بومی‌سازی صنعت برق

به گزارش تاسیسات نیوز، بخش خصوصی بر این باور است که مناقصات وزارت نیرو برای جذب سرمایه‌گذار به نوعی واردات تبدیل شده و اگر وزارت‌خانه برای ایجاد 312 پست از بخش خصوصی حمایت نکند تیر خلاص بومی‌سازی صنعت برق زده می‌شود.






کلاهی، رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به پروژه ایجاد 312 پست از سوی وزارت نیرو گفت: این پروژه‌ها با این مکانیزم‌های تعریف شده سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید و به اعتقاد من چیزی جز فاینانس و واردات نیست.






وی با بیان این‌که این فاینانس‌ها ازطریق‌ شرکت‌های خارجی و به صورت واردات انجام می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی واقعی آن چیزی بود که در دهه 60 و 70 توسط وزارت نیرو صورت گرفت.






رییس سندیکای صنعت برق تصریح کرد: در آن زمان وزارت نیرو موجب شد تا شرکت‌های خارجی با مشارکت شرکت‌های ایرانی فعالیت خود را انجام دهند وهمین مساله نیز باعث انتقال تکنولوژی به ایران شد.






کلاهی ضمن انتقاد از مکانیزمی که برای مناقصات تعریف شده است، اظهار کرد: این مکانیزم تنها یک چراغ سبز برای واردات است، چرا که شرکت‌های خارجی و علی‌الخصوص شرکت‌های موجود در کشورهای شرقی تنها منتظر فرصتی برای واردات هستند.






وی با بیان این‌که غربی‌ها، اروپایی‌ها با توجه به بالابودن هزینه‌های خودشان و کوچک‌شدن بازار منطقه خود علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار ایران دارند و این در حالی است که کشورهای شرقی اگر الزام نباشد قطعا فقط واردات انجام می‌دهند.







رییس سندیکای صنعت برق پیشنهاد خود را برای حل این مساله تشکیل کارگروهی و به کارگیری از پیشنهاد افراد این کارگروه در تنظیم اسناد مناقصه دانست و افزود: باید در این کارگروه نماینده‌های بخش خصوصی و تشکل‌های مختلف حضور داشته باشند.






کلاهی تصریح کرد: قطعا بخش خصوصی بی‌طرف و سالم می‌تواند راه درستی را برای حل این مساله ایجاد کند، اما اگر این روش ادامه پیدا کند قطعا تاثیرات خوبی نخواهد داشت.






وی با بیان این‌که در صنعت برق نیز این الزامات اجرایی شد، اما صنعت نفت نتوانست بومی شود، گفت: اگر در صنعت برق نیز به شرکت‌های خارجی اجازه واردات داده شود قطعا اتفاق خوبی نخواهد افتاد.






رییس سندیکای صنعت برق با اشاره به کارایی ضعیف شرکتهای ایرانی طی پنج سال اخیر اظهار کرد: اگر وزارت نیرو نیاز خود را از طریق واردات برطرف کند قطعا تیر خلاص صنعت بومی برق کشور زده می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;