تأثیر پارامترهای مؤثر بر سیکل تبرید تراکمی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، کارگاه آموزشی “ارائۀ نتایج پروژۀ تحقیقاتی بررسی مقدار تأثیر پارامترهای دما، فشار و مقدار مبرد بر راندمان سیکل تبرید تراکمی ازطریق شبیه­ سازی” ازسوی سابا برگزار گردید.

 

 

 

به ­منظور بررسی و ارائۀ نتایج پروژۀ تحقیقاتی تأثیر پارامترهای مؤثر بر سیکل تبرید تراکمی که با مشارکت سابا و دانشگاه حکیم سبزواری اجرا شده، سابا اقدام به برگزاری یک کارگاه آموزش تحت عنوان “بررسی مقدار تأثیر پارامترهای دما، فشار و مقدار مبرد بر راندمان سیکل تبرید تراکمی ازطریق شبیه ­سازی” در محل سالن شهید مطهری ساختمان سازمان بهره ­وری انرژی ایران در تاریخ 28 مهرماه سال جاری نمود.

 

 

 

 

در ابتدای این کارگاه آموزشی مهندس قلمی رییس گروه کارآیی انرژی مصارف غیر مولد سابا ضمن بیان اهداف این پروژه گفت؛ که این طرح تحقیقاتی 18 ماه به طول انجامیده و ازجمله نتایج و دست ­آورد های مؤثر آن کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده­ های ناشی از آن در به ­کارگیری کولر های گازی با هدف تولید سرمایش بوده است.

 

 

 

 

دکتر دیمی عضو هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری و مجری این طرح ازدیگر سخنرانان این کارگاه آموزشی بود. وی یکی از دست ­آوردهای این پروژه را توسعۀ یک مدل عددی با هدف محاسبۀ جرم بهینۀ میزان مبرد (گاز عامل سرمایش) در انواع کولر های گازی با ظرفیت ­های مختلف ذکر نمود. وی اظهار داشت، که امکان­ سنجی جایگزینی مبرد R22 به ­عنوان مبرد مخرب لایۀ اوزن با مبرد R147A به­ عنوان مبرد دوستدار محیط زیست نیز در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 

 

دکتر دیمی مهم­ترین دست ­آورد این پروژه را توسعۀ نرم­افزار بومی محاسبات سیستم ­های تبرید تراکمی Refcom عنوان کرد که توسط تیم تحقیقاتی پروژۀ مذکور برای اولین بار در سطح کشور انجام و ارائه گردیده است. وی گفت؛ این نرم­افزار به ­عنوان محصول شرکت سابا و دانشگاه حکیم سبزواری از این پس در اختیار تولید کنندگان، کارشناسان و نیز تعمیرکاران کولرهای گازی قرار خواهد گرفت تا با کمک آن پارامتر های مهم و تأثیرگذار بر عملکرد این سیکل­ها رامحاسبه کنند.

 

 

 

 

مجری این پروژۀ تحقیقاتی در ادامه ضمن تشریح ویژگی­ های این نرم­ افزار بیان داشت؛ این نرم ­افزار دارای 7 صفحۀ محاسباتی می­باشد که در صفحات مختلف آن می­ توان مواردی هم­ چون خواص ترمودینامیکی انواع مبردها، راندمان سیکل تبرید (ضریب EER)، جرم بهینۀ مبرد برای انواع سایزها، تأثیر دمای محیط و طول لوله رابط بین بخش داخلی و بیرونی اسپیلت ­ها، محاسبات اقتصادی و زیست­ محیطی و در نهایت صفحۀ معرفی نرم ­افزار را مشاهده نمود.

 

 

 

 

دکتر دیمی در خاتمۀ بیاناتش گفت از نتایج این پروژۀ تحقیقاتی مقالات متعددی استخراج شده است که یکی از مقالات با عنوان بررسی تجربی تأثیر میزان جرم مبرد بر عملکرد سیکل تبرید تراکمی موفق به کسب عنوان مقالۀ برتر در هفتمین کنفرانس گرمایش، سرمایش و تهویۀ مطبوع گردیده است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;