تامین انرژی مدار رایانه از بدن

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دانشمندان برای نخستین بار در دنیا موفق شدند انرژی مورد نیاز یک مدار را از فرآیندهای بیولوژیکی تامین کنند.



گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا توانسته‌اند با به کنترل درآوردن انرژی حاصل از فرآیندهای بیولوژیکی، آن را برای راه‌اندازی مداری استفاده کنند که مشابه آن در رایانه‌ها و تلفن‌های همراه به کار گرفته می‌شود.



محققان برای تحقق این ایده سیستمی را ارائه کرده‌اند که در آن از غشای چربی حاوی پمپ‌های طبیعی یونی استفاده می‌شود. منشأ اصلی تامین نیروی مورد نیاز آنها همان مولکول‌های انرژی‌زای معروف ATP هستند. ATP آنزیمی است که انرژی شیمیایی را میان سلول‌های زنده منتقل می‌کند.



این محققان امیدوارند که در آینده بتوان از چنین مدارهایی در بخش‌های مختلف تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد. آنها از هم اکنون نسبت به کاربردهای احتمالی این فناوری در آینده هیجان زده شده‌اند.



به عقیده کارشناسان، راهیابی مدارهایی که با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی نیز کارآیی دارند به شکل‌گیری کلاس جدیدی از تجهیزات الکترونیکی در آینده منجر خواهد شد. یکی از چالش‌هایی که همواره فراروی دانشمندان در راه توسعه تجهیزات الکترونیک بوده به کوچک‌سازی ساختارها مربوط می‌شود و حالا می‌توان از این نوآوری به‌عنوان دریچه‌ای امیدوارکننده استفاده کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;