تب ما و انتخابات

روح الله واصف / سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز
به نام خدا
همکاران گرامی سلام و خداقوت
انتخابات آمریکا جهان را در انتظار نگه داشته است تا ببینند پس از این روند پیچیده، چه کسی مهمان بعدی معروف ترین خانه سفید دنیا خواهد بود. صرف نظر از مسائل اقتصادی و سیاسی که دیگران مفصل به آن پرداخته اند، این اتفاق از بعد دیگری نیز برای ما مهم است.
در همین چند روز خبری منتشر شد که شاید چندان مورد توجه قرار نگرفت و آن خروج رسمی آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس در چهارم نوامبر بود. این پیمان چیست که این چنین مهم است؟
زمین پیر و عزیز ما چند سالی است که کرونا نگرفته تب کرده و دمای آن مدام در حال افزایش است. یخ های قطب ها در حال ذوب شدن و اقلیم کره زمین درحال تغییری جدی است. حجم گاز دی اکسیدکربن به عنوان یکی از نتایج اصلی سوخت در حال افزایشی وحشتناک است و اثرات مخرب خود را به اشکال مختلف نشان می دهد. خشکسالی در مناطقی و باران های سیل آسا در مناطقی دیگر یکی از نتایج غم انگیز این تغییر آب و هوایی است.
ترامپ شش ماه پس از استقرار در کاخ سفید، تغییرات اقلیمی را “حقه ای گرانقیمت” نامید و ادعا کرد ” محدودیت های قانونی بیشتر می توانست کارخانه های بیشتری را تعطیل کند”. پس، از معاهده ای خارج شد که دویست کشور دنیا در آن تعهد کرده اند میانگین افزایش دمای جو کره زمین به کمتر از دو درجه سانتی گراد برسد. البته ترامپ در حرف تغییرات اقلیمی را موضوعی جدی می داند که اهمیت زیادی برای آن قائل است ولی نشان داده است که تولید به هرقیمتی برایش مهم است پس دست به تغییر قوانین زد و هزینه تولید نفت، گاز و زغال سنگ را پایین آورد تا نشان دهد پول مهمترین اصل زندگی این میلیاردر آمریکایی است. هرچند عاقل سیاستمدارانی در آمریکا وجود داشتند که در ایالت های مختلف تلاش کردند استفاده از زغال سنگ را پایین آورند و انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین سازند. این تلاش اما با استمرار حاکمیت ترامپ چه اندازه موثر خواهد بود؟ آیا دست آوردهای اوباما، که از وی به عنوان سلطان انرژی های تجدیدپذیر یاد می کنند، تا ابد برجا خواهد ماند؟
سوال اساسی این است: آیا آمریکا کشور مهمی در تولید گازهای گلخانه ای است؟ در پاسخ به این سوال دوباره نام دو کشور رقیب را می شنویم یعنی چین در جایگاه نخست جهانی و آمریکا در جایگاه دوم. از این خبر بدتر آن است که پژوهشگران بین المللی اعلام کرده اند با انتخاب دوباره ترامپ، به احتمال زیاد امکان کنترل تب کره زمین از دست خواهد رفت و سلامتی زمین عزیز ما به محاق می رود.
در سوی دیگر این مبارزه بایدن است که بازگشت به معاهده را وعده داده است. شاید لازم باشد برای سلامتی خود و زمین دوست داشتنی مان دعا کنیم که تفکر نابودی همه چیز برای من رأی نیاورد و البته خود نیز برای گازهای گلخانه ای فراوانی که تولید می کنیم فکری جدی نماییم که شاید حرارت زمین پایین بیاید.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;