تبدیل شهد به شرنگ از نظر وزیر نفت

 

به گزارش تاسیسات نیوز، بیژن زنگنه روز پنج‌شنبه (١٩ اسفندماه) در مراسم گشایش رسمی همزمان پنج ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری در کاشان گفت: در طول سال‎های فعالیت دولت یازدهم حجم برداشت گاز طبیعی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود ٣٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته و این به آن معنا است که برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به آغاز به کار دولت تدبیر و امید بیش از دو برابر شده است.





وزیر نفت با بیان اینکه طول خط هشتم سراسری انتقال گاز از عسلویه تا نزدیک تهران بیش از هزار کیلومتر است، گفت: تهران به تنهایی مرکز بزرگی است، اما مراکز بالای تهران شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان، مازندران و گیلان هم مصرف‌کنندگان بزرگی هستند، از این رو خطوط انتقال گاز زیادی باید احداث شود.





شانا گزارش می دهد، زنگنه تصریح کرد: هر یک کیلومتر از خط لوله ٥٦ اینچ، بالای یک میلیون دلار هزینه دارد و با کمپرسورهایش در طول مسیر می‌تواند ١٠٠ تا ١١٠ میلیون مترمکعب به انتقال گاز در شبکه سراسری بیفزاید.





وی افزود: برای تولید ٦٠٠ میلیون مترمکعبی که ما در پارس‌جنوبی تولید می‎کنیم به ٦ خط اصلی نیاز است تا با کمپرسورهای کامل، گاز را به مراکز مصرف برسانند.





وی تصریح کرد: ساخت و تکمیل هر ایستگاه تقویت فشار حدود ١٠٠ میلیون دلار (٣٥٠ تا ٤٠٠ میلیارد تومان) هزینه دارد، در این سال‎ها برای ساخت این پنج ایستگاه تقویت فشار و تکمیل چند ایستگاه دیگر حدود ٢هزار میلیارد تومان خرج شده است.





وزیر نفت گفت: فعالیت کارکنان بخش‎های احداث خطوط لوله گاز، انتقال و طرح‎های توسعه‌ای نمود و نمایش چندانی پیدا نمی‎کند، زیرا مردم مانند بخش توزیع این فعالیت‎ها را مشاهده نمی‎کنند. زنگنه گفت: جمعیت زیر پوشش گاز در کل کشور به‌عنوان یک نمونه بی‌نظیر به نزدیک ٩٠ درصد کل جمعیت کشور رسیده و جمعیت شهری ما بالای ٩٥ درصد است.





وی با اشاره به حضور دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در مراسم گشایش رسمی خط لوله گاز ایرانشهر- زاهدان گفت: برخی تخصص دارند که شهد را به شرنگ تبدیل کنند و باید به آنان جایزه نوبل داد که بدون استفاده از کاتالیست، شهد خدمات دولت را تبدیل به شرنگ می‌کنند و حق اصلی این فناوری به صدا و سیما تعلق دارد و جایزه نوبل را باید به آنها اهدا کرد.





وزیر نفت با بیان اینکه در گزارش‎های آنها بلافاصله گفته شد که خط لوله گاز به زاهدان رسید اما گاز به زاهدانی‌ها نرسید، تصریح کرد: شما که سواد ندارید چرا کار می‌کنید، ابتدا باید گاز برسد، شبکه توزیع گازدار شود، سپس علمک نصب شود و گاز به مردم تحویل داده شود.





زنگنه ادامه داد: عده‎ای بودند که پیش‌تر بارها گفته بودند چرا خط لوله گاز زاهدان احداث نمی‎شود، اما روز افتتاح حاضر نشدند بیایند و در شادی مردم مشارکت کنند و شاهد اجرای این موفقیت باشند، زیرا می‌خواستند بگویند که این کار نمی‎شود. وی تصریح کرد: یک خط لوله ٢٧٠ کیلومتری به قطر ٣٦ اینچ در طول ١٠ ماه احداث شد، من که با صنعت نفت آشنا هستم باورم نمی‌شد این کار امسال انجام شود و همواره در مصاحبه‌هایم هم گفته بودم اوایل ٩٦ این کار تکمیل می‌شود، اما این پروژه با موفقیت انجام شد و کار بزرگی بود.





زنگنه یادآور شد: این فعالیت‌ها به ابتکار بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه کل کشور سال ٩٣ و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید انجام شده است، همه پروژه‌های گاز‌رسانی به اتکای صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌ها انجام می‌شود و این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت و هدف ما رساندن جمعیت زیرپوشش گاز در کل کشور به ٩٥ درصد است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;