تاسیسات نیوز بررسی می کند:یک بام و دوهوا برای مدیریت مصرف برق!

تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور: توصیه مسئولان به صرفه جویی برق به ویژه در تابستان سال جاری با مثالی در کاهش درجه کولرگازی و یا دورکند کولرآبی همراه شد که به اظهارنظرهای مختلفی در فضاهای مجازی و عینی منتهی گردید.
با وجود قرار گرفتن در موقعیت «ترسالی»، به دلیل شیوع کرونا و افزایش مصرف برق همچنان با توصیه های مسئولان در باره کاهش مصرف برق و صرفه جویی دراین زمینه مواجه هستیم.
توصیه هایی که از بالاترین سطح مدیران تا کارشناسان همواره در استانهای مختلف کشور به گوشمان می رسد و فرهنگسازی در این زمینه از سالهای قبل از ترسالی های اخیر ، از زبان بابابرقی به گوشمان می رسید و اکنون نظم یافته تر در قالب هشدار ما را به سمت صرفه جویی و مدیریت مصرف برق سوق می دهد.
افزایش مصرف برق به ویژه همزمان با آغاز روزهای گرم سال در دهه نخست خردادماه سال جاری، بنا به گفته مسئولان از ۵۰ هزار مگاوات نیز عبور کرد و نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از ۶ درصد افزایش داشته و البته این روند افزایش مصرف همچنان ادامه دارد.
ممانعت از تابستان خاموش با بسته های تشویقی و تنبیهی!
در نظر گرفتن بسته های تشویقی برای مصرف کنندگان جهت کاهش مصرف در قبوض صادر شده، در کنار بسته های تنبیهی محاسبه تصاعدی مصرف برق بیشتر از حد مجاز از جمله راهکارهایی بود که وزیر نیرو در حوزه مربوطه برای مردم در نظر گرفت تا قادر به مدیریت مصرف برق نماید و از تبعات منفی افزایش مصرف بکاهد.
تصمیم رضا اردکانیان، وزیر نیرو در آخرین روزهای سال گذشته، مبنی بر تعویض کولرهای گازی به منظور کاهش مصرف برق  والبته سوخت (گاز) در سطح کشور نیز در این راستا صورت گرفت. چرا که همواره همزمان با قرار گرفتن در فصل گرم سال و افزایش کاربرد وسایل سرمایشی (کولرهای آبی و گازی و …) ، با افزایش چندبرابر مصرف برق مواجه خواهیم شد.
اما این وضعیت در سال جاری با توجه به بحران کرونا، و اعمال دورکاریها در بعضی ادارات میزان مصرف برق را در برخی از بخشها افزایش داد و هشدارها شکل جدی تری به خود گرفت .
تا جایی که حتی رئیس جمهور و وزیر برق در کنار سخنگوی صنعت برق و دیگر کارشناسان، توصیه به کاهش درجه کولر در ایام گرم سال کردند تا بتوانیم تابستانی بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم .
افزایش مصرف ۳ برابری انرژی در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی
البته کاهش مصرف و توصیه در این راستا با توجه به اینکه میزان مصرف برق و در کل «انرژی» در ایران از نسبت بیشتری با کشورهای دیگر( سه برابر استاندارد جهانی) برخوردار است، می تواند به فرهنگساری و تثبیت این رویه مطلوب در کشورمان کمک کند.
سنکرون شبکه برق ایران با سوریه و افزایش صادرات برق در بحبوحه تحریم های آمریکا شاید شاخصی مثبت و قابل تقدیر است که اخیراَ با کشور عراق نهایی شد و مطمئناَ به توانمندیهای صادراتی کمک خواهد کرد.
اما بحران کرونا، وخامت اوضاع کسب و کار و هشدارهای مکرر قطعی برق مدیریت شده یا مدیریت نشده!! حال واحدهای تولیدی را خراب کرده و  با چشمانی نگران منتظر قطعی مکرر برق و صدمات وارده ناشی از این قضیه هستند.
حال خرابی که شاید فقط دامن تولیدکنندگان را به تنهایی نگرفته، بلکه گریبان مردم آشفته از کرونا را نیز گرفته و موجب اظهار نظرات فراوانی شده است.
کاهش درجه تنظیم کولر گازی روی ۲۴ با چند تا دستگاه و در کجا مجاز است؟؟!!
کاهش مصرف برق در این ایام از سوی مسئولان با درخواست مسئولان از تریبون های مختلف در قالب «کاهش درجه تنظیم کولر گازی بر روی ۲۴ درجه» در حالی صورت گرفت که بسیاری از مخاطبان حاضر و یا خارج از محل سخنرانی، شاهد روشن بودن دو کولر گازی در محل سخنرانی دولتمردان در استان سیستان و بلوچستان بودند.
صدای هوهوی باد کولرها، با صدای رئیس دولت و درخواست وی از مردم برای قرار دادن کولرهای آبی روی دور کند و کولرهای گازی روی درجه ۲۴ تضاد درونی در شنوندگان ایجاد کرده بود که آیا روشن کردن چند کولر با درجه ۲۴ یا دورکند، مجاز است ؟! یا در چه محیط و به چه مساحتی روشن کردن کولر خالی از اشکال است!
تاثیر همزمان توصیه های شنیداری و دیداری بیشتر خواهد شد اگر…
شنیدن خاطره در سالهای دور هنوز در ذهن و یاد خیلی از بینندگان تلویزیون از زبان حاج آقا قرائتی باقی مانده که؛ وقتی با گروهی از مسئولان به نشستی در  یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده بودند با نزدیک شدن به زمان صرف شام،  قصد ترک محل برگزاری مذاکرات را کردند و با خروج از هر اتاق و راهرویی افرادی کلیدهای برق را بلافاصله پس از ترک آخرین نفر از محل حضور، خاموش کرده تا در انتها فقط اتاق محل صرف غذا روشن ماند.
شاید اگر چنین تصویر ذهنی و عینی از مسئولان رده بالای حکومتی از جلوی چشمان ما نیز بگذرد، ماندگاری بیشتری از خود باقی بگذارد تا جایی که شاهد عملیاتی شدن ناخودآگاه هشدارها و توصیه‌های اینچنینی با فرهنگسازی جدی در بین مردم می شویم….
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;