بی‌اعتباری ترامپ با یک قرارداد خورشیدی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، سفیر ایران در لندن نوشت:سرمایه‌گذاری با شرکت بریتانیایی کوئرکاس تنها یک روز پس از اظهارات دونالد ترامپ بیانگر بی اعتباری اینگونه مواضع امریکا در کشورهای اروپایی است.




پس از اینکه خبر انعقاد قراردادی میان شرکت بریتانیایی سرمایه‌گذاری «کوئرکاس» که متخصص در انرژی تجدیدپذیر است، با وزارت نیروی ایران منتشر شد، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در صفحه تلگرامی خود یادداشتی درباره این قرارداد نوشت.

 

 

 

در ابتدای این یادداشت آمده است:پس از چندین ماه مذاکره فشرده، یادداشت تفاهمی که سال گذشته با موافقت جناب آقای چیت چیان وزیر وقت نیرو میان آن وزارت و یک شرکت انگلیسی نهایی شده بود، به قرار داد تبدیل شد و رسما از امضای آن امروز در لندن رو نمایی شد. این قرارداد ناظر بر ساخت یک نیروگاه بزرگ خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در ایران میباشد که حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر ۸۰۰ میلیون یورو خواهد بود. این نیروگاه ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی دنیا خواهد بود و قرار است ظرف سه سال ساخته شود.

 

 

 

 

در بخش دیگر آن تاکید شده است:خوشبختانه با اتخاذ سیاست دولت در افزایش سهم انرژی خورشیدی در مجموع سبد انرژی ایران، اشتیاق بسیاری برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی های نوین در ایران بوجود آمده است و در همین چارچوب شرکت انگلیسی نیز با اشتیاق کامل به سرمایه گذاری در این حوزه در ایران مبادرت نموده است.





تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در هر صورت برای ایران با صرفه میباشد. ضمن آنکه مصرف سرانه برق در ایران بالاست، هر گونه حجم اضافی تولید برق در ایران از انرژی خورشیدی میتواند به کشورهای همسایه نیز صادر شود.





خوشبختانه هم اقلیم ایران و هم توسعه بسیار بالای صنعت برق و دارا بودن بهترین مهندسین برق دنیا که در دانشگاه‌های داخل تحصیل می کنند شرایط بسیار مطلوبی را برای تولید برق از انرژی‌های نوین فراهم نموده است، که میتواند ایران را به قطب اصلی منطقه و یکی از بزرگترین قطب‌های جهانی مبدل سازد.

 

 

 

در بخش پایانی آن نیز آمده است:رونمایی از این قرارداد بزرگ که یکی از بالاترین حجم قرارداد های سرمایه‌گذاری شرکت‌های انگلیسی در ایران را دارد، تنها یک روز پس از اظهارات تنفر آمیز ترامپ در نیویورک، نشانده بی اعتباری اینگونه مواضع نزد کشورهای اروپایی دارد.

 

 

 

شایان ذکر است، نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی مورد نظر در مرکز ایران واقع می‌شود و ششمین پروژه خورشیدی بزرگ جهان پس از پروژه‌های حداکثر ۱.۵ گیگاواتی در چین و هند قرار خواهد بود. ساخت این نیروگاه سه سال زمان خواهد برد و هر لات ۱۰۰ مگاواتی، در شش ماه عملیاتی شده و به شبکه نیرو متصل می‌شود تا هر گونه ریسکی برای سرمایه گذاران خنثی شود.





طبق اعلام وزارت نیرو ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده ایران در حال حاضر ۵۳ مگاوات است اما ۷۶ شرکت قراردادهایی را برای مطالعه ساخت ۹۳۲ مگاوات دیگر ظرفیت امضا کرده‌اند. این قرارداد با بیش از نیم میلیارد یورو یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های حوزه نیرو در دوران پسابرجام است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;