تخلفات ساختمانی در استان خوب رسیدگی نمی شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با انتقاد از اینکه شهرداری ها خوب به گزارش های تخلفات ساختمانی رسیدگی نمی کنند گفت: این وضعیت موجب تضییع حقوق شهروندان می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی اکبر رمضانی در نشست خبری اظهار داشت: بیشتر گزارش های تخلفات ساختمانی که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شود، منجر به جریمه می شود و کمتر تخلفی منجر به تخریب شده است.
وی گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ نباید محلی برای فروش حقوق شهروندان باشد زیرا اضافه سطح و یا هر تخلف ساختمانی به معنای تضییع حقوق شهروندان است.
وی اظهار داشت: بیشترین تخلفات ساختمانی در شهرهای استان، تغییر کاربری و افزایش سطح ساختمان ها است.
رمضانی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مبنی بر صرفه جویی انرژی در ساختمان ها خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا مدیریت مصرف انرژی در منازل مسکونی روستاها هم مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در این زمینه تلاش داریم تا با همکاری بنیاد مسکن و با بهره گیری از توان مهندسان، ساختمان هایی که در روستاها اجرا می شود مطابق با مقررات ملی بوده و بویژه مبحث ۱۹ در آن رعایت شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در باره نقش این سازمان در جلوگیری از تخلف ها و تغییر کاربری ها گفت: در سیاست های کشور، نقش بخش خصوصی موثر نبوده است و به همین لحاظ مطالبه مردم هم کمتر است.
وی با بیان اینکه فرآیند تغییر کاربری ها، درست نیست و باید تغییر یابد تصریح کرد: فرآیندهای نادرست تغییر کاربری ها سبب ساخت و سازهای غیرمجاز، بروز مخاطرات در حادثه هایی همچون سیل می شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در برخی نشست ها همچون نشست کمیسیون ماده ۵ دعوت می شود اما حق رای ندارد و این بدان معنا است که نقش تاثیرگذار که منجر به تغییر مسیر باشد، ندارد.
رمضانی اظهار داشت: نظر نهایی توسط دستگاه های دولتی داده می شود و نظام مهندسی ساختمان نمی تواند سبب تغییر مسیر باشد در این باره، مردم باید به حقوق خود آشنا بوده و آن را مطالبه کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عضویت بیش از چهار هزار مهندس در این سازمان اظهار داشت: ۵۹ درصد از این اعضا، بدون پروانه اشتغال و بیکار هستند.
رمضانی گفت: انتظار می رود در بازسازی منازل خسارت دیده از سیل از توان و ظرفیت مهندسان استفاده شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون مترمربع نقشه ساختمانی در استان تهیه و به مراجع صدور پروانه ارسال شده است افزود: این میزان نقشه ساختمانی برای بیش از دو هزار و ۸۴۰ پروژه تهیه شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: میزان نقشه های ساختمانی تهیه شده به لحاظ مساحت ۴٫۵ درصد و به لحاظ شمار پروژه ها ۱۴ درصد نسبت به سال ماقبل کاهش دارد.
بر اساس این گزارش بیش از چهار هزار مهندس در هفت رشته، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی هستند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;