بیدار شدن غول گرانی!

به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان پس از سكوت چند ماهه درخصوص افزايش قيمت مواد غذايي، ناگهان نسبت به گراني لوازم خانگي حساس‌شده و واكنش نشان داد و اتحاديه را مسئول نظارت بر افزايش قيمت‌ها دانست. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي نيز با تغيير موضع خود درخصوص افزايش قيمت لوازم خانگي اعلام كرد گران‌فروشي لوازم‌خانگي گسترده نيست.





طي چند روز گذشته قيمت انواع لوازم خانگي در سايه خواب‌رفتگي سازمان حمايت، گران شد و رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در گفت‌وگو با رسانه‌ها در توجيه روند گراني قيمت‌ها گفت: افزايش قيمت تمام شده كالا و رشد نرخ ارز باعث گراني قيمت كالاها شده است، البته اخبار رسيده از بازار از افزايش 6 تا20 درصدي قيمت لوازم خانگي خبر مي‌دهد، به طوري كه رشد قيمت‌ها بين 200تا تا 500 هزار تومان بوده است.

 

 

 

 

سازمان حمايت مصرف‌كنندگان كه ماه‌هاست سكوت اختيار كرده و به بهانه‌هاي مختلف از ورود به بازار گراني قيمت مواد غذايي خودداري مي‌كند در اظهارات متناقضي از رشد قيمت لوازم خانگي حمايت و مخالفت كرد.





بنا به گزارش جوان، مديركل صنايع فلزي سازمان حمايت، رشد هزينه‌هاي توليد را دليل افزايش ۵ تا ۶ درصدي قيمت لوازم خانگي اعلام و رئيس سازمان حمايت گرانفروشان اين كالاها را تهديد كرد.

 

 

 

شهرام ميراخورلو در دفاع از اين صنايع گفت: كارخانجات توليدي لوازم خانگي از سال 93 تاكنون افزايشي در قيمت محصولات خود نداده‌اند. وي با بيان اينكه با افزايش هزينه‌هاي توليد، رشد 5 تا 6 درصدي قيمت لوازم خانگي صورت گرفته است، افزود: حدود دو سالي است كه به خاطر ركود افزايش قيمتي در محصولات لوازم خانگي اتفاق نيفتاده بود اما در حال حاضر افزايش هزينه‌ها باعث اين امر شده است. اظهارات اين مقام مسئول در سازمان حمايت در حالي مطرح مي‌شود كه طي چند ماه اخير برخي كارخانجات لوازم خانگي با وجود ركود بازار اقدام به افزايش قيمت كرده بودند كه اين موضوع آن هم در شرايط كمبود تقاضا اصلاً توجيه اقتصادي ندارد.





همچنين رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز اعلام كرد، اگر گراني لوازم خانگي به بهانه گراني ارز براي ما محرز شود، لوازم خانگي به گروه كالايي يك (مشمول قيمت‌گذاري تكليفي) برمي‌گردد. سيد‌محمود نوابي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزايش قيمت ناشي از افزايش نرخ دلار در بازار لوازم خانگي كه توسط رئيس اتحاديه لوازم خانگي هم تأييد شد، گفت: در مورد خبر افزايش قيمت لوازم خانگي مرتبط با تكانه اخيري كه در نرخ ارز اتفاق افتاد، هنوز گزارش متقني ندارم و اخبار به صورت پراكنده به گوش مي‌رسد اما دستور پيگيري آن داده شده است.

 

 

 

 

وي در ادامه با اشاره به سابقه رفتار سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان با توليدكنندگان و فروشندگان لوازم خانگي عنوان كرد: به پيشنهاد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان انواع لوازم خانگي به دليل عرضه و تنوع مناسبي كه دارند، از گروه كالايي يك به گروه كالايي دو منتقل شده‌اند.





رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ادامه داد: در اين ميان ورود لوازم خانگي به گروه كالايي دو به معناي رهايي از نظارت و قيمت نيست بلكه فقط قيمت تكليفي براي اينها در كارگروه تنظيم بازار تعيين نمي‌شود اما فعالان لوازم خانگي بايد ضوابط عمومي را در خصوص قيمت‌گذاري رعايت كنند.





نوابي با تأكيد بر اينكه هر افزايش قيمتي بايد با تأييد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان باشد، اظهار كرد: اگر در گزارشات، به اين نتيجه رسيديم كه توليدكنندگان لوازم خانگي به بهانه تكانه اخير كه هيچ تأثيري در توليد آنها نداشته، قيمت‌هاي خود را افزايش دادند، قطعاً پيشنهاد خواهيم داد تا دوباره لوازم خانگي به گروه كالايي يك بازگردند تا مشمول قيمت‌گذاري تكليفي شوند.





معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تغيير قيمت ناشي از ارز گفت: يك كالا از زمان ثبت سفارش تا زماني كه به دست توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان برسد زماني بيش از زماني كه دلار افزايش يافته به طول مي‌انجامد كه البته آن زمان هم بايد افزايش قيمت با نظر سازمان حمايت صورت گيرد.

 

 

 

 

رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در رابطه با اينكه چه افزايش قيمت‌هايي را مورد تأييد مي‌داند؟ تصريح كرد: آن دسته از لوازم خانگي كه افزايش قيمت‌شان به دليل افزايش‌ نرخ دلاري كه پيش از اين وجود داشت در سامانه ۱۲۴ ثبت و تأييد شد اما در نوسانات اخير ارز تا به حال هيچ كسي موفق به دريافت مجوز افزايش قيمت از سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان نشده است. وي درباره صحبت‌هاي رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در رابطه با اينكه «نظارت بر بازار بر عهده سازمان حمايت است»، گفت: نظارت با همه دستگاه‌هاي درگير يعني اتاق اصناف و اتحاديه بوده و نظارت عالي هم بر عهده ما در سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان است.

 

 

 

طحان‌پور: برخي تخفيف‌ها را حذف كردند

 

 

درپي واكنش رئيس سازمان حمايت، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي كه طي دو روز گذشته رشد قيمت‌ها را افزايش قيمت دلار اعلام كرده بود، گفت: برخي افزايش قيمت‌ها ناشي از اين است كه برخي عرضه‌كنندگان لوازم خانگي تخفيفات خود را حذف كردند كه البته به نظر ما حذف اين تخفيفات فعلاً اثر مناسبي در بازار ندارد و اين‌ موضوع را به آنها ابلاغ كرده‌ايم.

 

 

 

 

همچنين برخي ديگر نيز افزايش قيمت را به خاطر افزايش نرخ دلار دانستند كه مجموع اين افزايش‌هاي صورت گرفته باعث بالا رفتن قيمت 4 تا 7 درصدي لوازم خانگي شد كه علاوه بر تذكري كه به اعضاي اتحاديه داده شد، ليست آنها را نيز در اختيار سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان قرار خواهيم داد.





محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تهديد رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان به فروشندگان لوازم خانگي اظهار كرد: نمي‌توان به علت گراني محصولات چند توليدكننده و توزيع كننده لوازم خانگي، كل اين حوزه را به گروه كالايي يك (مشمول قيمت‌گذاري تكليفي) منتقل كرد، زيرا تنوع در اين حوزه بسيار بالاست و از وضعيت توليد مناسبي هم برخوردار است.

 

 

 

وي همچنين درباره اظهارات رئيس سازمان حمايت در خصوص اينكه اتحاديه‌ها و اصناف هم وظيفه نظارتي دارند و بايد بازار را رصد كنند، گفت: اتحاديه رصد خود را نسبت به قيمت‌ها در بازار انجام مي‌دهد و آمار قيمت‌ها را دارد اما اتحاديه نمي‌تواند به توليدكننده يا شركت واردكننده درباره گراني دستوري بدهد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;