بومی سازی ساخت پیش گرمکن فشار قوی نیروگاهی

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند گفت: دانش فنی ساخت پیش گرمکن (هیتر) فشار قوی نیروگاهی با همت متخصصان این واحد و همکاری شرکت مادر تخصصی آذراب در اراک بومی سازی شد.

 

 

 

 

حمید بادرستانی افزود: پیش گرمکن‎ها از اجزای مهم سیکل تولید انرژی در نیروگاه‎های حرارتی هستند که وظیفه آنها افزایش دمای آب برای تبدیل انرژی بخار به برق است.

 

 

 

وی بیان کرد: هر یک از این پیش گرمکن‎ها فشار قوی دارای ۱۲ متر طول و ۵۰ تن وزن است و جنس آنها از آلیاژ کربن استیل و فولادهای خاص مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی انتخاب شده است.

 

 

 

 

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: پیش از این، پیش گرمکن‎ها از کشورهای اروپایی و یا چین تهیه می‎شد که به دلیل وابستگی فناوری به کشورهای مذکور با کوچک ترین خرابی مشکلات جدی در سیکل تولید برق به وجود می‎آمد.

 

 

 

بادرستانی توضیح داد: متخصصان این واحد با توجه به محدودیت‎هایی که در دوران تحریم وجود داشت، سال گذشته در مدت شش ماه کار بازسازی اساسی پیش گرمکن‎های وارداتی را در دستور کار قرار دادند که موفقیت آمیز بود و پس از آن با بومی سازی دانش فنی با همکاری شرکت اذرآب اراک وارد مرحله ساخت این تجهیز مهم نیروگاهی شدند.





وی ادامه داد: کار ساخت شش دستگاه از این هیترها از ابتدای امسال با شرکت آذرآب اراک کلید خورده و زمینه خودکفایی برای تامین نیاز ۴۰ نیروگاه داخل کشور به این تجهیز تخصصی فراهم شده است.

 

 

 

 

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: کار طراحی و خرید مواد اولیه، تجهیز کارگاهی در آذرآب برای ساخت پیش گرمکن‎های مذکور پایان یافته است.

 

 

 

 

بادرستانی با بیان این که نیروگاه حرارتی شازند ۱۳۰۰ مگاواتی است، گفت: هر هیتر فشار قوی در مراحل تولید ۲۰ مگاوات انرژی الکتریکی نقش آفرینی می‎کند.

 

 

 

وی افزود: با وارد شدن پیش گرمکن‎های فشار قوی بومی شده در سیستم تولید برق این نیروگاه، با توجه به این که دانش تعمیرات و ساخت آن نزد کشور است، در تابستان سال آینده با تضمیمن تولید ۱۲۰ مگاوات برق در نیروگاه شازند، دغدغه کمبود انرژی الکتریکی در شبکه کاهش می‎یابد و دستیابی به این دانش فنی مصداق بارزی از حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

 

 

 

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: هر یک از این پیش گرمکن‎ها با قرار گرفتن در چرخه تولید برق می‎توانند راندمان کار را یک درصد بالا ببرند که این مهم در صنعت نیروگاهی یک شاخص برجسته و مهم است.

 

 

 

بادرستانی اظهار کرد: سهمیه تکلیفی امسال تولید برق در نیروگاه شازند هفت میلیارد کیلو وات ساعت است که از ابتدای سال جاری تا کنون سه میلیارد کیلو وات ساعت آن تولید و در شبکه مصرف قرار گرفته است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;