تاثیر بارش‌های اخیر بر جبران کم‌آبی‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران تاثیر بارش‌های اخیر بر ذخیره برف تهران و جبران کم‌آبی‌ها در کشور را بررسی کرد. به‌گفته محمدرضا بختیاری، بارش‌های اخیر، کاهش بارش‌ها را جبران نکرده و ذخیره برف تهران در حال حاضر صفر است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های یک ماه اخیر کمبود بارش در سال آبی جاری را جبران کرده است، گفت: اصلا این‌طور نیست البته بارش‌ها بی‌تاثیر نبوده؛ چون موجب خنک شدن هوا شده و مشترکان از کولر استفاده نکردند.


وی افزود: سدهای تامین‌کننده آب تهران در تابستان از ذخیره برف تغذیه می‌شوند؛ اما متاسفانه در سال ۹۶ ذخیره برف ۹۰ درصد کاهش یافت. بختیاری گفت: اواخر فروردین‌ماه بسیار نگران بودیم و به جیره‌بندی آب فکر می‌کردیم؛ اما بارش‌های اردیبهشت باعث شد نگرانی‌ها تا حد زیادی برطرف شود، گرچه تهران هم مثل سایر نقاط کشور وضعیت آبی خوبی به لحاظ ذخیره آب سدها و میزان بارش‌ها ندارد.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: اوضاع آبی جای نگرانی دارد؛ اگرچه تلاش می‌کنیم به سمت جیره‌بندی آب نرویم و اتفاق نیفتد؛ ولی واقعیت این است که مردم بدانند منابع آبی وضع خوبی ندارند و نباید بدون دغدغه آب مصرف کنیم. وی ادامه داد: ۱۳ فروردین‌ماه امسال به اندازه زمان مشابه آن در سال گذشته ذخیره آب سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب تهران ۶۰۰ میلیون مترمکعب بود؛ اما با گذشت یک ماه و نیم ۳۳۶ میلیون مترمکعب کاهش یافت. بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کمبود بارش از تجربیات سایر کشورها استفاده می‌کنیم یا نه؟ گفت: مشکل ما بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و فضای سبز است؛ به‌گونه‌ای‌که در برخی کشورها اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش برف داشته باشند حالت فوق‌العاده اعلام و چمن‌ها را خشک می‌کنند؛ در حالی که امسال ۹۰ درصد کاهش ذخیره برف داشته‌ایم.


وی گفت: امسال برای نخستین بار وزارت نیرو به‌طور جدی وارد گفت‌وگو با شهرداری شد تا طرح جامع فضای سبز شهر تهران را تهیه کنند و آبی که برای فضای سبز استفاده می‌شود به گفته مسوولان شهرداری ۱۴۰ میلیون مترمکعب در سال است، کاهش یابد. وی تاکید کرد: تا دو ماه آینده تکلیف آب و فضای سبز تهران مشخص و به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: متوسط بارش از ابتدای سال آبی جاری در تهران ۲۳۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به پارسال ۲۹ درصد منفی است و نسبت به درازمدت نیز ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی همچنین درباره آب موجودی مخزن ۵ سد تامین‌کننده آب تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن ۵سد لار، لتیان، کرج، طالقان و ماملو وجود دارد که این رقم در زمان مشابه پارسال یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون مترمکعب بوده است؛ یعنی ۳۰ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: اگر ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل استحصال است و تهران راهی جز صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری آب ندارد.


بختیاری با اشاره به اینکه منابع آبی جدید در تهران وجود ندارد، افزود: منابع آب محدود است و تخصیص جدیدی هم قرار نیست به تهران داده شود. بنابراین منابع جدید آب از درست مصرف کردن و افزایش بهره‌وری باید به دست‌ آید. وی افزود: در تهران سالانه یک میلیارد و پنجاه میلیون مترمکعب آب برای شرب استفاده می‌شود که ۷۰ درصد آن از آب‌های سطحی و ۳۰ درصد آن از منابع آبی زیرزمینی استفاده می‌شود.


بختیاری گفت: سال‌های آینده با افزایش جمعیت خارج از برنامه مواجه خواهیم شد، مانند ۸۰۰ هزار نفری که تا چند سال آینده با تکمیل مسکن مهر پردیس و پرند ساکن می‌شوند؛ اما منابع جدید آبی وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان امسال از چاه‌های آب شهرداری برای تامین آب شرب استفاده می‌شود، گفت: چاه‌هایی که در اختیار شهرداری است و کیفیت مناسب برای شرب دارد در صورت نیاز وارد مدار شرب خواهد شد.


از این چاه‌ها در سال‌های ۷۸، ۸۰ و ۹۲ نیز استفاده شده است؛ اما امیدواریم امسال نیازی به استفاده از آنها نباشد. بختیاری تاکید کرد: طرح‌هایی که آب منطقه‌ای تهران در حال اجرا دارد مانند طرح انتقال آب از لار به کلان و طالقان به تهران و جمع‌آوری آب‌های جنوب تهران به‌دلیل قدیمی شدن تاسیسات تهران است که در حال جایگزینی آنها هستیم. بختیاری تاکید کرد: برخی می‌گویند ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تنها ۶ تا ۷ درصد برای شرب استفاده می‌کنیم.


بنابراین در بخش کشاورزی باید صرفه‌جویی صورت گیرد اما این موضوع تصور اشتباهی است؛ زیرا برای تامین آب شرب زحمت و هزینه بسیاری صرف می‌شود. وی گفت: تقریبا یک چهارم واقعی آب از مشترکان هزینه دریافت می‌کنیم؛ در حالی که هزینه‌های انتقال و تصفیه آب بسیار بالا است. بختیاری گفت: تنها راه کشور برای عبور از بحران آب صرفه‌جویی یا همان درست مصرف کردن آب است

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;