به یاد یک همکار

روح الله واصف/ سردبیر تاسیسات نیوز
همکاران عزیز سلام و خداقوت / در همان روزهای اولی که کرونا به جامعه انسانی حمله کرده بود، بسیاری از اندیشمندان جهان بر این باور بودند که تاریخ به دو قسمت قبل از کرونا و بعد از آن تبدیل خواهد شد. این باور به نظر بسیاری یک گزافه گویی می نمود. چرا که بسیاری بیماری های مهلک را دیده ایم که آمده اند و رفته اند و تاریخ بی توجه به آنان راه خود را می رود؛ اما به نظر می رسد کرونا با همه متفاوت است.
روزی کرونا خواهد رفت ولی در پشت خود خرابی بسیار به جا خواهد گذاشت. این خرابی را امروز می توان به وضوح دید. نابودی برخی از رسوم قدیمی و مهم در تمام دنیا از این دست است. در این میان انسان هایی که می روند داستانی دیگر است.
دکتر فرشیدیان فر استادی بود که اکنون در میان ما نیست. شخصیتی چند بعدی با چهره ای خاص و کاریزماتیک. در نخستین بعد از او مهندسی مشاور و طراح می بینیم که به استانداردها و کدهای طراحی به خوبی واقف است و پروژه های طراحی شده اورا می توان در نقاط مختلف کشور دید. در بعد دیگر نویسنده ای توانا را می بینیم که کتاب هایی ارزشمند از خود و تفکر خود به جا می گذارد. کتاب هایی که حاصل تفکر و اندیشه خود اوست و رد فکری یک طراح تاسیسات توانمند را در آن می بینیم. کتاب سازی نکرده است و نشان داده است که نیازی به این کار نیست!
یک کارآفرین خاص و مولد، بعدی دیگر از شخصیت اوست. تلاش برای ساخت کالایی که در کشور ما تولید نمی شد و از قضا بسیار مورد نیاز بود. می توانست یک تاجر واردکننده باشد بدون هیچ نگرانی بابت قیمت دلار یا هزینه های کارگری و بیمه و ده ها سنگ و چاله دیگر که بسیاری را از تولید منصرف کرده است. اما او تولید کرد و کار آفرید. این بعد شخصیت او را باید بسیار ارج نهاد.
دکتر فرشیدیان فر در نظام مهندسی نیز نقش می آفریند و برای کمک به فرآیند این سازمان مهم صنفی آستین بالا می زند. بعد مسئولیت اجتماعی نیز اهمیتی خاص دارد.
تدریس در دانشگاه و محافل علمی را نباید از یاد برد. استاد دانشگاه و مدرس درس های مختلف حرفه ای بعدی دیگر از اوست که اتفاقاً در این زمینه نیز زبردست بود. کلامی نافذ داشت و هنر تدریس را به خوبی می دانست. ابداع فرمولی برای انتقال حرارت و ثبت در انجمن مهندسان مکانیک آمریکا نیز از نتایج درخشان اتصال ایشان به محافل علمی بود.
خصوصیات خاص اخلاقی چون مردم دار بودن و خوش اخلاقی در کنار سایر ابعاد گفته شده اورا تکیه گاهی مطمئن برای مهندسی ایران ساخته بود و به جرأت می توان اورا پرچم دار مهندسی تاسیسات خراسان دانست.
نیک می توان حدس زد که اگر دکتر فرشیدیان فر چند صباحی می ماند و عمری بیشتر داشت بازهم برگ های زرین دیگری بر افتخارات خود می افزود و البته تاثیر مهمی بر مهندسی ایران می گذاشت.
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه‌ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;