تاخیر طلوع در “شهر آفتاب”

 

 

 

 

 

KN2-10176

کلنگ پروژه شهر آفتاب در زمستان سال 85 به عنوان یک مجموعه فرهنگی – مذهبی جدید در جنوب تهران به زمین خورد. این شهر در ضلع جنوب غربی حرم مطهر امام خمینی ( ره ) و در مجاورت دانشگاه شاهد واقع شده و از مهمترین عناصر ارتباطی آن؛ بزرگراه خلیج فارس، فرودگاه بین المللی امام خمینی ( ره ) و خط آهن تهران – جنوب و خط یک مترو است. بعد از اینکه موقعیت شهر آفتاب توسط کمیته راهبردی پروژه، تایید و مناسب ترین گزینه تشخیص داده شد، نتیجه مطالعات به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گردید و لایحه مجوز اجرای پروژه توسط شهرداری تهران صادر شده و بلافاصله مطالعات برای فاز بعدی پروژه آغاز شد.

مساحت کل مجموعه نمایشگاهی 138 هکتار است و حدود یک میلیون و پانصد هزار متر مربع بنا نیز در این مجموعه احداث می شود. بودجه این شهر قرار بود از بودجه های جاری شهرداری تامین نشود و با فراخوان عمومی و مذاکره با چندین شرکت داخلی و خارجی موفق شد با شرایط مطلوب قرار دادی را نهایی کرده و پس از چندین ماه مذاکره، شرکت GTE به عنوان طرف قرارداد و سرمایه گذار معرفی شد. این شرکت تجربه هایی نظیر ساخت مرکز نمایشگاهی، ریمینی ایتالیا، لایپزیک آلمان، شینیون چین، مونترال کانادا، اوزاکای ژاپن و ته جان کره جنوبی را در کارنامه خود داشت.

با شروع سال 86 مدیر پروژه برکنار شد و طرح ها امکان اجرایی شدن را پیدا نکردند و مشکلات مربوط به جذب سرمایه گذار موجب شد که عملیات اجرایی شهر آفتاب به تاخیر بیافتد. شرایط بین المللی نیز موجب فسخ قرارداد با سرمایه گذار خارجی شد و به همین دلیل مسئولین ذیربط به فکر جذب سرمایه گذار داخلی افتادند. در اردیبهشت همان سال شهرداری تهران از منتفی شدن ساخت بزرگترین شهربازی کشور در شهر آفتاب خبر می دهد، ولی مسئولان قول می دهند در 2 نقطه دیگر تهران ساخت شهربازی را دنبال کنند، اما این دو پروژه هم در حال جذب سرمایه گذاری بودند و به نتیجه نرسیدند.

طرح اصلی پروژه آفتاب با محوریت حرم حضرت امام ایجاد یک مجموعه فرهنگی – مذهبی بود که ایجاد دهکده سلامت، باغ گل، فروشگاه های زنجیره ای و هتل های 5 ستاره از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این شهر بود و با وجود در نظر گرفتن کاربری های گوناگون برای مجموعه شهری که مسکونی نیست، هنوز کم و کیف و مسئول اجرایی ایجاد این شهر فرهنگی – آموزشی مشخص نیست.

براساس آخرین آمار و اطلاعات خبرنگار ما، ساخت شهر آفتاب با تمام کاربری های در نظر گرفته شده بر عهده استانداری تهران است و شهرداری فقط ساخت نمایشگاه بین  المللی را به عهده دارد، ولی شهرداری تهران تا مدت ها، علت اصلی تاخیر اجرای این پروژه را تحریم های بین المللی علیه ایران و فسخ شدن قراردادها و معاملات پولی و مالی و فایناس ها عنوان کرده بود. در سال 88 شهرداری تهران اعلام کرد که علاوه بر مبلغ 15 میلیارد تومان بودجه نقدی می تواند از منابع غیر نقدی برای این پروژه استفاده کند و تمام برنامه ها باید به تصویب کمیسیون توسعه عمران و نیز منابع مالی به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه برسد.

شروع عملیات پروژه

از ابتدای سال 90 شرکت یادمان سازه که ساخت پروژه برج میلاد را در کارنامه خود دارد، به عنوان یکی از زیرمجموعه های معاونت فنی و عمرانی، مسئولیت مدیریت طرح را به عهده گرفت تا با تکمیل مباحث طراحی و تجهیز کارگاه عملیاتی، این پروژه ملی عملا گام های اجرایی خود را بردارد.

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد مبحث سرمایه گذاری طرح در زمان اجرای فاز اول پروژه گفته بود؛ معمولا در پروژه های اینچنینی که از ابتدا سودآور نیستند، سرمایه گذار خصوصی رغبت کمتری به حضور در عرصه کارهای زیربنایی نشان می دهد، اما شهرداری که یکی از متولیان انجام امور زیربنایی و فرهنگی در پایتخت است، به طور مستقیم سرمایه گذاری درفاز نخست را برعهده گرفته و امیدوار است در فازهای بعدی که جاذبه های سرمایه گذاری بیشتر خود را نشان می دهند، بخش خصوصی نیزاشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری از خود نشان دهد.

 

فاز نخست

در فاز نخست حدود 57 هزار مترمربع فضای سرپوشیده و روباز نمایشگاهی پیش بینی و حدود 10 هزارمترمربع فضاهای اداری، خدماتی و تاسیساتی دیده شده است. نکته مهم در طرح نمایشگاه این است که توسعه نمایشگاه درفازهای بعدی لطمه ای به فضاهای در حال بهره برداری نمی زند، همچنین معماری فضاها و کریدورهای ارتباطی طوری طراحی شده اند که بازدیدکنندگان از نمایشگاه با حضور درفضاهای مختلف این مجموعه، احساس آرامش و انبساط خاطر نمایند.

دکتر مازیار حسینی، مسئول روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد طراح مجتمع نمایشگاهی آفتاب می گوید: فضای نمایشگاه و مستحدثات پیرامونی آن نمایانگر هنر معماری ایرانی اسلامی خواهد بود و فی نفسه یک اثر هنری به حساب خواهد آمد. در حقیقت این مجتمع صرفا محلی برای عرضه محصولات تجاری نیست، بلکه به مثابه یک نقطه تبادل اطلاعات تجاری و اقتصادی با رویکرد نوین آن است و فضاهای سکونت گاهی نیز دراین مجتمع دیده شده تا میهمانان خارجی و بازدیدکنندگان از امکانات مناسب اقامتی استفاده نمایند. ساخت هتل و فضاهای اقامتی در فازهای تکمیلی طرح دیده شده است.

شایان ذکر است؛ در فاز نخست مجتمع، یک ساختمان اصلی ( Main hall ) به مساحت 8 هزار متر مربع، ساختمان سه قلوی نمایشگاهی سرپوشیده به مساحت 25 هزار مربع، فضای روباز نمایشگاهی به مساحت 24 هزار مترمربع، فضاهای اداری، گمرکی و پست به مساحت 7 هزار متر مربع، فضاهای خدماتی و تاسیساتی به مساحت 3 هزار مترمربع و 2 پارکینگ روباز ساخته خواهد شد و در مجموع حدود 70 هزار متر مربع مستحدثات این بخش از کل پروژه است که تا پایان سال 1391 به بهره برداری خواهد رسید.

 

آخرین وضعیت پروژه

عملیات احداث سالن ملل مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب 45 درصد پیشرفت داشته است. مرتضی اسکندری، مدیرعامل شرکت یادمان سازه، در 12 مهرماه اعلام کرد: تاکنون بیش از نیمی از ستون های سالن ملل به طور کامل احداث شده و تلاش می کنیم با اجرای تمهیداتی همچون افزایش تعداد قالب های بتن ریزی شده و این عملیات به زودی در سایر پل ها نیز به اتمام می رسد.

طبق گزارشات خبرنگار پیام ساختمان به نقل از روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، عملیات مونتاژ سازه فولادی سقف در سالن غربی سالن های سه قلو ادامه دارد و این عملیات در سالن شرقی نیز آغاز شده است و نصب سازه سالن های غربی و شرقی به طور همزمان انجام می گیرد.

دوهفته نامه پیام ساختمان –  29  مهر ماه 1391 – سال نهم – شماره145

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;