بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند توجه به اصول فنی مهندسی است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی احداث ساختمان‌های سبز را عامل افزایش بهره وری در صنعت ساخت و ساز و کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان دانست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد شکرچی‌زاده گفت: یکی از مباحث مورد بحث در این کنفرانس شهر و جامعه پایدار است. در مبحث ۱۹ مقررات ملی، ساختمان ها از نظر میزان انرژی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از این گروه‌ها با توجه به نوع کاربری ساختمان و محل قرارگیری در نقاط مختلف کشور و دیگر پارامترها تعیین می شوند. پس از تعیین گروه ساختمانی میزان صرفه جویی در آن مشخص شده و متناسب با آن باید طراحی ساختمان صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی علاوه بر رعایت نکات صرفه جویی نیازمند توجه به اصول فنی مهندسی در ساخت و سازها است.
شکرچی زاده عنوان کرد: ساختمان سبز ساختمانی است که بتوانید در مرحله طراحی، اجرا و نگهداری مبانی محیط زیست و توسعه پایدار را در آن لحاظ کنید.
وی افزود: امروز با پیشرفت های علمی و تجاربی که بشر به آن رسیده است، اگر بتوانیم در مرحله طراحی از روش هایی استفاده کنیم که بر اساس حداقل مصرف انرژی و حداقل صدمه زدن به محیط زیست و همچنین حداکثر بهره وری باشد و این روش ها چه در مرحله ساخت و چه اجرا مورد توجه قرار گیرد، می توان به ساختمانی تحت عنوان ساختمان پایدار و سبز دست یافت؛ ضمن اینکه در کنار این موارد و مهمتر از آنها، دستیابی به شهر و جامعه پایدار است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: برای صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی در گرما و سرما باید ساخت و سازها با اصول فنی منطبق باشد، ولی متاسفانه امروزه صنعت ساختمان سازی به سمت ساخت سریع و آسان ولی بدون توجه به رعایت استانداردها و نکات ایمنی لازم پیش می رود.
شکرچی زاده اظهار داشت: ما به جهت اینکه در خیلی از مواقع در اجرای ساختمان‌ها یک فرصت کافی را برای مراحل ارزیابی اولیه و طراحی انجام نمی دهیم و به لحاظ تأمین منابع مالی دچار مشکل بوده و زمان زیادی را از دست می دهیم، لذا زمانی که وارد مرحله اجرا می شویم تلاش می کنیم این مرحله ساخت را به سرعت انجام دهیم. بنابراین مواردی که می تواند ما را به ساختمان سبز برساند به دلیل اهمیت دادن به سرعت، مورد غفلت قرار گرفته و رعایت نمی شود.
وی تأکید کرد: در صورتی که وقتی قرار است از ساختمان سبز و پایدار صحبت شود باید زمان کافی برای ارزیابی همه مبانی ارزیابی در نظر گرفته شود تا بتوان به نتیجه قابل قبولی دست یافت.
گفتنی است؛ «چهارمین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» در تاریخ ۴ الی ۶ آذرماه ۹۸ با همکاری شهرداری تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان در بوستان گفتگو در تهران برگزار می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;