بسته خبری امروز اخبار تاسیسات

دلخوش به بارندگی های اخیر نباشیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با بیان اینکه به‌رغم بارش‌های اخیر هنوز سدهای تهران 40 میلیون مترمکعب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ذخیره کمتری دارند گفت: ذخایر سدهای تامین‌کننده آب تهران هنوز به وضعیت نرمالی نرسیده است. خسرو ارتقایی در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های اخیر تاثیری بر حجم ذخایر سدهای تهران داشته است، گفت: به‌رغم بارش‌های اخیر باید بگویم که میزان ذخایر سدهای تامین‌کننده تهران تغییری نکرده است و تنها ورودی آب به سدها تا حدودی بهتر شده و افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش 100 درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته، وضعیت سدهای تامین‌کننده آب تهران هنوز نرمال نیست، ادامه داد: سه یا چهار ماه زمان می‌برد تا با افزایش بارش‌ها و وقوع سیلاب‌های شدید وضعیت سدها را به حالت مناسبی بازگرداند. به گفته وی، در چند روز گذشته میزان بارندگی‌ها 50 میلی متر بود و در مقابل 340 میلی‌متر که شرایط نرمال سال‌های قبل بوده است حاکی از این است که هنوز با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم. ارتقایی ادامه داد: این بارش‌ها در مقایسه با متوسط درازمدت نیز 72 درصد افزایش داشته است، اما با توجه به دو سال خشکسالی پیاپی در استان تهران، حجم روان‌آب‌ها در حدی نیست که بتواند موجودی سدها را به وضعیت نرمال برساند.

وی با اشاره به افزایش دو تا سه مترمکعبی ورودی سدهای تامین‌کننده آب تهران گفت: با وجود افزایش ورودی، میزان ذخیره مخزن سدها هم‌اکنون 400 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با رقم 440 میلیون مترمکعب در سال گذشته، هنوز سدهای تهران 40 میلیون مترمکعب درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ذخیره کمتری دارند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران ادامه داد: میزان آب موجود در سدهای تهران در درازمدت 700 تا 750 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با زمان حاضر کمبود آب بسیار زیاد است.

 

اجبار برای تامین آب برای احیای اراضی کشاورزی خوزستان

وزیر جهاد کشاورزی از برگزاری مناقصه 370 هزار هکتار باقیمانده از طرح احیای کشاورزی 550 هزار هکتاری خوزستان تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: اجرای این طرح از ابتدای امسال مشروط به تامین آب مورد نیاز توسط وزارت نیرو شد که تاکنون منابع آبی 370 هزار هکتار از اراضی طرح در شورای عالی آب تصویب شده و در اختیار مجری قرار گرفته است. محمود حجتی افزود: با توجه به مصوبات شورای عالی آب و توجه رئیس‌جمهور و وزارت نیرو به این طرح، منابع آبی مابقی اراضی نیز تامین می‌شود. وی ادامه داد: تا اواخر آبان اجرای 370 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به مناقصه گذاشته می‌شود. هم‌اکنون منابع مالی کارگاه‌هایی که قرارداد داشته‌اند، اما با مشکل مالی مواجه بوده‌اند، تامین شده است.

 

محصولات پتروشیمی و کشاورزی رکورددار معاملات در بورس کالا

محمدرضا گرامی‌پور یکی از کارگزاران بورس کالا اظهار کرد: معاملات محصولات کشاورزی نظیر ذرت، پنبه دانه و کنجاله سویا امسال نسبت به سال گذشته از رونق بیشتری برخوردارند و با اجرای ماده ۳۳ وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس كالا بهبود یافته است.

 

وی تصریح کرد: هرچند در مورد محصول خرما و برخی دیگر از محصولات خریدار کم است و نیازمند مجوز از سوی دولت برای فروش اعتباری آن هستیم اما خوشبختانه عرضه محصولات کشاورزی بهتر از محصولات فلزی شده است.

گرامی‌پور خاطر‌نشان کرد: از زمانی که ساخت و ساز‌ها و پروژه‌های عمرانی راکد شده، وضعیت فلزی‌ها چندان مساعد نیست درحالی که محصولات پتروشیمی و کشاورزی رکورد دار معاملات در بورس کالا هستند.

این کارگزار بورس کالا درخصوص عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا افزود: در سال ۹۱ حدود ۲۰ میلیون تن انواع برنج، گندم، ذرت و کنجاله سویا وارد کشور شد که اگر در عرضه‌های اولیه در بورس عرضه می‌شدند قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر پرتقال را از کشاورز کیلویی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰تومان می‌خرند، اما در میوه‌فروشی‌ها کمتر از ۵ هزار تومان به فروش نمی‌رسد در مورد سایر محصولات مانند انگور قرمز هم همین طور است آن را حدود ۲ هزار تومان از کشاورز می‌خرند و در میوه فروشی‌ها آن را ۱۲ هزار تومان می‌فروشند این در حالی است که اگر این محصولات در بورس کالا عرضه شوند دیگر شاهد این میزان تفاوت قیمت نخواهیم بود و کشاورز نیز رضایت بیشتری خواهد داشت.

 

 

مقاومت نسبی طلا و نفت در آخر هفته

 

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

 

بازار سهام

پنجمین هفته مثبت بورس

در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل با افزایش 798 واحدی (معادل 06/1 درصد) همراه شد و با رشد هفتگی 7/2 درصدی، برای پنجمین هفته متوالی مثبت شد. به این ترتیب، دماسنج بازار سرمایه پس از گذشت 5 ماه، به کانال 76 هزار واحدی بازگشت و بازدهی 2/6 درصدی را از ابتدای پاییز ثبت کرد. رسیدن قیمت سهام به سطوح مناسب، امیدواری نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای و خوش‌بینی نسبت به سیاست‌های دولت در جهت حمایت از تولید و صادرات از جمله مهم‌ترین دلایل تداوم این روند صعودی در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. در این میان، عمده کارشناسان مسائل سیاست خارجه، رسیدن به توافق با ایران را یک بازی برد-برد برای جامعه جهانی می‌دانند. همچنین برخی حمایت‌های دولت از تولید به ویژه در حوزه صادرات می‌تواند اثرگذاری مناسبی بر بورس تهران (سهم بزرگ شرکت‌های صادراتی در بازار سرمایه) داشته باشد.

 

 

بازار ارز

رشد آرام دلار در دومین هفته پیاپی

در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد اندک 5/0درصدی به قیمت 3 هزار و 260 تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار برای دومین هفته متوالی رشد اندکی را تجربه کرد و همچنان در محدوده 3300-3200 تومان باقی ماند. این در شرایطی است که به گزارش «ایسنا»، چهارمین قسط از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شد و ممکن است اثر کاهشی اندکی بر قیمت دلار وارد کند. با این حال، همچنان معامله‌گران در بازار ارز نگران کاهش قیمت نفت و کالاهای صادراتی به دنبال رشد شاخص دلار آمریکا هستند که می‌تواند موجب تضعیف طرف عرضه دلار شود. از سوی دیگر، دور پایانی مذاکرات هسته‌ای در این هفته آغاز خواهد شد که احتمال می‌رود تا این زمان دلار تغییرات شدیدی را تجربه نکند؛ اما نتیجه این دور می‌تواند اثری قابل توجه بر قیمت ارز داشته باشد.

 

 

بازار سکه

یک هفته با حباب مثبت سکه

در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 2/2درصدی به قیمت 905 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار رشد 5/0 درصدی و طلای جهانی افت 9/4 درصدی را در این مدت به ثبت رساندند. بنابراین سکه به اندازه مجموع تغییرات اونس و دلار کاهش قیمت نداشت و این امر باعث شد تا پس از حدود 3 هفته، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش واقعی سکه)، تبدیل به حباب مثبت شود. وضعیت دلار در آینده به نتیجه این دور از مذاکرات هسته‌ای وابسته است که انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت تغییرات شدیدی را شاهد باشیم؛ اما درخصوص طلای جهانی، گرچه حمایت‌هایی از سمت تقاضای فیزیکی به چشم می‌خورد، اما چشم‌انداز بلندمدت نزولی است که در صورت تحقق، سکه نیز باید به کمتر از 900 هزار تومان کاهش یابد.

 

 

بازار طلای جهانی

حمایت نسبی تقاضای فیزیکی از اونس

طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1144 دلار بر اونس معامله می‌شد. رشد شاخص دلار آمریکا به بیشترین مقدار 5 سال اخیر و همچنین کاهش 28 درصدی دارایی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا از سال 2012 مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت طلا در بلندمدت هستند و پیش‌بینی قیمت 800 دلاری برای پایان سال 2015 را نیز رقم زده‌اند. اما با کاهش قیمت ها، افزایش تقاضای فیزیکی طلا از سوی هند و چین به چشم می‌خورد که اندکی قیمت طلا را تقویت کرده است. از سوی دیگر، به گزارش بلومبرگ یک سوم تولیدکنندگان طلا در قیمت‌های فعلی زیان ده هستند که کاهش قیمت بیشتر تهدیدی برای آنها محسوب می‌شود. با این حال، پس از آنکه نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا تغییری را در سیاست‌های پولی نشان نداد، معامله‌گران در انتظار گزارش آمار اشتغال‌زایی در آمریکا هستند.

 

 

بازار اوراق مسکن

هفته ملایم منفی «تسه»ها

در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) افت آرام دیگری را تجربه کردند و با ثبت زیان 2/1درصدی به قیمت 91 هزار و 241 تومان معامله شدند. همانطور که انتظار می‌رفت، اوراق مزبور به سطوح 90 هزار تومانی (کف بازه 95-90 هزار تومانی) نزدیک‌تر شدند که علت آن، پایان یافتن فصل تقاضای مسکن (تابستان) است. در این رابطه، اخباری مبنی بر کاهش قابل توجه تقاضای پروانه ساخت وجود دارد که احتمال خروج بازار مسکن از رکود را تضعیف می‌کند. در واقع، با توجه به تامین مالی ضعیف در بازار مسکن (پایین بودن سقف وام‌ها) انتظار رونق در این بازار پایین به نظر می‌رسد. به این ترتیب، «تسه»ها به‌رغم آنکه سودهای واقعی بالایی دارند (بیش از 20 درصد)، به‌عنوان حداقل منبع تامین مالی خریداران محسوب می‌شود که باعث می‌شود تقاضای محدود خود را داشته باشد.

 

 

بازار نفت

مقاومت نفت در برابر ریزش بیشتر

پنج‌شنبه، نفت خام آمریکا اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد. علت این امر، افزایش موجودی نفت آمریکا کمتر از میزان پیش‌بینی شده قبلی و همچنین حمله به میدان نفتی الشراره در لیبی بود. در حالی که این میدان نفتی روز چهارشنبه، مورد حمله مسلحانه قرار گرفته بود، مقامات رسمی لیبی از راه‌اندازی سریع آن خبر دادند و اظهار کردند قرار نیست تولیدات آنها کاهش یابد. روز گذشته نیز، قیمت نفت خام آمریکا تغییرات زیادی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش 3/78 دلار بر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز بار دیگر برای هفتمین هفته متوالی با افت قیمت مواجه شد که طولانی‌ترین مدت از سال 2001 است. در نظرسنجی بلومبرگ، از 34 کارشناس، 16 نفر (47 درصد) روند افزایشی و 9 نفر (26 درصد) مسیر کاهشی را برای این هفته قیمت نفت پیش‌بینی کرده‌اند.

 

زاینده‌رود تا خرداد سال آینده آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رهاسازی آب زاینده‌رود تا خرداد ادامه دارد و در صورت کافی بودن میزان بارش‌ها، این جریان قطع نمی‌شود.

مسعود میرمحمد صادقی درباره رهاسازی آب زاینده‌رود و جریان آن در اصفهان گفت: اصل این آب که رها شده، برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان بوده؛ زیرا آنها سال گذشته کشت نکردند و این آب متناسب با نیازی که آنها دارند، رهاسازی می‌شود.

او گفت: در این رهاسازی تا اواخر آذر از این آب استفاده می‌‌کنند و تا اواخر اسفند نیز باید بار دیگر رهاسازی آب باشد و ما تلاش می‌کنیم که این فاصله را در صورت خوب بودن میزان بارش‌ها کاهش داده و آب را در زاینده‌رود حفظ کنیم.

«ایسنا» نيز به نقل از رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو نوشت: اگر بارندگی در سال‌ جاری مناسب باشد و روان‌آب‌ها بیش از پیش‌بینی انجام‌ شده باشد، در تابستان سال آینده هم رهاسازی خواهیم داشت. میدانی با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در پایان شهریور پارسال میزان آب موجود در پشت سد زاینده‌رود 195 میلیون مترمکعب بود، اما کار مشترک انجام ‌شده در شورای هماهنگی این حوضه موجب شد شهریور امسال 417 میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شود و به این ترتیب میزان قابل‌توجهی آب، تحویل کشاورزان منطقه شود.

 

بازار آهن در خواب زمستانی

بازار فولاد را در هفته گذشته باید بازاری نیمه تعطیل و بسیار کم‌تحرک قلمداد کرد؛ چرا‌که تعطیلات وسط هفته و افت محسوس دما در چند روز گذشته بیش از پیش به کاهش حجم معاملات محصولات فولادی و عدم حضور فعال خریداران در بازار آزاد دامن زد که به موجب همین رویداد، از بازه نوسان قیمت‌ها نیز به میزان زیادی کاسته شد.

در هفته منتهی به 15 آبان‌ماه متوسط قیمت میلگرد در سایزهای 14 به بالا روی عدد 1840 تومان در هر کیلو ایستاد که این رقم، تفاوت چندانی با هفته ماقبل نداشت. میانگین قیمت تیرهای ذوبی در شاخه‌‌های سبک و سنگین نیز بدون نوسان محسوس در هفته معاملاتی گذشته به ثبت رسید. کمااینکه در مبادی ورودی کشور هم نرخ محصولات فولادی وارداتی با ثبات قیمت‌ها همراه شد. به این ترتیب بازار آهن در هفته قبل با حرکت روی خطی صاف و کم نوسان، بیش از هفته‌های معاملاتی گذشته برای فعالان این بازار غیرجذاب و ملال‌آور عمل کرد. در بورس کالا هم به‌عنوان بازار رسمی مبادلات محصولات فولادی، تنها روز یکشنبه این هفته بود که چند کالا از سوی ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان به تابلوی معاملات آمد و در دیگر روزهای این هفته که عرضه در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا از سوی شرکت‌های مجاز آزاد بود، محصول دیگری برای خرید عرضه شد. در فاصله روزهای دهم تا 15 آبان ماه بالغ بر 95 هزار و 840 تن انواع فولاد به خریداران عرضه و در مقابل به مدد ثبت حدود 45 هزار تنی انواع ورق فولاد مبارکه در سیستم مبادلاتی مچینگ بورس کالا، حجم معامله 140 هزار و 780 تن ثبت شد. این ارقام در مقایسه با هفته معاملاتی ماقبل به ترتیب حاکی از کاهش 49 و 52 درصدی در حجم عرضه و معامله محصولات فولادی در بورس کالا است. در این میان نگاهی به روند چند هفته و بعضا چند ماه‌ اخیر تحولات بازار آهن نشان می‌دهد در هفته پیش رو نیز به این دلیل که به‌طور قطع با تداوم و حتی تقویت برخی فاکتورهای رکودساز در بازار محصولات فولادی مواجیهم، نباید انتظار تحول و بهبود خاصی از این بازار و در رفتار معامله‌گران داشته باشیم. شاید برای فولادی‌ها که این روزها ناامیدانه به تحرکات بازار داخل چشم دوخته‌اند و می‌دانند تا پایان سال انتظار رونق از بازار آهن انتظاری بیهوده است، مهم‌ترین خبر و رویداد مثبت در عرصه فعالیت آنها را باید درخصوص زمزمه‌های مثبت از اعطای یارانه به واحدهای تولیدی دانست. روز گذشته رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از تشکیل یک حساب ویژه تولید برای رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی خبرداد و گفت: پیش‌بینی شده تا از طریق این حساب خط اعتباری در قالب ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان ایجاد شود. حمیدرضا فولادگر در گفت‌و گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در روند بررسی لایحه خروج از رکود دولت، تمام تلاش خود را برای الحاق بندهایی به این لایحه برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان داشته‌اند، اظهار کرد: اگر مواد الحاقی به لایحه بار مالی زیادی به دولت تحمیل نکنند تصویب و در نهایت بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان بر طرف خواهد شد. او افزود: پیش‌بینی شده تا از طریق این حساب خط اعتباری در قالب ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان ایجاد شود تا آنها بتوانند مشکلات مالیات، بیمه، حقوق و مزایا و حمل‌و‌نقل و پرداخت هزینه‌های مربوط به استفاده از حامل‌های انژری خود را برطرف کنند. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه قرار شده اگر دولت خواستار ارائه یارانه به تولیدکنندگان است، 50 درصد این یارانه‌ها را در قالب این حساب ویژه در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، تصریح کرد: با اجرای این لایحه و موافقت دولت با الحاقیه‌ها به‌طور حتم حجم زیادی از مشکلات تولیدکنندگان در کمبود نقدینگی و سرمایه اولیه برطرف می‌شود.

 

بودجه در پيچ و خم کاهش قیمت نفت

گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: چندی است که نفت مسیر نزولی را طی می‌کند و هفته گذشته برای هفتمین هفته متوالی بهای نفت برنت نزولی شد. به گزارش بلومبرگ، این تداوم کاهش قیمت برای نفت برنت از سال 2001 تا کنون بی سابقه بوده است. این کاهش قیمت برای کشورهای تولید‌کننده نفت مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس که عمدتا اقتصادی وابسته به نفت دارند، زنگ خطر کسری بودجه طی چند ماه باقیمانده از سال را به صدا درآورده است. اما در بین این کشورها اینکه ایران با کاهش قیمت نفت با مشکلات بیشتری رو‌به‌رو شود، محتمل‌تر است؛ چراکه از بیش از دو سال پیش با تشدید تحریم‌های غرب علیه کشورمان میزان صادرات نفت به شدت کاهش یافته به‌طوری که در حال حاضر کمتر از نصف قبل از دوران تحریم نفت صادر می‌کنیم.

 

از طرفی در حال حاضر کشور در مقطع حساسی از تاریخ به سر می‌برد چراکه پس از 8 سال مدیریت ناکارآمد در بسیاری از حوزه‌ها صدمه دیده است و حال در دولت جدید، اصلاح و بازسازی این حوزه‌ها نیازمند وقت و هزینه زیادی است. بر همین اساس اگر روند نزولی بهای نفت متوقف و حتی صعودی نشود، ممکن است کشور در مواجهه با کسری بودجه در اجرای طرح‌های عمرانی با مشکل مواجه شود. در این راستا «دنیای اقتصاد» گفت‌وگویی با غلامحسین حسنتاش، کارشناس حوزه نفت و انرژی کشورمان انجام داده و به واکاوی شرایط کنونی نفت و احتمال کسری در بودجه پرداخته است.

کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با بیان اینکه علت اصلی کاهش کنونی قیمت نفت، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا است، افزود: پیش از این مسائل ژئوپلیتیک باعث شده بود عرضه و تقاضا هماهنگ شوند، در واقع این مسائل باعث شده بود هر روز در یکی از کشورهای تولید‌کننده نفت، از عراق تا نیجریه و لیبی، تولید کاهش یابد. وقتی مشکلات به‌طور نسبي برطرف شدند، قیمت شروع به پایین آمدن ‌کرد؛ پیش‌تر نیز این مساله قابل پیش‌بینی بود. به عبارتی از دو سال پیش با افزایش تولید نفت و گاز در داخل آمریکا، تقاضای این مصرف‌کننده بزرگ کاهش پیدا کرده و مقدار عرضه بر تقاضا پیشی گرفته بود.

حسنتاش در ادامه گفت: در این بین با توجه به مشکلاتی که کشورهای عضو اوپک دارند، بسیاری از آنها خود را ملتزم به سهمیه‌بندی نمی‌دانند؛ مثلا لیبی در دو سال گذشته متوسط تولید نفت پایینی داشته است. در مورد نیجریه، عراق و ایران هم می‌توان همین را گفت. لذا به نظر نمی‌رسد اوپک بتواند برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت چندان اثرگذار باشد. اثرگذارترین عامل، این است که آمریکایی‌ها بر برنامه تولید از Oil Shale و Gas Shale خیلی تاکید دارند و نمی‌خواهند این برنامه متوقف شود یا ضربه بخورد، لذا برای پیش‌بینی اینکه روند نزولی بهای نفت تا کجا ادامه دارد باید توجه کنیم كه این برنامه‌ها تا چه کف قیمتی می‌تواند ادامه پیدا کند. الان تحلیل‌ها این است که با توجه به اینکه پروژه‌ها چند سالی است شروع شده‌اند و زیرساخت‌ها، دکل‌ها و امکانات توسعه پیدا کرده‌اند، هزینه نسبت به روز اول پایین آمده است، اما اینکه رقم دقیق چقدر است، ما نمی‌دانیم. به گفته وي واشنگتن‌پست اخیرا نوشته بود که رقم 80 دلار هم قابل تحمل است. بعضي ديگر اعداد كمتري را هم اعلام كرده‌اند. لذا به نظر من کف قیمت شدیدا به پروژه‌های مذکور وابسته است كه در هر حال كاهش يافته است، مگر اینکه اتفاقی مشابه آنچه در سال 86 افتاد روی دهد و به خاطر فشار به روسیه، قیمت نفت را پایین بکشند که من این را بعید می‌دانم. چراکه در این شرایط پروژه‌های آمریکایی‌ها هم مشکل پیدا می‌کند. ضمنا اگر تحریم‌ها علیه روسیه را دنبال کنید، به این نتیجه می‌رسید که تحریم‌ها بیشتر علیه شرکت‌های نفتی است و بیشتر از این طریق می‌خواهند روی تولید نفت روسیه فشار بیاورند. بعید می‌دانم که از طریق قیمت بخواهند فشاری اعمال کنند. ضمن اينكه روسيه اگر از اين ناحيه خيلي دچار مشكل باشد مي‌تواند با كاهش ميزان صادرات نفت خود، قيمت‌ها را تحت تاثير قرار دهد.

این کارشناس انرژی کشورمان درخصوص نقش احتمالی اوپک در افزایش قیمت‌ها گفت: اگر کشورهای عضو این سازمان در بهترین شرایط بتوانند به وحدت برسند، ممکن است تصمیم به کاهش سقف تولید بگیرند، اما اینکه تصمیم‌گیری مذکور چقدر اجرایی شود، بحث دیگری است. در شرایط فعلی اوپک و با توجه به مشکلات کشورها، من خیلی این تصمیم‌ها را اجرایی نمی‌دانم. به خصوص که تصمیمات اوپک ضمانت اجرایی هم ندارند. به عقيده اين كارشناس ارشد انرژي، ضمانت اجرایی این است که خود کشورها از کاهش درآمدهای نفتی احساس خطر کنند. در نهایت، عربستان نقش تعیین‌کننده را خواهد داشت. بخش قابل توجهي از صادرات اوپک متعلق به عربستان است و اگر اوپک سهمیه مشخصی تعیین و عربستان آن را رعایت کند، وضعیت بازار قدری تغییر خواهد کرد. نقش عربستان هم کاملا به وضعیت سیاسی این کشور در منطقه وابسته است.

وی با اشاره به مقدار 297/1میلیون بشکه‌ای در نظر گرفته شده برای صادرات روزانه نفت ايران و میعانات گازی و قیمت 100 دلار برای هر بشکه در بودجه سال جاری گفت: از نظر میزان تولید با توجه به مجوزهایی که برای واردات نفت ایران توسط کشورهای واردکننده وجود دارد و همچنین شرایط بین‌المللی کشور، رقم بالایی تعیین نشده و می‌توان گفت این مقدار نسبتا منطقی تعیین شده است، اما در مورد قیمت، از ابتدا معلوم بود که این قیمت بالا است و قابل تحقق نیست. همان موقع مشخص بود که وضعیت بازار کمابیش متزلزل است و احتمال نوسانات قیمتی در طول سال وجود دارد. بنابراین اگر رقم 85 دلار در بودجه سال 93 پیش‌بینی می‌شد، منطقی‌تر بود.

به گفته حسنتاش حال با توجه به وضعیت کنونی بازار نفت و کاهش بهای آن کاملا محتمل است که امسال دچار کسری بودجه شویم. ما الان در وسط سال هستیم و کافی است این روند کاهشی قیمت ادامه پیدا کند. حتی اگر در نیمه اول سال ارقام بالاتر از 100 دلار را در نظر بگیریم، اگر این روند ادامه پیدا کند که احتمالا این‌طور خواهد بود، متوسط قیمت کل سال زیر 100 دلار خواهد بود.

حسنتاش افزود: این در حالی است که متاسفانه هنوز اقتصاد کشور کاملا وابسته به نفت است و بخشی از بودجه جاری، از نفت تامین می‌شود، اما معمولا چون دولت‌ها نمی‌توانند بودجه جاری خود را کاهش دهند، چراکه تعهداتی مثل حقوق و دستمزد دارند و هزینه اداره‌ها و سازمان‌ها نیز وجود دارد، در نتیجه، فشار روی بودجه عمرانی خواهد بود که طولانی شدن طرح‌ها و نیمه‌تمام ماندن آنها را به همراه دارد.

لذا ممکن است موجب تشدید وضعیت رکود هم بشود، البته باید یک نکته دیگر را هم در نظر گرفت. بخش قابل‌توجهی از درآمدهای ارزی کشور هنوز برنگشته و در کشورهای مختلف بلوکه شده است، لذا در حال حاضر و تا وقتی تحریم‌ها برطرف نشده‌اند، اقتصاد خیلی تحت تاثیر قیمت‌های نفت نیست. در واقع مکانیسم ذخیره ارزی و اینکه نتوانسته‌ایم به پول نفت دسترسی داشته باشیم، برای ما تحریم ایجاد کرده است، بنابراین شاید این نوسانات در شرایط تحریم، تاثیر قابل‌توجهی نداشته باشد و تاثیر اصلی را کاهش تحریم‌ها و دسترسی به درآمدهای بلوکه‌شده دارند. ‌در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بهترین راهکاری که پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه احتمالی است، کنترل هزینه‌های جاری تا حد ممكن است در واقع دولت باید کمربندها را محکم ببندد و طرح‌های عمرانی را با اولویت‌بندی انجام دهد و روی طرح‌هایی تمرکز کند که آثار آن بر کل اقتصاد کشور قابل توجه باشد.

کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی انرژی در انتها با اشاره به اینکه در فصل ارائه لایحه بودجه سال 1394 کل کشور هستیم، با توجه به روند نزولی بهای نفت، گفت: اگر اقتصاد بخواهد محتاطانه برخورد و آثار نوسانات قیمت نفت را خنثی کند، باید قیمت نفت در بودجه روی کف قابل تحقق برای سال آینده بسته شود که به نظر من كمتر از 75 دلار خواهد بود

 

صنعت پتروشیمی همچنان در تحریم

 

صنعت پتروشیمی ایران در ظاهر رفع تحریم شده است، اما به دلیل عدم امکان انتقال پول به کشور همچنان این صنعت در تحریم به سر می‌برد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: تاکنون تفاهم‌های صورت گرفته میان ایران و کشورهای 1+5 در زمینه هسته‌ای تاثیر چندانی در رفع مشکلات حاصل از تحریم‌های بین‌المللی در صنعت پتروشیمی نداشته است، در زمینه صادرات اصل بر انتقال پول محصولات فروخته شده است که متاسفانه گلوگاه انتقال پول در دست کشورهای تحریم‌کننده است. شعری‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان ابراز تمایل کرده‌اند، گفت: برای جذب سرمایه خارجی باید اصولی همچون تعیین قیمت خوراک برای دراز‌مدت، ایجاد زیرساخت‌ و ثبات قوانین رعایت شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: باید برای جذب سرمایه، تمهیداتی اندیشیده شود تا خطرات و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد. شعری‌مقدم افزود: در کشورهای خارجی، علاوه بر رعایت سه مورد یاد شده، مسوولان به دنبال سرمایه‌گذار هستند تا مشکلات را برطرف کنند، از این رو باید برای سرمایه‌گذار اهمیت بیشتری قائل شویم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در حال حاضر برای اجرای ٥٥ میلیون تن پروژه در صنعت پتروشیمی نیاز به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، با این سرمایه‌گذاری می‌توانیم سالانه ٢٦ میلیارد دلار درآمد کسب کنیم؛ همچنین حدود ١٤، ١٥ طرح در حال احداث وجود دارد که به‌عنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده است، این طرح‌ها تا ٤ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود ١٠ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد.

وی گفت: با نهایی شدن تامین مالی ٧ پروژه متانول در عسلویه نیز حدود ١٠ میلیون تن متانول وارد بازار جهانی خواهد شد؛ پیش از این توسعه پتروشیمی کشور بیشتر در بخش اتیلن بوده است، زیرا به علت وفور اتان، بیشتر محصولات، اتیلن محور شد و صنایع پایین دستی هم تا حدی که می‌توانستند رشد کردند، اما برای رشد بیشتر این صنایع باید زمینه تولید پروپیلن را فراهم کرد.

شعری‌مقدم تصریح کرد: پروپیلن زنجیره گسترده‌ای از صنایع پایین دستی را ایجاد و تغذیه می‌کند، از این رو برنامه ایران تولید پروپیلن از متانول است تا هم قیمت متانول در بازار نشکند و هم زمینه تولید پروپیلن برای توسعه صنایع پایین‌دستی در کشور فراهم شود.

 

گازهای همراه نفت به مزایده گذاشته می‌شود

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران گفت: با هدف جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های آنها، گازهای همراه نفت به مزایده گذاشته می‌شود.

محمدعلی عمادی افزود: در این فرآیند، قیمت کف توسط وزارت نفت اعلام می‌شود و گازهای همراه نفت به‌صورت مزایده و با توجه به پیشنهادهای قیمتی متقاضیان به فروش می‌رسد. وی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب بند «ق» قانون بودجه امسال برای جلب مشارکت بخش خصوصی در فروش گازهای همراه نفت خاطرنشان کرد: بند قانونی بودجه سال گذشته که بر مبنای آن، وزارت نفت اجازه داشت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط، درآمد حاصل از مزایده فروش گازهای تولیدی همراه نفت را بر مبنای قیمت پایه یک‌سوم قیمت گاز طبیعی تصفیه شده تحویلی به صنایع، صرف طرح‌های حفاظت محیط زیست در شرکت‌های تابعه کند، منتفی شده است.

عمادی گفت: هم‌اکنون فرآیند قیمت‌گذاری در دست اقدام است و این قیمت‌ها طی هفته‌های آینده از طریق فراخوان اعلام می‌شود. بر پایه این گزارش، سوختن گازهای همراه نفت از دو جهت به خدشه‌دار شدن منافع ملی کشور می‌انجامد؛ از طرفی در حکم اتلاف و هدررفت انرژی‌هایی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف، به صنعت نفت یاری رساند و از سوی دیگر، مخاطرات زیست محیطی قابل توجهی دارد. بر این اساس، طی سال‌های گذشته نیز چندین جلسه به میزبانی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با متولیان امر و متقاضیان بخش خصوصی برگزار شده بود که با وجود تمایل بسیار بخش خصوصی برای مشارکت در این حوزه، اقدام موثری صورت نگرفت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;