بومی سازی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران پس از پنج سال فعالیت مستمر تحقیقاتی توانستند دانش فنی ساخت این هیترها را تدوین و برای نخستین بار در کشور تولید کنند.





سید مصطفی حسینعلی پور، مجری طرح «تکنولوژی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی» اظهار داشت: این هیتر های سبز، قادر به انجام فرآیند احتراق در دمای پایین بوده به همین دلیل گازهای خطرناک نظیر اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن تولید نمی کند.





وی افزود: در این نوع هیترها، گاز طبیعی یا کپسول در حضور کاتالیست بدون تشکیل هیچگونه شعله‌ای با اکسیژن واکنش داده و تابش مادون قرمز از سطح آن آزاد می شود.





حسینعلی پور خاطر نشان کرد: تکنولوژی ساخت هیترهای تابشی کاتالیستی، در اختیار دو کشور کانادا و امریکاست و مدتی است در اروپا نیز تحت لیسانس شرکت های اصلی سازنده، نسبت به ساخت آن اقدام می شود.






دانشیار دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران، مزیت هیتر های تابشی کاتالیستی را نسبت به نمونه‌های خارجی آن، در قیمت تمام شده پایین­تر دانست و افزود: این هیترها در حال حاضر با همت یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت ایران تجاری‌سازی شده و با نصف قیمت نمونه خارجی به بازار عرضه می‌ شود.





وی عنوان کرد: این هیتر که نام «هیتر سبز» بر آن گذارده شده، کاربرد وسیعی در صنعت نفت و گاز، کوره‌های رنگ‌آمیزی، کوره‌های عملیاتی حرارتی، خشک‌کن‌ها، صنایع غذایی، صنعت پارچه و چرم، چوب و کاغذ و گرمایش ساکن و سیار در سوله‌ها، کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، کاروان‌ها، منازل مسکونی و … دارد.





وی در خصوص ویژگی های این هیتر ها اظهار داشت: به دلیل کاربرد فناوری نانو، این هیترها از ایمنی بسیار بالا، راندمان حرارتی بالاتر، زمان راه‌اندازی سریع‌تر و کاهش زمان فرآیند و آلایندگی کمتری برخوردار است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;