی درستی صورت بگیرد و طرح توسعه صنعتی جامع ساختمان باید نوشته شود.  هوشمندسازی ساختمان جایگاهی پیدا نکرده است
وی در مورد ضرورت هوشمندسازی در صنعت ساختمان افزود: در حال حاضر مشکلات هوشمندسازی صنعت ساختمان بیشتر در بخش زیرساخت بوده است؛ هرچند که هوشمندسازی در یک سری از مناطق مسکونی در مناطق یک و دو شهر تهران اجرایی شده، اما در مناطق مسکونی دیگر هوشمندسازی ساختمان جایگاهی پیدا نکرده است.
دبیر هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فن‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوران صنعت ساختمان در ادامه بیان کرد: هوشمندسازی صنعت ساختمان که بخش کوچکی از آن در بعضی از ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حالی اجرایی شدن است، مانند چشم الکترونیک در راه پله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، شیرآلات رادیاتور و موتورخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد، زیرا مصارف انرژی در ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را کنترل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
نظام مهندسی الزامی برای اجرای هوشمندسازی ندارد
قرائتی ستوده، درخصوص جایگاه هوشمندسازی صنعت ساختمان در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان، اذعان داشت: در بسیاری از دانشگاهای کشور هوشمندسازی صنعت ساختمان در حال تدریس است و برای مهندسان دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی برگزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ولی در حال حاضر برای اجرایی شدن این طرح در سازمان نظام مهندسی ساختمان الزامی وجود ندارد.
نقش شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش بنیان در هوشمندسازی
وی درباره نقش شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش بنیان در هوشمندسازی در صنعت ساختمان، افزود: با توجه به اینکه شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش بنیان نقش موثری در هوشمندسازی صنعت ساختمان دارند، باید توجه کرد که هوشمندسازی باید از طراحی ساختمان شکل بگیرد و برای اجرای آن باید برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی درستی صورت بگیرد.این صنعتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساز مسکن در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌گو با چابک آنلاین، ادامه داد: نقش شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش بنیان این است که با سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید و بهینه کردن مصارف ساختمان نیازهای سازنده را با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی درست مدیریت و اجرایی کنند.
شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان نیازمند پشتیبانی مالی
وی تصریح کرد: در همه کشورها و دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی برای امر پژوهش اختصاص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد،  اما در ایران چنین بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی چندان لحاظ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و پشتیبانی خوبی از این پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها صورت نمی گیرد. به گفته وی، شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بنیان این پشتیبانی را نیاز دارند، به صورتی که اگر به سمت تحقیق بروند، نیازمند منابع مالی هستند که تحقیق آنها به ثمر برسد و بتوانند برندسازی کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;