بومی سازی ساخت پهپاد خورشیدی کشور

به گزارش تاسیسات نیوز، نخستین پهباد خورشیدی کشور، در هفدهمین نمایشگاه ملی دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار رونمایی شد.

 

 

 

 

دکتر بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: اولین پهپاد خورشیدی کشور که توسط یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان ساخته شده بود در هفدهمین نمایشگاه ملی دستاوردهای پژوهشی با حضور دکتر خسرو پیری مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

 

 

 

 

وی با اشاره به مشخصات این پهپاد، گفت: در این فناوری مدت زمان پرواز با استفاده از پنل‌های خورشیدی بسیار افزایش یافته و سیستم کنترلی شامل خلبان خودکار (autopilot)، کنترل به وسیله تلفن همراه و همچنین به‌صورت دستی است.

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: این پهباد در حوزه‌های مختلف بازرسی و به‌خصوص خطوط لوله انتقال نفت و گاز در شرایط مختلف جغرافیایی و جوی، نقشه‌برداری، اکتشاف، بازدید از سدها، مرزبانی زمینی و دریایی، هواشناسی، مانور و تنظیم گزارش تصویری از مناطق صعب‌العبور و حتی کنترل محیط‌زیست گیاهی و جانوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

مختاری مزیت‌های این سیستم را شامل زمان پرواز بسیار بالا، هدایت به وسیله دستی و خلبان خودکار عنوان کرد و افزود: این پهپاد می‌تواند در عملیات کنترل و پایش خودکار خطوط انتقال نیرو و انرژی جهت نشت‌یابی، جلوگیری از هدررفت و ارائه کلیه خدمات تخصصی سنجش از راه دور مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین این پهپاد در نقشه‌برداری هوایی برای تهیه تصاویر ارتوموزائیک با قدرت تفکیک زمینی 5 سانتی متر مناسب جهت تهیه نقشه و تهیه مدل‌های مختلف ارتفاعی و ارائه منحنی طراز کاربرد دارد.

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: در بخش اکتشاف و مدیریت معادن نیز کاربرد این پهپاد در شناسایی هوایی معادن و بررسی مسیر پیشروی معدن، محاسبه حجم برداشت معدن و غلظت‌سنجی عمق زمین است.

 

 

 

 

مختاری گفت: همچنین در اسکن سه‌بعدی می‌توان از این پهپاد برای سه‌بعدی سازی رقومی عوارض طبیعی، ساختمان‌ها و شهرها به‌صورت رقومی با قابلیت اندازه‌گیری دقیق تمام فواصل، سطوح و احجام استفاده کرد.

 

 

 

وی تصویربرداری هوایی، عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از فعالیت‌ها و پروژه‌ها جهت مستندسازی و همکاری با فیلم‌سازان و شرکت‌های تبلیغاتی و حوزه مدیریت بحران به منظور ارزیابی هوایی بلایای طبیعی و ارائه خدمات امدادی به‌صورت هوایی جهت مدیریت بحران‌های زیست‌محیطی را از دیگر کاربردهای این پهباد برشمرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;