بوی ماه مدرسه

روح اله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه می کنید سرمقاله شماره 170 هفته نامه تاسیسات نیوز می باشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

حس و حال آغاز فصل تحصیل با شلوغی خیابان‌ها، مراکز خرید و تغییرات آب و هوایی قابل لمس است. حسی که پس از ماه‌ها خوردن و خوابیدن، کوچه گردی و بازی‌های فیزیکی و مجازی آزارمان می‌داد و اکنون نیز کم و بیش حس و حالی همین‌گونه و نوستالژیک به ما دست می‌دهد.

 

 

 

در این حال و هوای آموزش و درس و نیمکت و معلم بد نیست ما هم به آموزش نگاهی خاص داشته باشیم. اگر از متولیان امور هستیم برای خود و دیگران و اگر به قول معروف دستمان به‌جایی بند نیست لااقل برای خود و اطرافیان کاری بکنیم. آموزش‌هایی درست و کامل.





در سال‌های گذشته در یکی از فصل‌های زمستان تبلیغات شدیدی روی درزبندی پنجره‌ها آغاز شد تا از انرژی، بیشتر استفاده شود و از هدر رفت گاز جلوگیری شود. اما پس از مدت کوتاهی آمار مرگ خاموش به طرز معناداری افزایش یافت. به گونه‌ای که از ادامه پخش تبلیغات تلویزیونی جلوگیری شد. این به معنای آموزش ناکافی و ناقص است که باعث چنین اتفاقی می‌شود.

 

 

 

برای مثال بعدی می‌توان از پروژه‌ای نام برد که سال‌ها قبل در یکی از مناطق تهران کلید خورد. در این پروژه تجهیزات کاهنده مصرف آب به‌صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت. اما پس از مدتی با کمال تعجب مشاهده شد که مصرف آب بالاتر رفته است! بررسی‌ها نشان داد مصرف‌کنندگان تصور داشته‌اند این تجهیزات به تنهایی مصرف را کم می‌کنند و لذا خود مصرف بیشتری انجام داده‌اند. این مثال واقعی نیز نشان از آموزش غلط دارد و تائید کننده اهمیت آموزش کامل و جامع است.

 

 

 

بسیاری از موارد مهم آموزشی را می‌توان در مدارس و در سنین مختلف انجام داد. همکاران ما در سازمان نظام‌مهندسی چالوس مدتی قبل چند هزار بروشور و تراکت در مورد خطرات گاز چاپ و در سطح شهر و مدارس منتشر کردند. می‌توان از همکاران توانمند استفاده نمود و در یک روز در کل مدارس کشور آموزش‌هایی را به‌صورت سخنرانی انجام داد. حتی چنین جلسه‌ای را می‌توان ماهانه نیز راه‌اندازی کرد. این یعنی استفاده از پتانسیل عظیمی که کاملاً رایگان است. به هرحال بسیاری از مهندسان در مدارس فرزندی دارند.

 

 

 

فراموش نکنیم که آموزش خود مهندسان نیز یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی است و تا خود ندانیم دیگران را نمی‌توانیم آگاه کنیم. ناآگاهی و کم‌دانشی ما بسیار خطرناک‌تر از بی‌سوادی دیگران است چرا که در این صورت ما نقش خاله خرسه را در دوستی با دیگران بازی خواهیم کرد!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;