برق را هر وقت از خورشید بگیری به صرفه است!

به گزارش تاسیسات نیوز، سالهاست که موضوع هدر رفت برق در شبکه توزیع برق کشور و لزوم جلوگیری از آن در دستور کار مسئولان وزارت نیرو قرار دارد، چرا که بنا بر اعلام مدیران ارشد این وزارتخانه، برق تولیدی نیروگاه ها، تا به دست مصرف کننده برسد20 درصدش هدر می رود.


برق را هر وقت از خورشید بگیری به صرفه است ! در این میان راهکارهایی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است که از جمله آنها ساخت و توسعه نیروگاههای کوچک است.


اما راهکاری که در این میان مقرون به صرفه تر و پاک تر از گزینه های دیگر مطرح شده است، استفاده از انرژی خورشیدی و تولید برق از گرمای خورشید حیات بخش است.


قم با داشتن 270 روز آفتابی ، یکی از استان های مستعد بهره مندی از انرژی خورشیدی در کشور است و به همین جهت مسئولان این استان استفاده از آن را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده اند .


انرژی خورشیدی از جمله انرژی های نو به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه سازمان های انرژی های نو ( سانا ) در وزارت نیرو قرار گرفته و به تدریج در حال گسترش است .


این نوع انرژی البته از سال های قبل در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته اما ایران و به ویژه برخی استان های کویری مانند قم که هر ساله 270 روز آفتابی دارند به تازگی به استفاده از این نوع انرژی روی آورده اند و تاکنون نیز اقداماتی در این جهت انجام داده اند .


سود تولید برق خورشیدی در جیب مردم


نخستین اقدام سال گذشته مسئولان استان قم نصب سلول های خورشیدی بر پشت بام منازل تعدادی از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد بود .


آنگونه که مدیر دفتر بازار یابی برق شرکت توزیع نیروی برق قم گفته برق تولیدی از این واحد ها ، مانند سایر نقاط کشور ماهانه حدود 700 هزار تومان برای صاحبان این منازل سودآوری دارد.


آقای ارجمند زاده می گوید: در مرحله اول 12 واحد مسکونی کمیته امداد به سلول های خورشیدی مجهز شد و قرار است به تدریج بر بام برخی واحد های دیگر نیز نصب و راه اندازی شود، چرا که به گفته آقای میر شکار مدیر کل کمیته امداد قم، این کار گامی در جهت خودکفایی این خانواده ها محسوب می شود .


برق را هر وقت از خورشید بگیری به صرفه است !این اقدام مسئولان قم البته به منازل خانواده های افراد تحت پوشش کمیته امداد محدود نشد و برخی واحد های شخصی دیگر مانند آقای صفایی در شهرک قدس نیز اقدام مشابهی انجام داده اند .


اقدام دیگر مسئولان قم حمایت از سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی مزارع پنل های خورشیدی در قم بود که البته سابقه آن به سال 91 باز می گردد .


در نخستین اقدام، گروهی از سرمایه گذاران آلمانی برای تولید پنل های خورشیدی و پس از آن تولید برق به قم آمدند و کلنگ ساخت این مجموعه یکصد هکتاری را در ابتدای آزاد راه قم تهران به زمین زدند .


این اقدام البته هنوز به مرحله تولید پنل های خورشیدی نرسیده اما تولید برق از مزارع خورشیدی تا حدودی پیشرفت کرده و هم اکنون حدود 8 مگاوات برق در این مزارع تولید می شود.


اما مهمترین اقدام سال گذشته مسئولان، اختصاص 2500 هکتار زمین برای ساخت مزارع خورشیدی توسط سرمایه گذاران آلمانی است .


پس از آلمانی ها، ایرلندی ها و چینی ها نیز پا به این عرصه در قم گذاشته اند که قرار است 1500 مگاوات برق تولید و به شبکه سراسری تزریق کنند .


قم، بستری مناسب برای جذب سرمایه گذاران


رئیس سازمان برنامه و بودجه قم می گوید: طبق تفاهم صورت گرفته قرار است این مزارع تا سال 2022 ، یعنی چهار سال دیگر به بهره برداری برسد .


آقای رضوی معتقد است پس از گردشگری، تولید برق خورشیدی رتبه دوم را در جهت جذب سرمایه گذاران به قم داشته است .


در کنار این اقدامات، مسئولان استان قم حمایت از صنایع مرتبط با انرژی خورشیدی را نیز هدف گرفته اند .


به عنوان مثال واحد تولید آبگرمکن خورشیدی در شهرک شکوهیه قم از جمله این واحد ها است که سالانه 12 هزار آبگرمکن خورشیدی تولید و به جز داخل به کشورهای دیگر مانند عراق هم صادر می کند .


اهمیت این اقدامات زمانی مشخص تر می شود که بدانیم استان قم هر ساله به جهت گرمای طاقت فرسای کویری، گسترش شهرک های صنعتی و مهاجرت گسترده به قم با کمبود برق مواجه است به گونه ای که در سال گذشته مسئولان مجبور شدند واحد تولید برق مونوریل قم را نیز وارد مصرف شهر قم کنند .


به هر صورت باید اقدامات اولیه مسئولان استان قم را در جهت استفاده از انرژی خورشیدی به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد.

 

اینگونه اقدامات البته گامی مهم در جهت استفاده از ظرفیت های داخلی و اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و می تواند برای رشد و توسعه استان و کمک به اقتصاد کشور بسیار مفید و موثر باشد .

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;