بررسی لایحه هوای پاک

به گزارش تاسیسات نیوز، لایحه هوای پاک از مدت‌ها پیش و از مجلس نهم شورای اسلامی در نوبت بررسی بود اما فرصتی برای این کار پیدا نشده بود. این لایحه درنخستین جلسه سال ۹۶ مجلس نوبت بررسی یافت و در نهایت بحث و بررسی آن در روز سه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) به پایان رسید. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح مهمترین مصوبات هوای پاک، تصویب این قانون را بر کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال جاری موثر دانست.




محمد مجابی با اشاره به اهمیت موضوع مقابله با آلودگی هوای اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، دولت یازدهم تاکید خود را بر بحث محیط زیست و کاهش آلودگی هوا گذاشت و از همین رو لایحه هوای پاک را تقدیم مجلس نهم کرد.




وی با اشاره به اینکه این لایحه از سال ۹۳ در مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفته است ولی امکان طرح آن در صحن علنی مجلس فراهم نشد، گفت: متعاقب این وضعیت با تغییر مجلس، دوباره لایحه هوای پاک تقدیم مجلس دهم شد. این مجلس از ابتدای کار، لایحه هوای پاک را بررسی کرد.



جرم‌انگاری آلودگی هوا درلایحه هوای پاک

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه جرم‌انگاری آلودگی هوا و تعیین مجازات‌های مشخص، مورد تاکید لایحه هوای پاک است،اظهارکرد: از جمله مسائل مهمی که در بحث آلودگی هوا مطرح است، تفکیک بین آلودگی هوای ناشی از فعالیت‌های انسانی و آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار است که در این لایحه برای اولین بار به‌طور مشخص به «گرد و غبار» پرداخته شده است.




مجابی با بیان اینکه در حوزه آلاینده‌های ناشی از عوامل انسانی – چه آلاینده‌های متحرک و چه آلاینده‌های ثابت- تصمیم‌های مختلفی گرفته شده است، گفت: درباره آلاینده‌های متحرک، ضرورت انجام معاینه فنی به تصویب رسید. پیش از این معاینه فنی در قانون، پنج سال بود ولی طی این لایحه، معاینه فنی برای خودروهای عمومی به یک سال و برای خودروهای شخصی به چهار سال کاهش یافت. طبق لایحه هوای پاک واردکنندگان خودرو موظف هستند ضمانت خودرو را در طول مدت پیمایش مشخص و سال مشخص داشته باشند.




بیمه فرسودگی خودروها تصویب شد

 

 

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار بیمه فرسودگی خودروها به تصویب رسید،تصریح کرد: طبق لایحه هوای پاک، بیمه مرکزی مکلف است برای خودروها از زمان خرید، بیمه پس‌اندازی لحاظ کند تا پس از مدتی که خودرو فرسوده می‌شود با دریافت پلاک خودرو،‌ مبلغی را به دارنده آن پرداخت کند و به ترتیب، سازمان بیمه و بیمه‌گذار بتوانند از امکانات تعویض خودرو برخوردار شوند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;